TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoTram

InfoAir

Znamy założenia metropolitalnej polityki rowerowej GZM
PAP InfoBike.pl - Opublikowano: 03.10.2018 15:45:01
Znamy założenia metropolitalnej polityki rowerowej GZM

230 rowerów elektrycznych otrzymają pracownicy urzędów miast i gmin, a także policjanci i strażnicy miejscy ze wszystkich miejscowości Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Metropolia chce też rozwijać infrastrukturę rowerową, obejmującą ok. 1,5 tys. km tras.

3 października na Stadionie Śląskim w Chorzowie przedstawiano najważniejsze założenia metropolitalnej polityki rowerowej. Ważnym elementem planowanych działań ma być zainaugurowany w środę program pod nazwą "Rowerem lub na kole – do pracy, w pracy, z pracy", mający zachęcać mieszkańców metropolii do zmiany nawyków transportowych. Rower ma szansę stać się "środkiem transportu pierwszego wyboru" w drodze do pracy, szkoły, kina czy restauracji - przekonują pomysłodawcy akcji.

230 e-rowerów

Aby pokazać, jak ważny jest rower w metropolitalnym myśleniu o zintegrowanej komunikacji, GZM planuje zakup 230 rowerów elektrycznych dla pracowników urzędów miast i gmin (po trzy dla każdego urzędu, w tym urzędu metropolitalnego), a także dla policji i straży miejskiej.

-"Chcemy sprawić, aby rower zaczął być postrzegany jako równoprawny środek transportu miejskiego, a nawet - w pewnych sytuacjach - mający przewagę nad innymi środkami komunikacji. Zaczynamy od siebie - chcemy wyposażyć 41 gmin Metropolii w miejskie rowery elektryczne, które będą stanowiły służbowy środek transportu, służący do poruszania się na terenie gmin" - tłumaczyła Karolina Wadowska z zarządu Metropolii.

Przywołała badania, według których do pokonywania dystansu do 5 kilometrów "od drzwi do drzwi" nie ma szybszego i lepszego środka transportu niż rower. "Chcemy wyposażyć urzędników w rowery wspomagane elektrycznie, a to znacząco wydłuży optymalny dystans podróży rowerem i poprawi jej komfort" – dodała Wadowska, podkreślając, że namawiając mieszkańców metropolii do przesiadki na rowery, urzędnicy powinni dać przykład, stąd decyzja o zakupie dla nich służbowych rowerów.

-"Nie można myśleć o nowoczesnym i ekologicznym transporcie miejskim bez roweru, który jest jego integralną częścią. Dlatego postanowiliśmy uczynić rower +oficjalnym+ środkiem komunikacji dla urzędników. W planach mamy także przekazanie rowerów służbom mundurowym, m.in. straży miejskiej i policji. Trwają rozmowy nad rozwiązaniem kwestii formalno-prawnych, dotyczących takiego przekazania" - mówił przewodniczący GZM Kazimierz Karolczak.

Rozwój dróg

Zachętą do powszechnego korzystania z rowerów ma być rozwój służącej temu infrastruktury. W środę GZM zaprezentowała wstępny projekt studium systemu tras metropolitalnych, wraz z koncepcją finansowania kolejnych etapów jego wdrażania. W ostatnich miesiącach projekt był konsultowany z przedstawicielami różnych środowisk w regionie. W przyszłości trasy rowerowe mają połączyć wszystkie miasta i gminy GZM.

Szkic studium, wyznaczający najważniejsze ciągi komunikacji rowerowej w Metropolii, przygotowała wiosną firma Inkom, która już wcześniej m.in. pracowała nad systemami tras rowerowych dla części miast i gmin regionu oraz wykonała kilka lat temu podobne studium dla nieistniejącego już poprzednika Metropolii – Górnośląskiego Związku Metropolitalnego.

We wstępnym projekcie przedstawiono przebieg 85 tras rowerowych o łącznej długości ok. 1,5 tys. km. Część z nich pokrywa się z już istniejącymi drogami, część z projektowanymi lub realizowanymi; ostatnia część to koncepcje budowy całkiem nowych dróg, aby połączyć rowerowo cały obszar Metropolii.

-"Połączenie wszystkich gmin GZM zintegrowanym systemem tras rowerowych, zbudowanie tych tras zgodnie z najnowocześniejszymi standardami oraz koordynacja inwestycji infrastrukturalnych poszczególnych gmin to gigantyczne zadanie ze względu na jego skalę, obszar i koszty realizacji" - oceniła Karolina Wadowska, wskazując, iż obecnie Metropolia jest "na początku tej drogi".

Wadowska przypomniała, że wybudowanie jednego kilometra drogi rowerowej w nowoczesnym standardzie kosztuje ok. milion zł. "Aby podołać takim finansowym wyzwaniom musimy działać wspólnie z gminami. Liczymy, że uda się namówić gminy do przeznaczenia środków z przyszłorocznego Funduszu Solidarności (pula na wsparcie słabszych gmin GZM - PAP) właśnie na ten cel - budowę fragmentów dróg rowerowych, które będą łączyły trasy już istniejące w poszczególnych gminach" - powiedziała członkini zarządu GZM.

Podczas prac nad budową szkieletu metropolitalnych tras rowerowych brano pod uwagę m.in. gęstość zaludnienia w poszczególnych miastach i gminach Metropolii oraz bliskość urzędów czy centrów przesiadkowych, które już istnieją lub powstaną. Uwzględniono też korytarze wytyczone przez nieczynne dziś linie kolejowe.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać 1 stycznia 2018 r. Organizacja - na mocy ustawy przygotowanej specjalnie dla regionu - zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Z mocy ustawy Metropolia zajmuje się m.in. transportem publicznym. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
e-rower
GZM

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....