Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Śląskie bez miejskich rowerów. Kiedy wrócą?

infobike
01.04.2020 16:00
0 Komentarzy

Co najmniej do maja br. częstochowski samorząd zawiesił planowane na początek kwietnia rozpoczęcie tegorocznego sezonu roweru miejskiego. Już wcześniej podobne decyzje podjęły niektóre inne samorządy w woj. śląskim, poza Katowicami.

Z uwagi na wcześniejsze zalecenia, jakie miasto otrzymało od sanepidu, a także kolejne rządowe obostrzenia, start systemu został zawieszony do odwołania. Pojawienie się na ulicach miejskich jednośladów uzależnione będzie od sytuacji związanej z zagrożeniem oraz pozytywnej opinii sanepidu” – napisano we wtorkowej informacji częstochowskiego magistratu.

-„Rowery nie wyjadą jednak wcześniej niż w maju” – dodali częstochowscy samorządowcy.

Rządowe obostrzenia

Wyłączenie z użytkowania sieci rowerów miejskich, ograniczenie dostępu do parków, placów, bulwarów, promenad i zieleńców, to jeden z jedenastu punktów nowych ograniczeń, ogłoszonych we wtorek przez rząd w związku z epidemią koronawirusa.

Obsługiwany przez Nextbike Polska system roweru miejskiego w Częstochowie działa od dwóch lat. Częstochowskie jednoślady cieszyły się dotąd popularnością, w ub. roku wypożyczono je ponad 149 tys. razy. Obecnie system liczy 20 stacji dokujących i 185 jednośladów. Część z nich jest wyposażona w foteliki dla dzieci.

W tym roku, w ramach zadań budżetu obywatelskiego, w Częstochowie zaplanowano trzy nowe stacje dokujące: dwie na Rakowie – przy Placu Orląt Lwowskich oraz przy stadionie Rakowa, a także jedną na Grabówce).

Śląska sytuacja 

W ub. roku rowery miejskie w regionie działały także w woj. śląskim – m.in. na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) oraz w Bielsku-Białej. W GZM były one dostępne w: Katowicach, Chorzowie, Sosnowcu, Gliwicach, a także w Tychach, Siemianowicach Śląskich oraz Zabrzu.

Wszystkie te systemy – na podstawie odrębnych umów – obsługiwał Nextbike Polska. Od wiosny 2018 r. staraniem GZM, stały się one interoperacyjne, co oznacza możliwość wypożyczenia roweru w jednym mieście i zwrotu w innym.

18 marca br. sosnowiecki samorząd przekazał, że start tamtejszego roweru miejskiego – rozbudowywanego w tym sezonie o 13 stacji i 140 rowerów, do 22 wypożyczalni i 270 rowerów – został z powodu epidemii przesunięty z kwietnia, najwcześniej do początku maja.

Po dwóch nieudanych przetargach na operatora systemu roweru miejskiego w Gliwicach, a także wobec zagrożenia epidemicznego, tamtejszy urząd miasta zrezygnował z uruchomienia rowerów publicznych w tym roku. Jak zapowiedziano, rowery miejskie wrócą na ulice Gliwic w 2021 r.

25 marca władze Katowic podały, że tamtejszy system – największy w regionie – ruszy od 1 kwietnia. Początkowo ma objąć 622 rowery na 76 stacjach, na koniec sezonu stacji ma być 90. We wtorek po południu na stronie internetowej citybybike.pl nadal najaktualniejsza pozostawała informacja od uruchomieniu katowickiego systemu od środy.

26 marca chorzowski samorząd przekazał, że start tamtejszego systemu – 46 stacji z 460 rowerami – został odsunięty na razie do 1 maja.

We wtorek rzecznik urzędu miasta Bielska-Białej poinformował, że rowery miejskie nie wrócą na ulice Bielska-Białej – jak planowano – 1 kwietnia, lecz wypożyczalnie (24 stacje ze 192 rowerami) będą uruchomione, gdy tylko stanie się to możliwe.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia 12 marca br. wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na wykonanie koncepcji wdrożenia Roweru Metropolitalnego, obejmującego wszystkie gminy członkowskie. Według wcześniejszych zapowiedzi Rower Metropolitalny miałby ruszyć w 2021 r.(PAP)

Komentarze