TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoTram

InfoAir

Unijni producenci e-rowerów pod presją Chin liczą na pomoc KE
PAP - Opublikowano: 27.10.2017 18:01:00
Unijni producenci e-rowerów pod presją Chin liczą na pomoc KE

Unijni producenci wspomaganych elektrycznie rowerów skarżą się do KE na chińską konkurencję. Mają nadzieję, że Bruksela pomoże w zahamowaniu napływu do Europy tanich subsydiowanych e-bike'ów. Na pozytywny obrót sprawy liczy też polski, raczkujący przemysł.

Choć nad Wisłą wyposażone w niewielkie silniki elektryczne i akumulatory rowery nie są jeszcze zbyt popularne, w Europie Zachodniej można już mówić o boomie na te produkty. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Rowerowych (EBMA) w 2016 r. całkowita produkcja e-rowerów w Europie wynosiła nieco ponad milion sztuk. Jednak rynek europejski jest większy - w ubiegłym roku import tylko z Chin wynosił 430 tys. sztuk.

"Sprzedawane po cenach dumpingowych e-rowery zalewają unijny rynek. Import z Chin do UE wzrósł w tym roku o 40 proc. i zmierza do tego, by osiągnąć w całym 2017 r. 800 tys. sztuk" - powiedział PAP sekretarz generalny EMBA Moreno Fioravanti. Jak wskazuje, chińska produkcja jest dotowana na wielu poziomach - od surowców, przez produkcję, patenty, na dopłatach skończywszy.

Dlatego europejski przemysł wniósł skargę do Komisji Europejskiej, licząc na nałożenie wynoszących nawet 50 proc. ceł antydumpingowych. Zwykłe, nie elektryczne rowery z Państwa Środka są obłożone takimi cłami wynoszącymi od 35-45 proc. Podobny środek na e-rowery jest postrzegany przez ich producentów jako jedyna szansa na ochronę europejskich miejsc pracy.

Według danych Konfederacji Europejskiego Przemysłu Rowerowego chińska produkcja e-rowerów wynosiła w 2016 r. 51 mln sztuk, tymczasem zapotrzebowanie krajowe było na poziomie 28 mln. Oznacza to, że nadprodukcja wynosiła 23 mln e-bike'ów, czyli ponad 10 razy więcej niż całkowite europejskie zapotrzebowanie. Europejscy producenci martwią się też tym, że 5-letni plan Pekinu przewiduje "znaczne zwiększenie eksportu elektrycznych rowerów" do 2020 r.

Komisja Europejska uznała sprawę za poważną i 20 października rozpoczęła swoją procedurę. Dochodzenie nie będzie jednak szybkie - średni czas jego trwania w innych przypadkach wynosił 15 miesięcy. Stowarzyszenie Producentów Rowerowych liczy jednak na to, że urzędnicy z Brukseli nie będą patrzyć z założonymi rękami, jak Chińczycy przejmują ten rosnący rynek.

"Chcemy, żeby Komisja Europejska nałożyła cła antydumpingowe działające z mocą wsteczną" - podkreślił sekretarz generalny organizacji. Dochodzenie będzie dotyczyło okresu od 1 października 2016 do 30 września 2017 r.

Mimo znacznego wzrostu przywozu z Chin unijne firmy też mogą pochwalić się wzrostem produkcji - w 2016 r. wynosił on 13 proc. w porównaniu z 2015 r., jednak dynamika ta była znacznie poniżej wzrostu konsumpcji w tym segmencie w UE. O ile w 2014 r. produkcja unijna stanowiska 74 proc. rynku, a import z Chin 19,2 proc., to w 2016 r. było to już 92 proc. do 26 proc.

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Rowerowych przekonuje, że produkcja rowerów wspiera bezpośrednio i pośrednio 90 tysięcy miejsc pracy w Europie, które bez odpowiedniej interwencji będą zagrożone.

Sprawa ma również znaczenie z polskiej perspektywy. Choć nasz kraj nie jest na razie znaczącym producentem e-bike'ów, nasze firmy mają potencjał, żeby się rozwijać. "Jesteśmy czwartym producentem tradycyjnych rowerów w Europie - zauważył w rozmowie z PAP wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego Mateusz Pytko. Polskie firmy produkują około miliona rowerów rocznie, jednak jeśli chodzi o te wspomagane elektrycznie, to jest to zaledwie kilka tysięcy sztuk rocznie.

"Nie sprzedajemy jeszcze zbyt dużo e-rowerów w Polsce, bo są one zbyt drogie. W niektórych krajach, jak Niemczech czy Szwecji, państwo zachęca dopłatami do tego typu zakupu, w Polsce tego nie ma" - podkreślił Pytko.

Nasze firmy liczą jednak głównie na rynki eksportowe. Aby miały szanse zaistnieć w Europie Zachodniej, tania, subsydiowana konkurencja z Chin musi być jednak obłożona cłami dumpingowymi. Obecnie największym producentem e-bike'ów w UE są Niemcy (352 tys. sztuk w 2016 r.), na drugim miejscu Holandia (200 tys.), dobrze radzą sobie tez Węgrzy (171 tys.). Miedzy między 50-100 tys. e-rowerów produkuje się też we Francji, Austrii, Czechach i Rumunii.

Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)  


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
UE
Chiny
e-rowery
rowery elektryczne
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....