Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rowerzyści zajmą centrum i zrobią park z parkingu

infobike
20.09.2016 17:12
0 Komentarzy

Rower to niewątpliwie ulubiony środektransportu Skandynawów ? na dwóch kółkach porusza się nawetksiężna Danii1.I choć transport rowerowy nie jest u nas tak rozwinięty jak wkrajach północy, to badania wskazują, że coraz więcej Polakówjeździ na rowerach2.

Jest nam zresztą coraz łatwiej ? mamy dodyspozycji długie kilometry ścieżek rowerowych, stacje rowerówmiejskich wyrastają jak grzyby po deszczu, a infrastruktura rowerowawpisana jest nawet w plany zagospodarowania terenów przy osiedlachmieszkaniowych. Nie są to już zwykłe stojaki, przy których możemyzostawić nasze dwa kółka ? powstają specjalne stacje do naprawyczy mycia rowerów. Jeśli rowerowa mapa miasta jest komuś jeszczenieznana, dobrą okazją na jej poznanie może być zbliżający sięEuropejski Dzień Bez Samochodu, który obchodzić będziemy 22września.

W Skandynawii czy w krajach Beneluksu rower jestna tyle popularnym środkiem transportu, iż można żartobliwiestwierdzić, że pierwszym pojazdem w życiu Szweda czy Holendra niejest wózek dziecięcy, ale właśnie jednoślad. Widok dzieciwożonych w specjalnych przyczepach doczepionych do rowerów rodzicówna stałe wpisał się w krajobraz tych krajów. Rower wybierająbiznesmeni, aby na czas dojechać na spotkanie, młodzież spieszącado szkoły, a te z dużym bagażnikiem pozwalają na swobodny wypadpo zakupy. Na rowerach jeżdżą wszyscy. A jeżeli nie, to niebawemzaczną. Władze Helsinek do 2025 roku chcą wyeliminować z ruchumiejskiego samochody osobowe3.Tę rewolucję mieszkańcy Kopenhagi mają już za sobą. Na początkuXXI wieku władze miasta zrezygnowały z budowy arterii, które miałypołączyć dwa krańce miasta. Z konieczności, zmotoryzowanimusieli się wybrać drogi zlokalizowane ma obrzeżach, a centrumstolicy Danii zaczęło należeć do rowerzystów.

Choć w Polsce nie osiągnęliśmy jeszczetakiego poziomu, to miłośników jednośladów w naszym kraju niebrakuje. W tegorocznej edycji wyzwania dla miłośników dwóch kółekEuropean Cycling Challenge, najbardziej rowerowym miastem Europyzostał Gdańsk4,a w kategorii miasta, którego mieszkańcy wyjeździli najwięcejkilometrów, na podium znalazły się kolejno: Gdańsk, Wrocław iWarszawa. Statystyki wskazują, że coraz więcej z nas wybiera rowerjako główny środek transportu. Ponad milion Polaków dojeżdża wten sposób codziennie do pracy i szkoły5– mówi Adam Osuch ze Stowarzyszenia Zdrowy-Rower.

Przesiadka na rower, wysiadka na parkingu

O tym, że jazda na rowerze przedłuża życie6,modeluje sylwetkę i jak każda aktywność fizyczna wspomagawydzielanie endorfin, wiedzą wszyscy ci, którzy z jednośladem sąw komitywie.

Jazda rowerem to idealny sposób poruszaniasię po zatłoczonych miastach. Jest nie tylko najtańszy inajszybszy, ale to także jeden z najprostszych sposobów, w jakimożemy zadbać o środowisko ? mówi Karolina Guzik,koordynator ds. sprzedaży w Skanska Residential Development Poland,a prywatnie miłośniczka dwóch kółek.

Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu toinicjatywa, która powstała w 2002 roku, a jej największapro-rowerowa akcja ? Europejski Dzień Bez Samochodu, obchodzona wwiększości krajów starego kontynentu, co roku przyczynia się dozmiany nawyków wielu zmotoryzowanych uczestników ruchu drogowego.Przekonujemy się nie tylko do jazdy na dwóch kółkach, ale równieżdostrzegamy zalety podróżowania komunikacją miejską, także teśrodowiskowe. Podczas Europejskiego Dnia Bez Samochodu każdyposiadacz auta może korzystać z komunikacji miejskiej bezpłatnie.Wybierając inny środek transportu niż samochód, łatwo zauważyć,że centrum miasta, na które lubimy narzekać, jest kolorowe, tętniżyciem i zachwyca, kiedy tylko nie jest zakorkowane.

