TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoTram

InfoAir

Unijni producenci e-rowerów pod presją Chin liczą na pomoc KE
PAP - Opublikowano: 27.10.2017 18:01:00
Unijni producenci e-rowerów pod presją Chin liczą na pomoc KE

Unijni producenci wspomaganych elektrycznie rowerów skarżą się do KE na chińską konkurencję. Mają nadzieję, że Bruksela pomoże w zahamowaniu napływu do Europy tanich subsydiowanych e-bike'ów. Na pozytywny obrót sprawy liczy też polski, raczkujący przemysł.

Choć nad Wisłą wyposażone w niewielkie silniki elektryczne i akumulatory rowery nie są jeszcze zbyt popularne, w Europie Zachodniej można już mówić o boomie na te produkty. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Rowerowych (EBMA) w 2016 r. całkowita produkcja e-rowerów w Europie wynosiła nieco ponad milion sztuk. Jednak rynek europejski jest większy - w ubiegłym roku import tylko z Chin wynosił 430 tys. sztuk.

"Sprzedawane po cenach dumpingowych e-rowery zalewają unijny rynek. Import z Chin do UE wzrósł w tym roku o 40 proc. i zmierza do tego, by osiągnąć w całym 2017 r. 800 tys. sztuk" - powiedział PAP sekretarz generalny EMBA Moreno Fioravanti. Jak wskazuje, chińska produkcja jest dotowana na wielu poziomach - od surowców, przez produkcję, patenty, na dopłatach skończywszy.

Dlatego europejski przemysł wniósł skargę do Komisji Europejskiej, licząc na nałożenie wynoszących nawet 50 proc. ceł antydumpingowych. Zwykłe, nie elektryczne rowery z Państwa Środka są obłożone takimi cłami wynoszącymi od 35-45 proc. Podobny środek na e-rowery jest postrzegany przez ich producentów jako jedyna szansa na ochronę europejskich miejsc pracy.

Według danych Konfederacji Europejskiego Przemysłu Rowerowego chińska produkcja e-rowerów wynosiła w 2016 r. 51 mln sztuk, tymczasem zapotrzebowanie krajowe było na poziomie 28 mln. Oznacza to, że nadprodukcja wynosiła 23 mln e-bike'ów, czyli ponad 10 razy więcej niż całkowite europejskie zapotrzebowanie. Europejscy producenci martwią się też tym, że 5-letni plan Pekinu przewiduje "znaczne zwiększenie eksportu elektrycznych rowerów" do 2020 r.

Komisja Europejska uznała sprawę za poważną i 20 października rozpoczęła swoją procedurę. Dochodzenie nie będzie jednak szybkie - średni czas jego trwania w innych przypadkach wynosił 15 miesięcy. Stowarzyszenie Producentów Rowerowych liczy jednak na to, że urzędnicy z Brukseli nie będą patrzyć z założonymi rękami, jak Chińczycy przejmują ten rosnący rynek.

"Chcemy, żeby Komisja Europejska nałożyła cła antydumpingowe działające z mocą wsteczną" - podkreślił sekretarz generalny organizacji. Dochodzenie będzie dotyczyło okresu od 1 października 2016 do 30 września 2017 r.

Mimo znacznego wzrostu przywozu z Chin unijne firmy też mogą pochwalić się wzrostem produkcji - w 2016 r. wynosił on 13 proc. w porównaniu z 2015 r., jednak dynamika ta była znacznie poniżej wzrostu konsumpcji w tym segmencie w UE. O ile w 2014 r. produkcja unijna stanowiska 74 proc. rynku, a import z Chin 19,2 proc., to w 2016 r. było to już 92 proc. do 26 proc.

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Rowerowych przekonuje, że produkcja rowerów wspiera bezpośrednio i pośrednio 90 tysięcy miejsc pracy w Europie, które bez odpowiedniej interwencji będą zagrożone.

Sprawa ma również znaczenie z polskiej perspektywy. Choć nasz kraj nie jest na razie znaczącym producentem e-bike'ów, nasze firmy mają potencjał, żeby się rozwijać. "Jesteśmy czwartym producentem tradycyjnych rowerów w Europie - zauważył w rozmowie z PAP wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego Mateusz Pytko. Polskie firmy produkują około miliona rowerów rocznie, jednak jeśli chodzi o te wspomagane elektrycznie, to jest to zaledwie kilka tysięcy sztuk rocznie.

"Nie sprzedajemy jeszcze zbyt dużo e-rowerów w Polsce, bo są one zbyt drogie. W niektórych krajach, jak Niemczech czy Szwecji, państwo zachęca dopłatami do tego typu zakupu, w Polsce tego nie ma" - podkreślił Pytko.

Nasze firmy liczą jednak głównie na rynki eksportowe. Aby miały szanse zaistnieć w Europie Zachodniej, tania, subsydiowana konkurencja z Chin musi być jednak obłożona cłami dumpingowymi. Obecnie największym producentem e-bike'ów w UE są Niemcy (352 tys. sztuk w 2016 r.), na drugim miejscu Holandia (200 tys.), dobrze radzą sobie tez Węgrzy (171 tys.). Miedzy między 50-100 tys. e-rowerów produkuje się też we Francji, Austrii, Czechach i Rumunii.

Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)  


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
UE
Chiny
e-rowery
rowery elektryczne

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....