TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoTram

InfoAir

Szczecin. Co dalej z rowerem miejskim?
INFOBIKE.PL - Opublikowano: 11.02.2020 23:43:34
Zdj. Bike_S

Stowarzyszenie Rowerowy Szczecin zabrało głos w sprawie wypożyczalni rowerów miejski Bike_S. Społecznicy sugerują stopniową likwidację roweru publicznego w obecnym kształcie i przeznaczenie zaoszczędzonych pieniędzy na budowę twardej infrastruktury rowerowej.

Pełne stanowisko Stowarzyszenia Rowerowy Szczecin (śródtytuły od redakcji)

Stowarzyszenie Rowerowy Szczecin od samego początku przygląda się idei roweru publicznego. Szczeciński rower publiczny pod nazwą Bike_S powstał 6 lat temu. Konsultując kształt pierwszego etapu budowy systemu, mieliśmy wątpliwości co do wypuszczania nowych rowerzystów na miasto, które nie posiada spójnej infrastruktury rowerowej. Na początku spodziewaliśmy się, że może być to impulsem do budowy systemu tras rowerowych. Niestety tak się nie stało. Budowa sieci rowerowej ślimaczy się. W rozwoju infrastruktury stoimy w miejscu, poza Gumieńcami, częściowo rejonem Łękna, osiedla Arkońskiego i okolic Jasnych Błoni żadna z dzielnic Szczecina nie jest skomunikowana z centrum, co stanowi barierę dla rozwoju ruchu rowerowego.

Rower publiczny powstawał w dwóch etapach. Najpierw stacje rozmieszczone zostały w centrum i z punktu widzenia użyteczności systemu był to dobry krok. Rower obejmował skoncentrowany obszar ścisłego centrum i dzięki temu system funkcjonował optymalnie – nie było problemów z przewożeniem rowerów ze stacji na stację.

Bez prawobrzeża byłoby lepiej

Ciosem w sprawność funkcjonowania systemu była jego rozbudowa o prawobrzeże praktycznie bez stacji pośrednich oraz wyszarpywanie przez instytucje, oraz rady osiedla pojedynczych stacji. Lokalizacje te spowodowały konieczność wożenia rowerów od stacji do stacji daleko poza centrum. Tak odległe od innych stacje jak Cukrowa, Duńska, Jeziorko Słoneczne rozbiły zwartość systemu, która gwarantowała sprawną dyslokację rowerów.

Osobnym problemem jest rower na Prawobrzeżu. Od samego początku zdawaliśmy sobie sprawę z trudności, jakie sprawi zaprojektowanie i rozmieszczenie stacji na prawym brzegu Szczecina, aby powstał efektywny sprawnie działający system. Układ urbanistyczny wschodniej części miasta to wielkie osiedla, których policentryczny charakter utrudnia rozmieszczenie stacji roweru. Osobną sprawą jest brak infrastruktury rowerowej w tej części miasta. Skutkiem tego statystyki użytkowania roweru na prawobrzeżu, po początkowym boomie związanym z inauguracją, są dużo gorsze niż w śródmieściu, do tego dochodzi zdecydowanie większa skala dewastacji.

2 mln zł kosztów rocznie

Kluczową sprawą są koszty. Pomijając fakt zakupu systemu, sama jego eksploatacja kosztowała ponad 2 miliony złotych rocznie (2 370 300 zapisano w budżecie na rok 2020). Są to środki przeznaczone na bieżące funkcjonowanie, więc nic z nich nie pozostaje w postaci trwałej infrastruktury, majątku komunalnego.

Kończący się rok był zdecydowanie najgorszym pod względem liczby wypożyczeń. Ilość jednostkowych wypożyczeń spadła o ⅕ w stosunku do poprzedniego roku. Liczba wypożyczeń maleje rok do roku.