Wkrótce będziemy mieli okazję, aby przekonaćsię o tym ponownie. W przedostatni czwartek września, centra wielumiast i główne trasy do nich prowadzące, będą zamknięte dlasamochodów. Niezamierzonym sukcesem wspomnianej akcji jestuświadomienie mieszkańcom metropolii, jak wielka częśćprzestrzeni publicznej jest zawłaszczana przez użytkownikówczterech kółek i infrastrukturę samochodową. Zdaniempomysłodawców światowego Park(ing) Day chociaż raz w roku możnato zmienić. Wszystko zaczęło się od Rabar, grupy artystycznej zSan Francisco, która w 2005 czasowo zamieniła miejsce parkingowe wpubliczny park7.Obecnie Park(ing) Day co roku przyciąga artystów, animatorówkultury, a przede wszystkim mieszkańców miast na całym świecie,którzy zamienią parkingi w miejsca otwarte dla wszystkich. ? Tozabawa połączona z misją, której celem jest zwrócenie uwagi nato, że w miastach wciąż brakuje przestrzeni dedykowanejmieszkańcom ? komentuje Karolina Guzik.

Osiedle przyjazne rowerzystom

Coraz więcej budynków na całym świecie stajesię przyjaznych rowerzystom. Udogodnienia dla cyklistów najszybciejzyskiwały popularność w budynkach biurowych, gdzie już lata temuzaczęto wprowadzać prysznice, umożliwiające pracownikomodświeżenie się po przejażdżce czy udostępniać miejsca, gdziemożna bezpiecznie pozostawić rower na czas pracy. Dziś sytuacjasię zmienia i taka infrastruktura dostępna jest także przykompleksach mieszkaniowych. Przykładem godnym naśladowania możebyć apartamentowiec 535W43, mieszczący się na nowojorskimManhattanie. Na parterze budynku, umieszczono niezwykły pokójrowerowy mierzący aż 80 mkw., gdzie mieszkańcy mogą przechowaćlub naprawić swoje pojazdy8.Nie każdy kompleks mieszkaniowy w Polsce posiada takie zaplecze, alemieszkańcy tych najnowocześniejszych osiedli mają do dyspozycjistacje pompowania kół, naprawy czy mycia rowerów. Takieudogodnienia dostępne są m.in. na warszawskim Osiedlu Mickiewicza.Osiedlowe elementy infrastruktury rowerowej czy gadżety dlarowerzystów, które dziś są postrzegane jako coś wyjątkowego ?dodatek do mieszkania, za kilka lat staną się stałym wyposażeniemosiedli.

Według danych TNS Polska, już co trzeci Polakregularnie, przynajmniej kilka razy w tygodniu uprawia sport.Najczęściej właśnie jeździmy na rowerze. Co ciekawe, najbardziejaktywni są mieszkańcy dużych miast9.Wzrastająca popularność tego środka transportu orazupowszechniająca się dostępność infrastruktury rowerowej jużwkrótce mogą sprawić, że jako rowerzyści staniemy w statystykachtuż obok Skandynawów.

Rowerowy krajobraz Skanska

Na całym świecie Skanska działa w różnychsegmentach rynku. Wznosi biurowce, fabryki, hale przemysłowe, budujedrogi, mosty, osiedla i centra handlowe. W portfolio firmy znajdująsię także obiekty sportowe i rekreacyjne, a także bulwary czypromenady rekreacyjne, alejki spacerowe i ścieżki rowerowe.Przykładem najbardziej spektakularnego projektu rowerowego Skanskajest Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo. Firma zbudowała trasęrowerową na terenie powiatu braniewskiego (gmina Frombork). Skanskajest także wykonawcą ścieżek rowerowych w Bydgoszczy, Tczewie,Rzeszowie, Kołobrzegu, Kielcach czy Olsztynie. W Pile i Łękińskufirma zbudowała miasteczko ruchu drogowego – ścieżki rowerowe,ulice z sygnalizacją świetlną i znakami w wersji mini.

W Warszawie w ostatnim czasie lokalny oddziałSkanska oddał do użytku 2-kilometrową ścieżkę rowerową wzdłużul. Nowolazurowej oraz 3-kilometrową ścieżkę wzdłuż DW nr 631na odcinku węzeł Zielonka ? Warszawa. Wiosną miłośnicyjednośladów zyskali nowy, blisko 5-kilometrowy odcinek ścieżekrowerowych na warszawskiej Pradze, który zapewnia wygodny dojazd doWisły. Województwo łódzkie również wzbogaciło się okilkanaście kilometrów nowych ścieżek: w Czyżowie Skanskawykonała ich ok. 7 km, zaś w samej Łodzi blisko 8 km. W Katowicachnatomiast powstała ścieżka rowerowa niemalże w samym centrummiasta. Aktualnie firma realizuje m.in. w Małopolsce 84-kilometrowąścieżkę rowerową biegnącą od gminy Brzeszcze do gminy Skawina,a na Pomorzu ścieżkę rowerową na granicy gminy Chojnice-NowyDwór. Ścieżki rowerowe spółka wykona także w ramach prowadzonejprzebudowy nadwiślańskich bulwarów w Warszawie.

4 Wyjeżdżone 1,788 km na 1000 mieszkańców http://www.cyclingchallenge.eu/classifiche/citta-piu-ciclabile/.

5 Raport z badania na temat uwarunkowań do podejmowania transportowej aktywności fizycznej Polaków, TNS Polska dla Ministerstwa Sportu i Turystyki Rzeczypospolitej, grudzień 2015.

9 TNS Polska, Aktywność sportowa Polaków, wrzesień 2015. 

Komentarze