Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa buduje drogę rowerową na ul. Żwirki i Wigury

infobike
26.09.2017 17:22
0 Komentarzy

Mimo trudności związanych z ochroną przyrody wWarszawie trwa budowa drogi rowerowej od ul. Racławickiej do ul. 17stycznia.

Nowa trasa dla rowerów ipieszych powstaje po obydwu stronach ulicy: po wschodniej stronie odul. Racławickiej do ul. 17 Stycznia, po zachodniej – od ul.Pruszkowskiej do ul. 17 Stycznia (z wyłączeniem odcinka w rejoniejednostki wojskowej, gdzie najpierw muszą zostać zrealizowane pracezwiązane z instalacjami podziemnymi). Jednocześnie modernizowane sąsygnalizacje świetlne na całym ciągu, dzięki czemu powstanąprzejazdy dla rowerów, zaś światła będą działać w koordynacji– informuje Urząd m.st. Warszawy.

Przedłużające się prace

Prace na ul. Żwirki i Wigury rozpoczęły się jeszczeprzed wakacjami. Niestety, napotkały na trudności, któreprzyczyniły się do wydłużenia realizacji. Cała trasa powstaje wbezpośrednim sąsiedztwie pomnika przyrody – alei lip, obejmującejok. tysiąca drzew objętych ścisłą ochroną ustawową. Dlategoprowadzenie prac odbywa się za specjalną zgodą, udzieloną przezRadę Warszawy, obwarowaną szeregiem obostrzeń i ograniczeń.Dotyczą one nie tylko lokalizacji nowej trasy (jak najdalej odchronionych drzew), jej szerokości i nawierzchni, ale też metodprowadzenia prac. Zgodnie z wytycznymi Biura Ochrony Środowiska,większość robót które zwykle prowadzi się z użyciem ciężkiegosprzętu, musi być prowadzona ręcznie – co znacznie wydłużaczas realizacji.

Dodatkową trudnością okazały się warunki gruntowe.Na znacznym odcinku pod przyszłą trasą rowerową leży słaboprzepuszczalna glina. W połączeniu z silnymi letnimi opadamiwiązało się to z długimi okresami, kiedy plac budowy był zalanyi nie można było prowadzić żadnych robót. Słabaprzepuszczalność podłoża wymusiła również zmiany w konstrukcjidrogi dla rowerów. Zgodnie z wymogami Biura Ochrony Środowiskaczęść trasy będzie posiadać nawierzchnię asfaltową, zaś część– wodoprzepuszczalną, mineralną. Zmiany projektowe wstrzymywałyukładanie nawierzchni, które rozpoczęło się w ostatnich dniach.Dziś na niektórych odcinkach można już zobaczyć nowąnawierzchnię.

Prace toczą się także na wiadukcie nad toramikolejowymi między ul. 1 Sierpnia i ul. Wyjazd. Pasy ruchu zostanątam zwężone (ich liczba nie zmieni się), a latarnie przesunięte,tak aby po obydwu stronach konstrukcji zmieścił się szeroki ciągpieszo-rowerowy.

Tempa nabierają również prace związane z przebudowąsygnalizacji świetlnej. Obecnie trwają roboty na skrzyżowaniachm.in przy ul. Wawelskiej i na ul. Racławickiej. W ramach robót naskrzyżowaniach zostaną wyznaczone przejazdy rowerowe. Dopiero wtedy– pod koniec roku – trasa uzyska pełną przejezdność.

Drugi etap

Trwające prace to już druga odsłona robót na Żwirkii Wigury. W ramach etapu pierwszego w ubiegłym roku powstaławygodna trasa dla pieszych i rowerzystów o łącznej długości 2,5km (od ulicy Miecznikowa do ulicy Racławickiej). Po zakończeniuobecnych prac do dyspozycji rowerzystów będzie blisko 7 kilometrównowej infrastruktury. Trasa połączy ze sobą istniejące ciągi naul. Banacha, na Polu Mokotowskim, na ul. Racławickiej oraz w ciąguul. 17 Stycznia-Cybernetyki. Nową inwestycję z pewnością doceniąrowerzyści. Wygodny dojazd do Śródmieścia zyskają cykliści zMokotowa, Ochoty i Włoch.

Nowa droga rowerowa powstaje przy wsparciu UniiEuropejskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dlaWarszawskiego Obszaru Funkcjonalnego. Łącznie w ramach ZIT WOFpowstaną ponad 73 kilometry infrastruktury dla rowerzystów.

Komentarze