Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wdrażanie strefy Tempo 30 w Gdyni

infobike
24.10.2016 17:39
0 Komentarzy

W gdyńskim Śródmieściu trwa zmiana organizacjiruchu drogowego. Zmiany polegają na wprowadzeniu strefy Tempo 30.Powstają m.in. pasy rowerowe, drogi rowerowe oraz kontrapasy.

Zmiany dla pieszych, rowerzystów i kierowców

Trwa wdrażanie zmian w organizacji ruchu drogowego wŚródmieściu Gdyni, polegających na wyznaczeniu strefyograniczonej prędkości, czyli tzw. Tempo 30. Oprócz niższejprędkości poruszania się pojazdami, kierowcy powinni przyzwyczaićsię do korzystania z „zasady prawej ręki”, gdyż częśćskrzyżowań zostało zamienionych na równorzędne. Podobnerozwiązania sprawdziły się w pozostałej części Trójmiasta.

Pierwsze prace zakończyły się we wrześniu, azmianami objęto ulice: Starowiejską, Mściwoja, Zgoda, ZygmuntaAugusta i fragment ul. Abrahama. Październikowe przygotowaniaskupiły się na większości pozostałych, bocznych ulicach centrum,w tym Żeromskiego i Abrahama. Skrzyżowań równorzędnych niewprowadzono na ul. Świętojańskiej. Dokładny zakres obecniewyznaczonej strefy widoczny jest na załączonej grafice.

Stworzenie strefy to przede wszystkim wskazanie ulic,na których większą wagę miasto przywiązuje do jakościprzestrzeni, lepszych warunków ruchu pieszego i rowerowego, niż dofunkcji transportowych ulicy. Przykładowo, na ulicy takiej znaczniełatwiej i bezpieczniej przejść przez jezdnię w miejscu do tegoniewyznaczonym, a ruch rowerowy odbywa się bezpiecznie w jezdni.

– Wiele z ulic, które znajdą się w strefie, jużwcześniej nie posiadało warunków do rozwijania wyższych prędkościniż 30km/h. Po prostu są zbyt wąskie. W kilku miejscachzastosowano jednak środek wymuszenia spowolnienia za pomocą zmianypierwszeństwa na skrzyżowaniach – tłumaczy RomanWitowski, dyrektor ZDiZ Gdynia. Znak A-5″skrzyżowanie równorzędne” został ustawiony przedkilkoma skrzyżowaniami z ul. Abrahama, Żeromskiego czy Słowackiego.Zbliżając się do takiego skrzyżowania, kierujący pojazdempowinien upewnić się, czy z prawej strony nie zbliża się innypojazd. Kierowcy powinni zatem przypomnieć sobie o tzw. „zasadzieprawej ręki”, gdyż skrzyżowania równorzędne nie były dotej pory w Gdyni zbyt popularne – dodaje Witowski. Skutki zmianw organizacji ruchu są bacznie obserwowane i w razie potrzebwprowadzone zostaną korekty. 

Rowerowe udogodnienia

Kolejnym etapem, jest wprowadzenie licznych udogodnieńdla ruchu rowerowego. Pierwsze można już zaobserwować w ramachbudowy sygnalizacji świetlnej na ul. Obrońców Wybrzeża, gdziepojawiły się już pasy ruchu dla rowerów i nowy fragment drogirowerowej, które lepiej połączą drogę rowerową na ul.Władysława IV z kontrapasem na ul. 3 Maja. Planowane jest równieżmontowanie i malowanie znaków umożliwiających ruch rowerów podprąd na większości dróg jednokierunkowych wewnątrz strefyograniczonej prędkości.

Zmiany w organizacji ruchu w Śródmieściu wynikają zprzyjętego trzy lata temu planu działań w ramach audytu politykirowerowej miasta BYPAD. Wychodzą one również naprzeciw potrzebomprzekształcania Gdyni, tak aby było ono bardziej komfortowe dlapieszych. Wszystkie prace są finansowane z projektu CIVITASDYN@MO.

Komentarze