TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoTram

InfoAir

Sewilla. 80 km dróg rowerowych w 18 miesięcy
MIASTO2077 - Opublikowano: 02.08.2019 15:28:10
Sewilla. 80 km dróg rowerowych w 18 miesięcy

Według statystyk europejskich zaledwie 1,6% Hiszpanów traktuje rower jako podstawowy środek transportu. Dla niemal połowy rolę tę spełnia samochód. Stolica Andaluzji, Sewilla nie wypadała wcale lepiej na tym tle.

Więcej dróg rowerowych to więcej rowerzystów

Jeszcze niedawno na rowery przypadało tu 0,5% przejazdów po mieście. Tymczasem na ulicach tłoczyły się samochody, które z powodu sjesty musiały wozić pasażerów jeszcze częściej niż miastach północnej i środkowej Europy. Apele o ścieżki rowerowe długo pozostawały bez echa, aż w 2003 r. nastąpił przełom. Gdy po wyborach, zmieniły się władze miasta, okazało się, że znalazło się wśród nich dwóch zapalonych cyklistów.

Trzy lata później publiczne sondaże wykazały, że aż 90% mieszkańców uważa, ze miasto potrzebuje właściwej infrastruktury rowerowej. Aby zadowolić elektorat, władze postanowiły zaszaleć i wybudować w 18 miesięcy, jakie pozostały do kolejnych wyborów 80 km ścieżek rowerowych. W dodatku Hiszpanie zdecydowali się na rozwiązanie, na które w wielu europejskich miastach (i to znacznie bardziej przychylnych rowerom) można tylko marzyć – całkowite odseparowanie nowych ścieżek rowerowych od pasów ruchu przeznaczonych dla samochodów.

A miało się nie udać

Paradoksalnie kluczem do sukcesu było to, że nikt nie wierzył, że się uda. Wcześniej w Hiszpanii powstawało wiele takich planów, by następnie bezpiecznie spocząć na dnie szuflad. I tym razem wydział transportu (oddzielny od wydziału planowania) przespał czas na protesty i próbował zablokować budowę ścieżek, gdy już ona ruszyła.

Przeciwnicy alarmowali, że wydatki na infrastrukturę rowerową to marnowanie pieniędzy (skoro i tak nikt nie jeździ rowerami). Pojawił się też problem "odbierania" pasów pojazdom zmotoryzowanym. Jednak gdy tylko powstały ścieżki pojawili się na nich rowerzyści. Wkrótce w lokalnych sklepach zabrakło rowerów i trzeba je było sprowadzać z Madrytu, Barcelony czy zza granicy.

Nowe ścieżki są dość wąskie i biegną po jednej tylko stronie ulicy, co oznacza ruch dwukierunkowy (optymiści podkreślają, że dzięki temu ludzie jadą wolniej i ostrożniej). Są przy tym oddzielone od jezdni barierkami i uniesione do poziomu chodnika, co nie tylko stanowi dodatkowe zabezpieczenie, ale i utrudnia ewentualne koncesje na rzecz samochodów. Obecnie na każde gospodarstwo domowe Sewilli przypada co najmniej jeden rower, a jedna trzecia ludności regularnie z niego korzysta. 80 km ścieżek rozrosło się do 180 km i wciąż przybywa nowych planów. Przy liczbie 700 tys. mieszkańców obecnie liczbę przejazdów rowerem szacuje się na 67 tys. dziennie, a ambicją miasta jest zwiększyć tę liczbę do 115 tys. dziennie.

Źródło

Tekst udostępniony w oparciu o licencję Creative Commons.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Sewilla
droga
ruch rowerowy
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....