Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawska sygnalizacja sama wykryje rowerzystów

infobike
27.03.2019 15:30
0 Komentarzy

Coraz więcej warszawskich skrzyżowań z sygnalizacją jestwyposażonych w urządzenia automatycznie wykrywające pieszych i rowerzystówoczekujących na zielone światło. Nie trzeba wówczas naciskać „żółtychprzycisków”. Jak to działa?

W Warszawie jest blisko 800 sygnalizacji świetlnych. Ponad500 z nich (oprócz najstarszych instalacji) to tzw. sygnalizacje adaptacyjne,dostosowujące długość sygnału zielonego do natężenia ruchu. Jest to możliwedzięki detektorom, które wykrywają ruch samochodów, rowerów i pieszych.

Detekcja pojazdów odbywa się zazwyczaj za pomocą pętliindukcyjnych, zatopionych w nawierzchni jezdni. Od kilku lat automatycznadetekcja obejmuje również rowerzystów i pieszych. Aby lepiej poinformowaćużytkowników, wszystkie takie skrzyżowania zostały oznaczone za pomocąspecjalnych naklejek informacyjnych.

Jak działa detekcja?

Jeżeli na przejściu dla pieszych sygnalizacja jest wzbudzanaza pomocą detekcji, wykrywanie pieszego może się odbywać na dwa sposoby:

1) ręcznie – przez dotknięcie przycisku umieszczonego namaszcie sygnalizatora. Po dotknięciu przycisk zapala się na czerwono(podświetla się napis „czekaj”, w starszych urządzeniach jest to czerwona kontrolka).

2) automatycznie – wystarczy podejść w pobliże przejścia dlapieszych. Czujnik (wideo, termowizyjny lub radarowy) wykrywa pojawienie siępieszego w strefie oczekiwania i przekazuje taki komunikat do sterownikasygnalizacji. System potwierdza wykrycie pieszego wyświetlając na przyciskutaki sam komunikat jak w przypadku jego naciśnięcia.

Automatyczna detekcja pieszych nigdy nie występuje jakojedyna metoda. Zawsze instalowany jest również przycisk umożliwiający ręcznezgłoszenie potrzeby zapalenia zielonego światła. Takie podejście z jednejstrony zapewnia skuteczną detekcję pieszego nawet w przypadku awarii czujnika,a z drugiej strony umożliwia „przyzwyczajenie się” pieszego do sytuacji, że niemusi nacisnąć przycisku aby otrzymać sygnał zezwalający.

W taki sam sposób działa automatyczna detekcja rowerzystów.Jest ona szerzej rozpowszechniona, ponieważ jej stosowanie jest od kilkunastulat obowiązkowe. W sumie automatyczne detektory działają na ponad 140skrzyżowaniach.

Nowa era

Ręcznadetekcja pieszych za pomocą przycisków była dominującą metodą stosowaną wWarszawie w pierwszej dekadzie XXI w. Obecnie wszystkie nowe i remontowanesygnalizacje są wyposażone w czujniki wykrywające pieszych automatycznie. Nadaljednak jest wiele skrzyżowań gdzie są tylko przyciski. Takie miejsca sąsukcesywnie modernizowane i wyposażane w automatyczne detektory.

Przyciski są też stosowane na wszystkich skrzyżowaniachwyposażonych w automatyczne czujniki. Mało kto wie, że poza wspomnianą funkcjązapasowej detekcji pieszego mają one również inne zastosowania. W kasecieprzycisku znajduje się bowiem sygnalizacja dźwiękowa i wibracyjna dla osób zdysfunkcją wzroku. Wibrację uruchamia się wciskając guzik umieszczony od spodukasety przyciskowej.

Dodatkowo, na bocznej ściance kasety przyciskowej znajdujesię plan tyflograficzny (dotykowy) przejścia dla pieszych. Dzięki temu osobysłabiej widzące mogą dowiedzieć się za pomocą dotyku, jaka jest długośćprzejścia dla pieszych, czy jest ono wyposażone w azyl itd.

Kiedy stosujemy detekcję?

Decyzja o tym, jaki program sygnalizacji obowiązuje naskrzyżowaniu i które relacje są wyposażone w detekcję należy do Biura PolitykiMobilności i Transportu, które pełni funkcję organu zarządzającego ruchem.Zatwierdzony program sygnalizacji określa m.in. minimalny i maksymalny czaswyświetlania sygnałów dla poszczególnych relacji oraz wskazuje które relacje sąwzbudzane za pomocą detekcji (tzn. zielone światło nie zapali się, jeżeli niema na nie zapotrzebowania). Najczęściej są to relacje mniej uczęszczane – wlotypodporządkowane i przejścia wzdłuż nich, wydzielone lewoskręty).

Komentarze