Trójkołowiec – niezwykły rower studenta Politechniki Krakowskiej

infobike
12.07.2018 17:07
0 Komentarzy

Jak zwykłego składaka zamienić w stabilny rower trójkołowydla seniora albo przechyłową wyścigówkę dla nastolatka – pomysłna to ma student Politechniki Krakowskiej (PK) Wojciech Janas.

Dzięki zaprojektowanym przez niego specjalnym nakładkom zwykłyjednoślad można zamienić w nowy pojazd trójkołowy na zakupy alboekstremalne przygody. Projekty powstały w ramach prac inżynierskieji magisterskiej studenta Politechniki Krakowskiej.

Przechyłowy rower został zgłoszony do ochrony wzoremużytkowym w Urzędzie Patentowym RP.

Stworzenie pojazdu trójkołowego było najpierw pomysłemna pracę inżynierską. Główną ideą była możliwośćprzerobienia zwykłego roweru na pojazd trójkołowy, któryjest stabilniejszy, a jego użytkowanie przynosi więcej przyjemnościosobom w każdym wieku. Przeróbka miała się odbywać bezjakichkolwiek zmian w konstrukcji roweru” – powiedział,cytowany w materiałach prasowych Wojciech Janas.

Jak dodał w swoim pomyśle wzorował się na francuskim pojeździeKiffy, z tą różnicą, że francuski rower jestprodukowany, jako gotowy trójkołowiec. Tymczasem konstrukcja zPolitechniki miała łatwo przechodzić w z dwu– w trzykołową iodwrotnie. W pracy inżynierskiej student PK przedstawił pomysłoparty na dołączeniu do roweru dwukołowej dostawki.

Młody konstruktor podkreślił, że jego rozwiązanie jest jakdotąd niespotykane w rowerach trójkołowych. Wyjaśnił:”Montaż całości ogranicza się do dwóch czynności –zdemontowania przedniego koła, w miejsce którego mocowana jestdostawka za pomocą szybkozamykacza oraz przymocowania konstrukcji dokierownicy. Pojazd zbudowany jest w układzie tadpole – dwa koła zprzodu i jedno koło z tyłu. Obracając kierownicą obracamyjednocześnie całą konstrukcją, dzięki czemu można zmieniaćkierunek jazdy. Zastosowano zawieszenie z podwójnymi wahaczamirównej długości. Zastosowana belka ustalająca utrzymującawahacze w żądanej pozycji i powoduje, że chwilowy środek obrotutrójkołowca znajduje się na ziemi, tak jak w tradycyjnym rowerze„.

Pojazd wyposażony jest również w demontowany koszyk zakupowy,co podnosi jego funkcjonalność w warunkach miejskich.

We właśnie obronionej pracy magisterskiej student PK, wewspółpracy z promotorem prof. Witoldem Grzegożkiem, rozwinąłswój pomysł, przy czym aktualna pozostała główna idea – by wkonstrukcji dwukołowca nie wprowadzać żadnych zmian.

Wykorzystaliśmy zawieszenie z poprzedniego pojazdu,modyfikując układ wahaczy na trójkątny. Pozostawiono koncepcjębelki ustalającej. Modernizacji uległ natomiast sposób, w jakipojazd skręca. Wzorując się na pojeździeAddBike, rower wyposażono w bardziej zaawansowanyzwrotniczy układ kierowniczy. Oznacza to, że koła pojazdu skręcajątak, jak w samochodzie. Wpłynęło to na poprawę odczuć zjazdy rowerem, powodując większą łatwość w manewrowaniu„– powiedział Janas. (PAP)

Komentarze