Zły stan techniczny rowerów

Dla użytkowników kluczową sprawą jest stan techniczny rowerów. Od samego początku rowery psuły się, ale obecnie ich stan jest już bardzo zły. Nie wynika to wyłącznie z ich dewastowania. Rowery się po prostu zużyły. Warto zauważyć, że rowery wykonane są na bazie prostych i tanich komponentów, co sprzyja ich szybkiemu zużywaniu. Zły stan techniczny rowerów jest główną przyczyną spadku ilości wypożyczeń. Rozklekotany, skrzypiący rower nie daje przyjemności z jazdy oraz może być niebezpieczny dla samego użytkownika (np. niesprawne hamulce).

Ruch rowerowy

Co roku prowadzimy badania ruchu rowerowego w Szczecinie i osobno szacujemy udział rowerów publicznych we wszystkich przejazdach. Tam, gdzie w pobliżu znajdują się stacje roweru, wynosi on ok. 20%, a w miejscach oddalonych od stacji jest on znikomy. Ponadto, obserwujemy, że rower nie pełni w mieście wyłącznie roli środka transportu, lecz jest on środkiem rekreacji. Widuje się rowerzystów na zielonych rowerach w Lesie Arkońskim i nawet w Puszczy Bukowej. Nadal niejasna pozostaje dla nas funkcja, jaką ma pełnić rower publiczny w mieście. Początkowo prezentowana przez Urząd Miasta jako uzupełnienie systemu transportu publicznego, w toku rozbudowy systemu i decyzji o lokalizacji kolejnych stacji funkcja ta uległa dezintegracji, a rower publiczny zaczął służyć głównie jako środek rekreacji. Pytanie o funkcję wydaje się kluczowe, gdyż każdy projekt powinien zaczynać od jej określenia. Kształt czy model funkcjonowania systemu powinien bezpośrednio wynikać z postawionego celu. Dla celów transportowych potrzebne są inne lokalizacje i gęstość stacji, ilość rowerów, ich wyposażenie itd. Rekreacji służyć będzie inny model systemu.

Było warto, ale...

Nie negujemy tego, że rower publiczny odegrał znaczącą rolę w propagowaniu idei roweru jako środka transportu. Był to ważny etap, który jednak warto zakończyć. Sugerujemy stopniowe wygaszanie roweru. Należy dokonać racjonalizacji rozmieszczenia stacji. Wiązałoby się to z likwidacją w pierwszej kolejności stacji z najmniejszą ilością wypożyczeń. Istotny jest aspekt finansowy. 2 miliony rocznie można wydać na twardą infrastrukturę, taką jak wiaty i parkingi rowerowe oraz na same drogi. Koszt funkcjonowania roweru równa się 1-2 km wybudowanej drogi dla rowerów. W perspektywie kilku lat można by załatać dziury w ciągłości istniejącej sieci dróg.

W ostatnim czasie pojawia się alternatywa dla roweru w postaci hulajnóg i motorowerów elektrycznych. Są to bardzo atrakcyjne środki transportu jako alternatywa dla samochodu i co najważniejsze w założeniu mają się one samofinansować – są to przedsięwzięcia komercyjne, do których miasto nie dokłada.

Rekomendacja? Stopniowa likwidacja

Obecnie obserwujemy pewne załamanie na rynku związanym z dostawą i obsługą rowerów publicznych, co ilustrują kłopoty, a właściwie klapa, systemu “Mevo" – publicznego roweru Metropolii Gdańsk, Gdynia, Sopot. W wyniku kryzysu “Mevo" został zawieszony, a spółka go dostarczająca zbankrutowała. Kłopoty odbiły się również na firmie Nextbike Polska, która jest dostawcą rowerów i systemu wypożyczania w Szczecinie. Być może także reperkusją tych problemów jest niedawny brak rozstrzygnięcia przetargu na rower publiczny w Łodzi, do którego nie zgłosił się ani jeden oferent.

Reasumując, opowiadamy się za stopniową likwidacją roweru publicznego w takim kształcie jak obecnie i przeznaczeniem zaoszczędzonych środków na inwestycje trwałe związane z aktywnym transportem.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Szczecin
Rowerowy Szczecin
rower miejski
Nextbike

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....