Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Śląskie. Przygotowania do budowy velostrady

infobike
23.12.2019 16:11
0 Komentarzy

Budowęvelostrady, czyli bezkolizyjnej trasy rowerowej, mającej połączyćKatowice z miastami Zagłębia Dąbrowskiego, przygotowujeGórnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM). Jej władze podpisałykolejny list intencyjny z właścicielami gruntów, na którychmogłaby powstać trasa.

Velostradaprzez po dawnej linii kolejowej

Jakpoinformował w poniedziałek Michał Nowak z biura prasowegoMetropolii, tego dnia podpisano list intencyjny z właścicielemsieci przemysłowych linii kolejowych, firmą CTL Maczki-Bór. Podkoniec ub. tygodnia GZM zawarła podobne porozumienie z właścicielemodcinków nieczynnych linii kolejowych, firmą Pragbud.

Metropoliastara się o współpracę z właścicielami kolejowychnieruchomości, ponieważ założyła poprowadzenie pierwszejvelostrady – z Katowic do Dąbrowy Górniczej – trasami nieczynnychlinii kolei przemysłowych. Takie pokolejowe grunty powinny umożliwićwytyczenie szerokiej trasy rowerowej z systemem wjazdów i zjazdów,oddzielonej od ruchu samochodów i pieszych.

Planującbudowę velostrady chcemy wykorzystać potencjał, jaki tkwi wnieczynnych liniach kolejowych. To szansa na danie im drugiego życiai rewitalizację terenów poprzemysłowych” – powiedziałacytowana przez Nowaka szefowa departamentu projektów i inwestycjiGZM Karolina Mucha-Kuś.

Współpracaz CTL Maczki-Bór, zarządcą przemysłowej infrastruktury kolejowejna planowanym przebiegu trasy, jest kluczowa dla urzeczywistnienianaszych planów budowy velostrady” – dodała Mucha Kuś. FirmaCTL Logistics zadeklarowała, że bez wahania przyjęła propozycjęwspółpracy z GZM.

SpółkaCTL Logistics aktywnie włącza się w rewitalizację terenówpogórniczych. (…) Jesteśmy przekonani, że sprzedaż gruntu napotrzeby budowy nowych tras rowerowych, posłuży mieszkańcomKatowic i Mysłowic” – zaznaczył prezes grupy CTLLogistics, w skład której wchodzi spółka CTL Maczki-Bór, JerzyBogacki.

Firmawyjaśniła, że na terenie tych dwóch miast znajdują się grunty,przez które może przebiegać nowa trasa rowerowa, pozostająceobecnie w zarządzie CTL Maczki-Bór (w grupie CTL Logistics od 2001r.). Spółka ta dawniej nosiła nazwę Kopalnia Maczki-Bór ipowstała z przekształcenia Przedsiębiorstwa MateriałówPodsadzkowych Przemysłu Węglowego w Katowicach.

Domajątku tej spółki należało m.in. 1 tys. ha gruntów, w tymtereny kolei piaskowej o długości ok. 130 km. Była to sieć liniikolejowych biegnących przez szereg miast regionu, odrębnych odsieci PKP i obsługujących transport piasku podsadzkowego z kopalnipiasku Maczki-Bór do licznych kopalń węgla kamiennego.

Listintencyjny między Metropolią, a CTL Maczki-Bór, zakładawspółpracę partnerów przy ustaleniu statusu prawnego i stanutechnicznego wybranych gruntów oraz infrastruktury podczas audytuprzebiegu zakładanej trasy. Właściciel może udostępnićposiadaną dokumentację i udzielać wyjaśnień. Strony wyraziłyteż intencję negocjacji ws. sprzedaży nieruchomości pod wybranywariant velostrady.

Trzywarianty trasy

Metropoliarozważa trzy warianty poprowadzenia trasy. Każdy z nich zaczyna sięw Katowicach Zawodziu, w okolicach przecięcia się bulwarów Rawy zul. Bohaterów Monte Cassino, a kończy w Dąbrowie Górniczej przyul. Malinowe Górki koło zbiornika Pogoria. O dokładnym przebieguvelostrady zadecydują wyniki przyszłej analizy w oparciu owyznaczone warianty.

Pierwszywariant zakłada, że ponad 20-kilometrowa trasa połączy Katowice,Sosnowiec oraz Dąbrowę Górniczą. To plan minimum, zakładającywytyczenie trasy po dowolnym pod względem obecnego przeznaczenia iukształtowania terenie. Możliwe jest w tej sytuacji jeszczesprawdzenie dodatkowo możliwości przebiegu trasy przez Będzin lubCzeladź.

Drugiwariant wymaga przygotowania koncepcji przebiegu po śladzienieczynnej linii kolejowej o długości ok. 30 km, przebiegającejprzez Dąbrowę Górniczą, Będzin, Czeladź, Siemianowice Śląskie,Sosnowiec, Katowice i Mysłowice. Trzeci wariant też dotyczywykorzystania nieczynnych linii o długości 32 km – przez DąbrowęGórniczą, Sosnowiec, Mysłowice oraz Katowice.

Audyt600 działek

Zanimzostanie wybrane właściwe rozwiązanie, należy ustalić stanprawny i faktyczny nieruchomości. Planowany audyt dotyczy ponad 600działek w siedmiu miastach i ma objąć m.in. szczegółowy opisnieruchomości, ich stan prawny, strukturę właścicielską, zapisyw księgach wieczystych, kwestie prawa do pierwokupu czy objęciaochroną prawną.

Planowanabudowa velostrady to efekt m.in. założeń powstałego w 2018 r.Studium Metropolitalnych TrasRowerowych, w którym znajdująsię rozwiązania dotyczące wyznaczania tras dla rowerów.Inwestycja ma być realizowana na podstawie przyjętych przezMetropolię „Standardów i wytycznych kształtowania infrastrukturyrowerowej”. Zawiera on jednolite zalecenia i propozycje rozwiązańtechnicznych oraz organizacji ruchu na trasach rowerowych.

Metropoliaanalizuje też przygotowanie kolejnych odcinków velostrad, łączącychKatowice z innymi obszarami GZM. Od stycznia mają rozpocząć sięspotkania robocze w tej sprawie z gminami członkowskimi.

Górnośląsko-ZagłębiowskaMetropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1stycznia 2018 r. Organizacja zrzesza 41 miast i gmin centralnejczęści woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób.Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.(PAP)


Komentarze