TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoTram

InfoAir

Śląsk - Metropolia chce zintegrować systemy rowerów miejskich
PAP, INFOBIKE.PL - Opublikowano: 12.03.2019 15:41:36
Zdj. Z archiwum Nextbike Polska

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, skupiająca 41 miast i gmin regionu, chce zintegrować działające w gminach systemy rowerów miejskich, by rowerzyści mogli swobodnie przemieszczać się między miastami. We wtorek zawarto umożliwiającą to umowę z operatorem systemu.

"Dzisiaj podpisaliśmy umowę pomiędzy GZM a firmą Nextbike Polska, obejmującą integrację miejskich systemów rowerowych funkcjonujących na terenie Metropolii - ta umowa wejdzie w życie, o ile miasta (członkowie GZM) zaakceptują konieczne zmiany w swoich regulaminach i umowach" - poinformował przewodniczący zarządu Metropolii Kazimierz Karolczak podczas wtorkowej sesji zgromadzenia tej organizacji.

W większości miast woj. śląskiego - także tych spoza Metropolii - działa system roweru miejskiego obsługiwany przez spółkę Nextbike Polska. 1 marca wystartowały już rowery miejskie tego operatora w Gliwicach. 21 marca, w pierwszy dzień wiosny, ruszą w Chorzowie, a od 1 kwietnia w Katowicach, Tychach i Sosnowcu. Rowery miejskie będą też niebawem dostępne w Zabrzu i Siemianowicach Śląskich. Wszystkie te miasta są członkami GZM.

Porozumienie zawarte przez Metropolię ma umożliwić wypożyczenie roweru miejskiego w jednej gminie, a oddanie w innej - związane z tym koszty pokryje GZM. Dotąd nie było to zgodne z regulaminem, były też wątpliwości prawne, czy nie naruszy to warunków przetargów, na podstawie których gminy wyłoniły operatora systemu. Chodzi np. o kwestię własności rowerów oraz zapisy w regulaminach dotyczące tego, czy rowery mogą opuszczać granice miast.

"Wspólnie z prawnikami i firmą Nextbike wypracowaliśmy rozwiązania, które rozwiewają te wątpliwości, ale oczywiście ostateczne decyzje należą do prezydentów miast, w których rowermiejski funkcjonuje w ramach współpracy z firmą Nextbike" - powiedział Karolczak. Podkreślił, że koszt integracji, czyli przemieszczania rowerów między miastami, poniesie Metropolia.

Możliwość relokacji będzie dotyczyć wyłącznie rowerów standardowych - rowery typu tandem, dziecięcy, familijny albo cargo dalej będzie można wypożyczać i oddawać wyłącznie w obrębie jednej gminy. Oferta dotycząca typów rowerów w poszczególnych wypożyczalniach nie jest bowiem jednolita.

Metropolia, poprzez współpracę z firmą Nextbike, umożliwia gminom wprowadzenie możliwości relokowania rowerów, ale to miasta zdecydują o rozszerzeniu swoich systemów o tę funkcjonalność. Chodzi o zmianę zapisów w umowach i regulaminach poszczególnych wypożyczalni w taki sposób, aby relokowanie było formalnie możliwe.

"Mamy nadzieję, że miasta szybko i sprawnie dokonają tego typu zmian, aby zintegrowane systemy rowerów miejskich mogły zostać uruchomione już od 1 kwietnia" – ocenił metropolitalny oficer rowerowy Marcin Dworak.

Zakłada się, że ujednolicony zostanie także czas trwania sezonu rowerowego, który w miastach Metropolii, gdzie zintegrowane zostaną wypożyczalnie rowerów miejskich, będzie trwał tak samo długo.

Umożliwienie przemieszczania rowerów miejskich to kolejne działanie Metropolii związane z rozwojem infrastruktury i popularyzacją rowerów jako środka transportu. Pod koniec ub. roku GZM przedstawił opracowanie dotyczące ujednolicenia standardów kształtowania infrastruktury rowerowej w gminach GZM. Liczący 140 stron dokument precyzuje kwestie związane z projektowaniem tras rowerowych, planowaniem ruchu rowerowego czy wymaganiami technicznymi dla infrastruktury. Metropolia rekomenduje, aby wytyczne zostały przyjęte przez gminy w formie zarządzeń wójtów, burmistrzów i prezydentów. Dzięki temu jego zapisy będą obowiązywać na terenie gmin.

Ponadto, jeszcze w tym roku Metropolia planuje kupić i przekazać 230 rowerów elektrycznych, które trafią do urzędników, policjantów i strażników miejskich na obszarze GZM.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych łącznie przez blisko 2,3 mln osób.

Firma Nextbike działa w Polsce od 2011 r. na licencji Nextbike GmbH - niemieckiej firmy działającej w ponad 150 miastach w 25 krajach. Pierwszy krajowy system roweru miejskiego Nextbike Polska uruchomił we Wrocławiu w czerwcu 2011 r.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Śląsk
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia
rower miejski
Nextbike
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....