Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa: urządzenia podpowiedzą rowerzystom…jak jechać.

infobike
31.08.2020 14:35
0 Komentarzy

Zakończyła się instalacja wszystkich ponad 50 innowacyjnych urządzeń zaprojektowanych z myślą o rowerzystach. Totemy podpowiadają jak jechać, aby na najbliższym skrzyżowaniu płynnie przejechać na zielonym świetle. To efekt współpracy warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich z firmą Siemens Mobility. Mimo epidemii koronawirusa kontrakt udało się zrealizować przed czasem.

Pierwszy prototypowy egzemplarz został zamontowany w 2019 r. na ul. Okopowej przy skrzyżowaniu z ul. Anielewicza w 2019 r. Wcześniej odbyły się też jego testy w warunkach fabrycznych. Przed wdrożeniem systemu na szeroką skalę pracownicy Siemens Mobility oraz przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich monitorowali urządzenie i kalibrowali je, w taki sposób by jak najlepiej służyło rowerzystom. Na podstawie sugestii mieszkańców umieszczone na obudowie totemu komunikaty zostały dodatkowo przetłumaczone na język angielski.

Po pomyślnym zakończeniu testów urządzenia zostały zgodnie z planem wdrożone na szerszą skalę. Pierwsze pojawiły się w marcu 2020 r.

Obecnie totemy stoją na 6 popularnych trasach rowerowych. Są to Czerniakowska, Świętokrzyska, Wybrzeże Gdańskie, Powsińska-Wiertnicza-Przyczółkowa, Okopowa-Towarowa oraz Dwernickiego-Szaserów. Wybrane zostały spójne trasy o dobrej jakości i dużym znaczeniu transportowym. Mimo trudnych warunków związanych z trwającą pandemią wszystkie urządzenia udało się zainstalować, przetestować i oficjalnie oddać do użytku przed upływem zakładanego terminu, który był wyznaczony na wrzesień.

Jak to działa?

Zainstalowany w totemie radar szacuje prędkość rowerzysty i przesyła ją do sterownika sygnalizacji świetlnej. Sterownik analizuje te informacje i ustala, czy możliwy jest przejazd przez skrzyżowanie bez zatrzymania. Następnie sterownik zwrotnie przesyła tę informację do totemu z instrukcją dla rowerzysty. Strona wizualna totemu powstała we współpracy ze stołecznym Biurem Architektury i Planowania Przestrzennego. Komunikat jest wyświetlany w formie jednego z czterech animowanych znaków w kształcie znanej i lubianej warszawskiej syrenki:

  •  “Możesz zwolnić” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał czerwony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli zwolni, przejedzie płynnie na zielonym.
  •  “Utrzymaj tempo” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta przejedzie płynnie przez skrzyżowanie.
  •  “Możesz przyspieszyć” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli przyspieszy, przejedzie płynnie na zielonym.
  •  “Nie przejedziesz” – Niezależnie od prędkości jazdy, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu.

Na tej podstawie kierujący może dostosować styl jazdy, tak aby zdążyć płynnie na zielone światło oraz oszczędnie gospodarować siłami. Efektem powinna być bardziej wydajna jazda, czyli dotarcie do celu zarówno szybciej, jak i mniejszym wysiłkiem fizycznym.

Element większej całości

Instalacja totemów jest jednym z elementów rozwoju Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. Operatorem systemu do roku 2025 jest firma Siemens Mobility. W ramach projektu systematycznie modernizowane są sygnalizacje świetlne wraz z osprzętem takim jak latarnie, maszty czy kamery detekcji. Na wybranych skrzyżowaniach wykonawca wyznacza też brakujące przejazdy rowerowe lub buduje rezerwę pod ich wyznaczenie w przyszłości. Wprowadzenie urządzeń informujących rowerzystów o zalecanej prędkości w celu otrzymania sygnału zielonego na najbliższym skrzyżowaniu było dodatkowym kryterium w przetargu na rozwój ZSZR. Oznacza to, że Warszawa nie dopłaca dodatkowo do tej funkcjonalności.


Komentarze