TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoTram

InfoAir

Śląskie. Przygotowania do budowy velostrady
PAP, INFOBIKE.PL - Opublikowano: 23.12.2019 18:11:33
Śląskie. Przygotowania do budowy velostrady

Budowę velostrady, czyli bezkolizyjnej trasy rowerowej, mającej połączyć Katowice z miastami Zagłębia Dąbrowskiego, przygotowuje Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM). Jej władze podpisały kolejny list intencyjny z właścicielami gruntów, na których mogłaby powstać trasa.

Velostrada przez po dawnej linii kolejowej

Jak poinformował w poniedziałek Michał Nowak z biura prasowego Metropolii, tego dnia podpisano list intencyjny z właścicielem sieci przemysłowych linii kolejowych, firmą CTL Maczki-Bór. Pod koniec ub. tygodnia GZM zawarła podobne porozumienie z właścicielem odcinków nieczynnych linii kolejowych, firmą Pragbud.

Metropolia stara się o współpracę z właścicielami kolejowych nieruchomości, ponieważ założyła poprowadzenie pierwszej velostrady – z Katowic do Dąbrowy Górniczej - trasami nieczynnych linii kolei przemysłowych. Takie pokolejowe grunty powinny umożliwić wytyczenie szerokiej trasy rowerowej z systemem wjazdów i zjazdów, oddzielonej od ruchu samochodów i pieszych.

"Planując budowę velostrady chcemy wykorzystać potencjał, jaki tkwi w nieczynnych liniach kolejowych. To szansa na danie im drugiego życia i rewitalizację terenów poprzemysłowych" - powiedziała cytowana przez Nowaka szefowa departamentu projektów i inwestycji GZM Karolina Mucha-Kuś.

"Współpraca z CTL Maczki-Bór, zarządcą przemysłowej infrastruktury kolejowej na planowanym przebiegu trasy, jest kluczowa dla urzeczywistnienia naszych planów budowy velostrady" - dodała Mucha Kuś. Firma CTL Logistics zadeklarowała, że bez wahania przyjęła propozycję współpracy z GZM.

"Spółka CTL Logistics aktywnie włącza się w rewitalizację terenów pogórniczych. (...) Jesteśmy przekonani, że sprzedaż gruntu na potrzeby budowy nowych tras rowerowych, posłuży mieszkańcom Katowic i Mysłowic" - zaznaczył prezes grupy CTL Logistics, w skład której wchodzi spółka CTL Maczki-Bór, Jerzy Bogacki.

Firma wyjaśniła, że na terenie tych dwóch miast znajdują się grunty, przez które może przebiegać nowa trasa rowerowa, pozostające obecnie w zarządzie CTL Maczki-Bór (w grupie CTL Logistics od 2001 r.). Spółka ta dawniej nosiła nazwę Kopalnia Maczki-Bór i powstała z przekształcenia Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego w Katowicach.

Do majątku tej spółki należało m.in. 1 tys. ha gruntów, w tym tereny kolei piaskowej o długości ok. 130 km. Była to sieć linii kolejowych biegnących przez szereg miast regionu, odrębnych od sieci PKP i obsługujących transport piasku podsadzkowego z kopalni piasku Maczki-Bór do licznych kopalń węgla kamiennego.

List intencyjny między Metropolią, a CTL Maczki-Bór, zakłada współpracę partnerów przy ustaleniu statusu prawnego i stanu technicznego wybranych gruntów oraz infrastruktury podczas audytu przebiegu zakładanej trasy. Właściciel może udostępnić posiadaną dokumentację i udzielać wyjaśnień. Strony wyraziły też intencję negocjacji ws. sprzedaży nieruchomości pod wybrany wariant velostrady.

Trzy warianty trasy

Metropolia rozważa trzy warianty poprowadzenia trasy. Każdy z nich zaczyna się w Katowicach Zawodziu, w okolicach przecięcia się bulwarów Rawy z ul. Bohaterów Monte Cassino, a kończy w Dąbrowie Górniczej przy ul. Malinowe Górki koło zbiornika Pogoria. O dokładnym przebiegu velostrady zadecydują wyniki przyszłej analizy w oparciu o wyznaczone warianty.

Pierwszy wariant zakłada, że ponad 20-kilometrowa trasa połączy Katowice, Sosnowiec oraz Dąbrowę Górniczą. To plan minimum, zakładający wytyczenie trasy po dowolnym pod względem obecnego przeznaczenia i ukształtowania terenie. Możliwe jest w tej sytuacji jeszcze sprawdzenie dodatkowo możliwości przebiegu trasy przez Będzin lub Czeladź.

Drugi wariant wymaga przygotowania koncepcji przebiegu po śladzie nieczynnej linii kolejowej o długości ok. 30 km, przebiegającej przez Dąbrowę Górniczą, Będzin, Czeladź, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Katowice i Mysłowice. Trzeci wariant też dotyczy wykorzystania nieczynnych linii o długości 32 km - przez Dąbrowę Górniczą, Sosnowiec, Mysłowice oraz Katowice.

Audyt 600 działek

Zanim zostanie wybrane właściwe rozwiązanie, należy ustalić stan prawny i faktyczny nieruchomości. Planowany audyt dotyczy ponad 600 działek w siedmiu miastach i ma objąć m.in. szczegółowy opis nieruchomości, ich stan prawny, strukturę właścicielską, zapisy w księgach wieczystych, kwestie prawa do pierwokupu czy objęcia ochroną prawną.

Planowana budowa velostrady to efekt m.in. założeń powstałego w 2018 r. Studium Metropolitalnych TrasRowerowych, w którym znajdują się rozwiązania dotyczące wyznaczania tras dla rowerów. Inwestycja ma być realizowana na podstawie przyjętych przez Metropolię "Standardów i wytycznych kształtowania infrastruktury rowerowej". Zawiera on jednolite zalecenia i propozycje rozwiązań technicznych oraz organizacji ruchu na trasach rowerowych.

Metropolia analizuje też przygotowanie kolejnych odcinków velostrad, łączących Katowice z innymi obszarami GZM. Od stycznia mają rozpocząć się spotkania robocze w tej sprawie z gminami członkowskimi.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.(PAP)





Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Śląskie
GZM
velostrada
droga

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....