TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoTram

InfoAir

Śląskie. Przygotowania do budowy velostrady
PAP, INFOBIKE.PL - Opublikowano: 23.12.2019 18:11:33
Śląskie. Przygotowania do budowy velostrady

Budowę velostrady, czyli bezkolizyjnej trasy rowerowej, mającej połączyć Katowice z miastami Zagłębia Dąbrowskiego, przygotowuje Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM). Jej władze podpisały kolejny list intencyjny z właścicielami gruntów, na których mogłaby powstać trasa.

Velostrada przez po dawnej linii kolejowej

Jak poinformował w poniedziałek Michał Nowak z biura prasowego Metropolii, tego dnia podpisano list intencyjny z właścicielem sieci przemysłowych linii kolejowych, firmą CTL Maczki-Bór. Pod koniec ub. tygodnia GZM zawarła podobne porozumienie z właścicielem odcinków nieczynnych linii kolejowych, firmą Pragbud.

Metropolia stara się o współpracę z właścicielami kolejowych nieruchomości, ponieważ założyła poprowadzenie pierwszej velostrady – z Katowic do Dąbrowy Górniczej - trasami nieczynnych linii kolei przemysłowych. Takie pokolejowe grunty powinny umożliwić wytyczenie szerokiej trasy rowerowej z systemem wjazdów i zjazdów, oddzielonej od ruchu samochodów i pieszych.

"Planując budowę velostrady chcemy wykorzystać potencjał, jaki tkwi w nieczynnych liniach kolejowych. To szansa na danie im drugiego życia i rewitalizację terenów poprzemysłowych" - powiedziała cytowana przez Nowaka szefowa departamentu projektów i inwestycji GZM Karolina Mucha-Kuś.

"Współpraca z CTL Maczki-Bór, zarządcą przemysłowej infrastruktury kolejowej na planowanym przebiegu trasy, jest kluczowa dla urzeczywistnienia naszych planów budowy velostrady" - dodała Mucha Kuś. Firma CTL Logistics zadeklarowała, że bez wahania przyjęła propozycję współpracy z GZM.

"Spółka CTL Logistics aktywnie włącza się w rewitalizację terenów pogórniczych. (...) Jesteśmy przekonani, że sprzedaż gruntu na potrzeby budowy nowych tras rowerowych, posłuży mieszkańcom Katowic i Mysłowic" - zaznaczył prezes grupy CTL Logistics, w skład której wchodzi spółka CTL Maczki-Bór, Jerzy Bogacki.

Firma wyjaśniła, że na terenie tych dwóch miast znajdują się grunty, przez które może przebiegać nowa trasa rowerowa, pozostające obecnie w zarządzie CTL Maczki-Bór (w grupie CTL Logistics od 2001 r.). Spółka ta dawniej nosiła nazwę Kopalnia Maczki-Bór i powstała z przekształcenia Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego w Katowicach.

Do majątku tej spółki należało m.in. 1 tys. ha gruntów, w tym tereny kolei piaskowej o długości ok. 130 km. Była to sieć linii kolejowych biegnących przez szereg miast regionu, odrębnych od sieci PKP i obsługujących transport piasku podsadzkowego z kopalni piasku Maczki-Bór do licznych kopalń węgla kamiennego.

List intencyjny między Metropolią, a CTL Maczki-Bór, zakłada współpracę partnerów przy ustaleniu statusu prawnego i stanu technicznego wybranych gruntów oraz infrastruktury podczas audytu przebiegu zakładanej trasy. Właściciel może udostępnić posiadaną dokumentację i udzielać wyjaśnień. Strony wyraziły też intencję negocjacji ws. sprzedaży nieruchomości pod wybrany wariant velostrady.

Trzy warianty trasy

Metropolia rozważa trzy warianty poprowadzenia trasy. Każdy z nich zaczyna się w Katowicach Zawodziu, w okolicach przecięcia się bulwarów Rawy z ul. Bohaterów Monte Cassino, a kończy w Dąbrowie Górniczej przy ul. Malinowe Górki koło zbiornika Pogoria. O dokładnym przebiegu velostrady zadecydują wyniki przyszłej analizy w oparciu o wyznaczone warianty.

Pierwszy wariant zakłada, że ponad 20-kilometrowa trasa połączy Katowice, Sosnowiec oraz Dąbrowę Górniczą. To plan minimum, zakładający wytyczenie trasy po dowolnym pod względem obecnego przeznaczenia i ukształtowania terenie. Możliwe jest w tej sytuacji jeszcze sprawdzenie dodatkowo możliwości przebiegu trasy przez Będzin lub Czeladź.

Drugi wariant wymaga przygotowania koncepcji przebiegu po śladzie nieczynnej linii kolejowej o długości ok. 30 km, przebiegającej przez Dąbrowę Górniczą, Będzin, Czeladź, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Katowice i Mysłowice. Trzeci wariant też dotyczy wykorzystania nieczynnych linii o długości 32 km - przez Dąbrowę Górniczą, Sosnowiec, Mysłowice oraz Katowice.

Audyt 600 działek

Zanim zostanie wybrane właściwe rozwiązanie, należy ustalić stan prawny i faktyczny nieruchomości. Planowany audyt dotyczy ponad 600 działek w siedmiu miastach i ma objąć m.in. szczegółowy opis nieruchomości, ich stan prawny, strukturę właścicielską, zapisy w księgach wieczystych, kwestie prawa do pierwokupu czy objęcia ochroną prawną.

Planowana budowa velostrady to efekt m.in. założeń powstałego w 2018 r. Studium Metropolitalnych TrasRowerowych, w którym znajdują się rozwiązania dotyczące wyznaczania tras dla rowerów. Inwestycja ma być realizowana na podstawie przyjętych przez Metropolię "Standardów i wytycznych kształtowania infrastruktury rowerowej". Zawiera on jednolite zalecenia i propozycje rozwiązań technicznych oraz organizacji ruchu na trasach rowerowych.

Metropolia analizuje też przygotowanie kolejnych odcinków velostrad, łączących Katowice z innymi obszarami GZM. Od stycznia mają rozpocząć się spotkania robocze w tej sprawie z gminami członkowskimi.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.(PAP)





Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Śląskie
GZM
velostrada
droga
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....