TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoTram

InfoAir

Zmienia wózek inwalidzki w rower napędzany siłą rąk
PAP - Opublikowano: 30.11.2017 18:48:45
Zdj. M. Dominów, Wydział Mechaniczny PB - www.wm.pb.edu.pl

Specjalna dostawka opracowana w Białymstoku zmienia wózek inwalidzki w trójkołowy, hybrydowy rower napędzany ręcznie. Twórcy projektu Hermes pracują już nad nowym, udoskonalonym prototypem urządzenia, które chcą skomercjalizować.

Dzięki dostawce, osoba poruszająca się na wózku może z wykorzystaniem siły rąk, pokonywać wózkiem dystans ok. 40 km. Ma to m.in. zapewnić mobilność, zachęcać osoby z niepełnosprawnością do aktywnego spędzania czasu - tłumaczy współtwórca projektu Hermes, student Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej Hubert Gudalewski.

"Hermes jest dostawką, która po podpięciu do wózka inwalidzkiego zamienia go w hybrydowy rower ręczny, trójkołowy. Hybrydowy, ponieważ łączy ze sobą napęd korbowy mechaniczny i silnik elektryczny. Takie rozwiązanie oprócz funkcji rehabilitacyjnej, pełni funkcję aktywizującą do wysiłku fizycznego i pozwala na pokonywanie znacznych odległości w krótkim czasie, nie zważając na bariery architektoniczne" - poinformował PAP Gudalewski.

Pierwszy prototyp dostawki przetestowało dotychczas ponad 20 osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, m.in. niepełnosprawni koszykarze, czy sportowcy, którzy na wózkach startują w maratonach. W serwisie Polak Potrafi www.polakpotrafi.pl twórcy Hermesa rozpoczęli zbiórkę pieniędzy na nowy prototyp, który będzie uwzględniał uwagi zebrane od użytkowników, ale też będzie miał nowe rozwiązania technologiczne.

"W nowym prototypie chcemy przede wszystkim przenieść napęd elektryczny z koła do korby, czyli do tego elementu, w którym napędzamy mechanicznie przystawkę. Pozwoli to zastosować bezobsługową przekładnię zamiast przerzutki, co w znacznym stopniu poprawi jakość użytkowania. Nie będzie też sprawiało problemu, takiego jak w obecnym rozwiązaniu, jak np. spadający łańcuch" - powiedział PAP Hubert Gudalewski. W pierwszym rozwiązaniu konieczne były też - jak dodał - częste serwisy, czy regulacja mechanizmu.

Twórcy Hermesa chcą także w nowym prototypie zastosować akumulatory litowo-polimerowe, co ma pozwolić - jak tłumaczy Gudalewski - "przenieść środek ciężkości niżej w przystawce", a to ma skutkować większą stabilnością. Jazda będzie możliwa wtedy na jeszcze dłuższym dystansie - nawet ok. 100 km.

"I do tego jeszcze coś - czego nie ma na rynku - czyli bieg wsteczny jak i odzysk energii. Bo wszystkie dostawki tylko wykorzystują energię, nasza już teraz tę energię odzyskuje, ale tylko podczas hamowania. Chcemy to rozszerzyć o prądnicę. Czyli w momencie, gdy osoba jadąca używa mięśni, to wtedy ładuje dodatkowo akumulator" - tłumaczy Gudalewski.

Twórcy Hermesa potrzebują na nowy prototyp ok. 41 tys. zł. Połowa tych pieniędzy jest potrzebna na potrzebne do prac legalne oprogramowanie. Projekt wspiera merytorycznie Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej. Autorzy pomysłu prezentują swój projekt na różnych spotkaniach biznesowych, rozmawiają m.in. z producentami rowerów i części do rowerów. Starają się o środki z programu Horyzont 2020.

W 2018 r. twórcy Hermesa chcą pokazywać dostawkę na grach miejskich dla osób niepełnosprawnych w całej Polsce. "Wiosną chcemy przejechać wszystkie większe miasta w Polsce, żeby to pokazać" - mówi Gudalewski.

Projekt Hermes był już nagradzany w różnych konkursach. Obecnie bierze udział w konkursie "Technotalent" w Białymstoku. Trwają starania o komercjalizację urządzenia. Zajmuje się tym celowa spółka ProtoCUT sp. z o.o. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Białystok
Hermes
Hubert Gudalewski
Politechnika Białostocka

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....