3,5 tyś. rowerów, wraz z zapleczem technicznym i teleinformatycznym, ma tworzyć System Roweru Metropolitalnego Obszaru Metropolitalnego Gdańsk ? Gdynia ? Sopot.
System jest krokiem w kierunku rozwoju komunikacji publicznej oraz spopularyzowaniu roweru jako jednego z podstawowych środków transportu miejskiego. Wdrożenie Systemu Roweru Metropolitalnego ściśle wiąże się z potrzebą rozwoju nowoczesnych węzłów przesiadkowych w obszarach stacji kolejowych oraz istniejących już węzłów. Rower Metropolitalny zwiększy dostępność do tych węzłów, stworzy szybką, tanią i komfortową alternatywę dla komunikacji samochodowej.
3,5 tyś. rowerów miejskich
Projekt zakłada budowę systemu opartego o flotę 3,5 tys. rowerów miejskich wraz z zapleczem technicznym i teleinformatycznym. Komunikacja rowerowa tym sposobem stanie się bardzo łatwo dostępna dla mieszkańców kilkunastu miast i miejscowości Obszaru Metropolitalnego.
System będzie składał się z rowerów oferowanych na
krótkookresowy wynajem w dwóch modelach:
-
Obszarowym ? dającym możliwość wypożyczenia
roweru w jednej z wielu miejskich lokalizacji oraz zwrotu w innej
(dowolnej, oznacza to że będzie można zaparkować rower
praktycznie w dowolnym publicznie dostępnym miejscu). Ten model
będzie wykorzystywany w dużych miastach, śródmieściach.
-
Punktowo ? obszarowym ? polegającym na
wypożyczaniu zautomatyzowanym z koniecznością zwrotu roweru do
oznaczonego miejsca postoju rowerów (będą to odpowiednio
oznakowane stojaki rowerowe). Model ten dedykowany jest obszarom gmin
wiejskich oraz mniej zaludnionym dzielnicom większych miast.
Flota rowerów będzie wyposażona w szereg urządzeń takich jak moduł GPS, elektrozamek, alarm, łączność GPRS oraz system umożliwiający rezerwację roweru zdalnie przy pomocy aplikacji na smartfona.
Wiele gmin chętnych do udziału w projekcie
Chęć przystąpienia do projektu roweru metropolitalnego zadeklarowały następujące gminy: Gmina Miasta Gdańska, Gmina Miasta Gdyni, Gmina Miasta Sopotu, Gmina Żukowo, Gmina Miasta Redy, Gmina Miejska Pruszcz Gdański, Gmina Pruszcz Gdański, Gmina Miasta Tczewa, Gmina Miasta Wejherowa, Gmina Sierakowice, Gmina Miasta Rumi, Gmina Somonino, Gmina Stężyca, Gmina Kartuzy, Gmina Miasta Puck oraz Gmina Władysławowo.
Pięć etapów realizacji projektu
Projekt został podzielony na etapy, w tej chwili kończy się realizacja etapu drugiego.
Etap I obejmował prace nad studium koncepcyjnym, zakończyły się one w marcu 2016 r. Całe Studium Koncepcyjne SRM można pobrać pod poniższym linkiem: Studium koncepcyjne SRM
Etap II (aktualnie realizowany) to partnerstwo. Na etap ten składa się wyliczenie potencjalnych kosztów funkcjonowania systemu, dzielenie się tymi informacjami z gminami chętnymi dołączyć się do projektu. Aktualnie udział zadeklarowało 16 gmin. Kolejnym krokiem będzie wspólna decyzja odnośnie wyboru modelu biznesowego projektu oraz podjęcie decyzji determinujących zamówienie dokumentacji.
Etap III (do lipca 2017 r.) to projektowanie i konsultacje. Konsultacje społeczne będą obejmowały m.in. rozmieszczenie poszczególnych miejsc postoju rowerów.
Etap IV (I kwartał 2017 r.) to zakup ? zamówienie systemu oraz prace polegające na przygotowaniu zaplecza i kard
Etap V (wiosna 2018 r.) to wdrożenie i nadzór działania systemu.
Projekt finansowany będzie m.in. ze środków unijnych, środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego oraz Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Wdrażać go będzie stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk ? Gdynia ? Sopot. Wstępne analizy wykazują, że środki RPO będą mogły być wykorzystane wyłącznie na niektóre koszty związane z projektem takie jak zakup rowerów, miejsc postoju, przygotowanie zaplecza technicznego. Pokrycie kosztów bieżących oraz związanych z utrzymaniem systemu pozostaje po stronie samorządów biorących udział w projekcie.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.