Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Śląskie przyjęło założenia polityki rowerowej

infobike
07.06.2019 13:57
0 Komentarzy

Zarząd województwa śląskiego przyjął założenia polityki rowerowej, które dotyczą m.in. infrastruktury rowerowej i koncepcji sieci regionalnych tras rowerowych.

Forum przestrzeni

Jak wynika z informacji napodstronie internetowej „Forum przestrzeni”, głównego serwisu internetowegourzędu marszałkowskiego woj. śląskiego, założenia regionalnej politykirowerowejprzyjął w ostatnich dniach zarząd województwa.

W dokumencie określono m.in.postulowane „korytarze ruchurowerowego”, czyli pasy terenu, w obrębiektórych wytyczone i budowane mają być regionalne trasyrowerowe. Opracowanieokreśla też standardy techniczne oraz sposób znakowania regionalnych trasrowerowych.

W oparciu o audyty i ekspertyzy

Założenia regionalnejpolitykirowerowej woj. śląskiego powstały m.in. na bazie wcześniejsporządzonych audytów i ekspertyz. Oprócz włączenia istniejących rozwiązań, jakWiślana TrasaRowerowa, uwzględniają koncepcje wypracowane w poprzednichlatach. W tym kontekście w dokumencie wymieniono np.rowerowy Szlak OrlichGniazd – równoległy do znanego pieszego szlaku z Częstochowy do Krakowa, wzdłużwarowni i innych atrakcji Jury Krakowsko-Częstochowskiej.

Opisano też koncepcję Velo Silesia- tworzenia trasrowerowych o wysokim standardzie, na bazie nieczynnychszlaków kolejowych. Założenia mieszczą również Szlak Wielkich Jezior – pomysłpołączenia trasąrowerową jezior: Żywieckiego, Goczałkowickiego,Paprocańskiego oraz Doliny Trzech Stawów w Katowicach.

Ponadto, wzięto pod uwagę wynikiekspertyzy zleconej przez zarząd województwa i wykonanej w latach 2017–2018 ws.możliwości stworzenia spójnej sieci regionalnych trasrowerowych. Wefekcie w dokumencie określono główne korytarze ruchurowerowego, wktórych powstawać mają przyszłe regionalne trasyrowerowe. Na zamykającymopracowanie schemacie uwzględniono także korytarze tras ponadregionalnych.

Kryteria budowy tras rowerowych

Wśród kryteriów projektowania ibudowy regionalnych trasrowerowych zaznaczono m.in., że powinny oneumożliwiać podróżowanie narowerze turystycznym (z oponami o szerokości 28mm), z prędkością 20 km/h, z bagażem o ciężarze 20 kg, a także dawać możliwośćpokonania trasy na tandemie,rowerem z przyczepą, czyroweremspecjalnym (np. dla osób niepełnosprawnych).

Szerokość takich tras powinnapozwalać na wygodne i bezpieczne poruszanie sięrowerzystów jadących w obukierunkach. Zalecana szerokość trasyrowerowej to 4 m, a minimalna 2 m(dla ruchu w obu kierunkach) i 1,5 m (w jednym kierunku).

Trasy takie powinny miećnawierzchnie bitumiczne (asfaltową) lub wykonane z innego materiału oparametrach odpowiadających równej nawierzchni asfaltowej – z wyjątkiem np. rezerwatów,gdzie dopuszczalny jest szuter. Muszą być przejezdne na całej długości wkażdych warunkach pogodowych, nie może na nich tworzyć się ani zalegać błoto. Wich przebiegu niedopuszczalne są odcinki piaszczyste, przeszkody wymagającezejścia zroweru lub jego przenoszenia oraz odcinki z uciążliwym hałasem,odorem, kurzem i spalinami, objazdami, długimi lub stromymi podjazdami czymonotonne.

Rowerowe standardy

Równocześnie zarząd woj. śląskiegoprzyjął „Standardy i wytyczne kształtowania infrastrukturyrowerowej” -czyli dokument opracowany już w ub. roku na zlecenie Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii, powstały w wyniku współpracy z przedstawicielami lokalnychsamorządów i organizacji pozarządowych, a także Śląskiego OficeraRowerowego.

„Standardy będą stosowanie przez Urząd Marszałkowski Woj. Śląskiego ijego jednostki organizacyjne, w szczególności przez Zarząd Dróg Wojewódzkich irekomendowane będą wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego woj. śląskiego„- zapewniono w informacji województwa na stronie forumprzestrzeni.slaskie.pl.

Założenia regionalnej politykirowerowej woj. śląskiego wraz zkoncepcją sieci regionalnych trasrowerowych (w ujęciu korytarzowym) orazstandardy i wytyczne kształtowania infrastrukturyrowerowej przyczynią siędo stworzenia spójnego systemu regionalnych trasrowerowych o wysokichwalorach komunikacyjnych, rekreacyjnych, turystycznych i wysokim standardzietechnicznym, który jednocześnie jako element zagospodarowania przestrzennego,będzie miał także wpływ na jakość przestrzeni i krajobrazu” – zadeklarowałurząd marszałkowski.(PAP)


Komentarze