Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wybrano operatora wypożyczalni rowerów w Chorzowie

infobike
13.07.2018 17:04
0 Komentarzy

Firma Nextbike Polska wygrała przetarg na uruchomienie roweru miejskiego w Chorzowie. System ma składać się docelowo z 460 rowerów i 46 stacji.

Operatora jednego z największych systemów rowerówmiejskich w woj. śląskim wyłonił samorząd Chorzowa. Miasto chce,aby pierwsze 15 stacji ze 150 rowerami działało do jesienibr., ostatnie z 46 zaplanowanych stacji mają zostać uruchomione wmarcu 2019 r.

Obejmujący 460 jednośladów system roweru miejskiego toelement unijnego projektu miasta związanego z transportembezemisyjnym. O rozpoczęciu przetargu na budowę i utrzymaniesystemu – z jego utrzymaniem w latach 2018-2021 – magistratinformował pod koniec kwietnia br. W piątek przekazał, że wybranojedyną ofertę firmy Nextbike Polska, opiewającą na kwotęniespełna 6,7 mln zł.

Pierwsze rowery miejskie powinny pojawić się wChorzowie już we wrześniu. Realizacja tej inwestycji zostałapodzielona na etapy: pierwszy zakłada uruchomienie 15 stacji niepóźniej niż 10 tygodni od podpisania umowy. Ostatnie z 46 stacjipojawią się w Chorzowie w marcu przyszłego roku” – podało wpiątek biuro prasowe chorzowskiego magistratu.

Zgodnie z tą informacją, w stacjach będzie można wypożyczyćtradycyjne rowery, a także tandemy, rowerki dla dziecii rowery typu cargo. Stacje systemu znajdą się we wszystkichdzielnicach; siedem również w Parku Śląskim. Miasto akcentuje, żetraktuje rowery miejskie przede wszystkim jako środektransportu, uzupełniający komunikację zbiorową.

Dlatego chorzowski system ma być porównywalny z systememrozwijanym w znacznie rozleglejszych Katowicach (obecnie ok. 50stacji). Ze względu na dofinansowanie z unijnego projektu zamówienieChorzowa ma charakter wieloletni – sięga 2021 r. Otwierającoferty, miasto podało, że przeznaczyło na jego sfinansowanieblisko 7,5 mln zł. Oferta Nextbike Polska była jedyną złożoną.

Ok. 4,7 mln zł dotacji z tego samego unijnego źródła wspierateż w Chorzowie szacowaną na ponad 5,5 mln zł budowę parkinguBike&Ride na prawie 100 rowerów pod przecinającą rynekestakadą – wraz z budową w całym mieście ponad 20 kmdróg rowerowych (w tym i przyszłym roku). Docelowodrogi rowerowe mają komunikować znaczne tereny miasta,rozchodząc się od rynku i tamtejszego parkingu rowerowego.

Rowerowe inwestycje są dofinansowywane funduszami unijnymi wprojekcie „Budowa centrum przesiadkowego chorzowskiego Rynku wraz zinfrastrukturą towarzyszącą”. Miasto dostało nań 32 mln złdofinansowania z puli Regionalnego Programu Operacyjnego Woj.Śląskiego na lata 2014-2020 dotyczącej transportu niskoemisyjnegow miastach.

Całe szacowane na 38 mln zł przedsięwzięcie obejmuje teżdziałające od 2016 r. autobusowo-tramwajowe centrum przesiadkowe wrynku oraz wdrożenie systemu zarządzania ruchem. Umowę na budowęinteligentnego systemu transportowego, który ma zwiększyć płynnośćruchu drogowego na wąskich ulicach gęsto zabudowanego miasta,samorząd podpisał w lutym br.

Chorzowski system roweru miejskiego będzie kolejnym naterenie Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii, obsługiwanymprzez spółkę Nextbike Polska. Stałe jej systemy działają w:Katowicach (obecnie 50 stacji i 412 rowerów), Gliwicach (15stacji i 150 rowerów), Sosnowcu (9 stacji i 130 rowerów),a także w Tychach (7 stacji z 60 rowerami).

Pilotażowe systemy (po 4 stacje z 32 rowerami) funkcjonująod przełomu czerwca i lipca do końca września w SiemianowicachŚląskich i Świętochłowicach. Ostatnio Zabrze przedłużyło swójpilotaż o podobnej skali – zapewniając sobie 6 stacji z50 rowerami do końca listopada br.

Inne systemy obsługiwane przez tę samą firmę funkcjonują wPszczynie i Goczałkowicach-Zdroju (wspólna sieć dwóch gmin z 8stacjami i 80 rowerami), w Częstochowie (20 stacji i185 rowerów) oraz Jastrzębiu-Zdroju (4 stacje z 30 rowerami).

Chociaż ten sam operator obsługuje sieci różnych samorządówwoj. śląskiego, umożliwiając posługiwanie się wszędzie jednymkontem użytkownika zastrzega, że na razie nie ma możliwościpodróży między miastami (wymaga to dodatkowych porozumień gmin ipokrycia przez nie dodatkowych kosztów).

Aby rozwiązać ten problem, prace nad uruchomieniemsystemu roweru metropolitalnego prowadzi – niezależnie oddziałań poszczególnych miast – działająca od styczniaGórnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM). Postulowany systemtzw. IV generacji ma być zgodny (lub równoległy) z rozwiązaniami,które dotąd wdrożyły lub obecnie wdrażają miasta, zapewniającjednak m.in. możliwość dowolnego przemieszczania się na tereniecałej GZM.

Uruchomienie Roweru Metropolitalnego planowane jest na wiosnę2019 r. Na razie GZM prowadzi konsultacje z zainteresowanymistronami. Jednocześnie trwają konsultacje dotyczące planowanychmetropolitalnych połączeń rowerowych (według założeń 41miast i gmin Metropolii ma łączyć sieć tras rowerowych odługości 1,5 tys. km). Jedno ze spotkań konsultacyjnych w tejsprawie odbędzie się w poniedziałek o godz. 17 w ChorzowskimCentrum Kultury przy ul. Sienkiewicza. (PAP)

Komentarze