Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W Sejmie rozmawiano o problemach polskiego kolarstwa

infobike
22.01.2020 17:43
0 Komentarzy

Czarnechmury gromadzą się nad Polskim Związkiem Kolarskim. Nad jegolicznymi problemami, oraz problemami polskiego kolarstwa w ogóle,rozmawiano w Sejmie.

Przygotowaniado igrzysk

PolskiZwiązek Kolarski jest nadal w bardzo trudnej sytuacji finansowej,ale niezależnie od tego przygotowania czołowych zawodników doigrzysk olimpijskich w Tokio przebiegają bez większych przeszkód –takie wnioski nasuwają się po burzliwej dyskusji w komisjisejmowej.

Najważniejszejest teraz zadbanie o kwalifikacje olimpijskie, o naszycholimpijczyków i o przygotowania do Tokio” – podkreśliłaminister sportu Danuta Dmowska-Andrzejuk podczas posiedzenia sejmowejKomisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki.

Pieniądzena ten cel są od 2018 roku przekazywane z pominięciem pogrążonegow długach PZKol, a za pośrednictwem Polskiego KomitetuOlimpijskiego i Wielkopolskiego Związku Kolarskiego.

Brakperspektyw na poprawę

Niewidać perspektywy na szybką zmianę tej sytuacji. Jak oświadczyłwiceprezes PZKol Tomasz Kramarczyk, wyjściem z kłopotów byłobypozyskanie jednej ze spółek skarbu państwa jako sponsora, np. PKNOrlen, jak stało się to w przypadku innych federacji. Ministerstwoz kolei oczekuje od PZKol sprawozdań finansowych za rok 2017, 2018 i2019, bez których nie będzie zielonego światła dla państwowegosponsora.

Niemamy fizycznie sprawozdań finansowych, dokumentacja zostałazabrana. Główna księgowa wyceniła swoją pracę na ok. 70 tys.złotych. Nie mamy tych pieniędzy, nie mamy nawet tysiąca złotych„– przyznał wiceprezes PZKol Sebastian Rubin.

Strategia,czy „strategia”?

Podczasposiedzenia komisji działacze związku przedstawili też strategięrozwoju kolarstwa na lata 2020-28. Jej główne punkty to: mający nacelu pozyskanie do kolarstwa dzieci program Akademii Rowerowej,poprawa wizerunku PZKol, m.in. poprzez rozwój portalu internetowego,działania w mediach społecznościowych, zmianę loga federacji czyrozwój Szkół Mistrzostwa Sportowego, w tym powołanie nowej szkoływ południowej Polsce, oraz budowa w całej Polsce torów do jazdy narowerach BMX.

Zaprezentowanastrategia nie wzbudziła entuzjazmu. Znany dziennikarz sportowy,obecnie poseł Tomasz Zimoch dziwił się, że w programie niewspomniano nic o kolarstwie szosowym i torowym, że skoncentrowanosię na niszowym BMX. „Wstydziłbym się za taki program itaką prezentację” – powiedział.

Zkolei minister Dmowska-Andrzejuk wspomniała, że „to niebyła strategia, a jakiś plan„, że nie przedstawiono anicelów, ani narzędzi do ich realizacji. „Czekam na tęstrategię” – dodała.

Zadłużeniezwiązku

PolskiZwiązek Kolarski jest obecnie zadłużony na kwotę ok. 15 mlnzłotych. Od grudnia 2016 roku nie jest w stanie wykonaćprawomocnego wyroku sądu, nakazującego mu spłatę długu wobecfirmy, która wybudowała tor w Pruszkowie – Mostostalu Puławy.Chodzi o kwotę ok. 10 mln złotych.

Ponadtoprzeciwko PZKol toczą się sprawy prowadzone przez komornikówsądowych w związku z niegospodarnością i zadłużeniem. Od wielumiesięcy PZKol ma zablokowane konta, nie dysponuje kompletnądokumentacją księgową, nie ma też pieniędzy na bieżącądziałalność.

Obecnyzarząd, na czele z prezesem Krzysztofem Golwiejem, został wybrany27 maja ubiegłego roku.(PAP)


Komentarze