Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rowerzyści są uważniejszymi kierowcami

infobike
06.04.2018 17:06
0 Komentarzy

Badania przeprowadzone przez duńskich uczonych mówią, żekierowcy, którzy są rowerzystami, jeżdżą bezpieczniej idłużej zachowują koncentrację.

Samochody zrewolucjonizowały sposób przemieszczenia, ale jednymz kosztów ciągle rosnącego ruchu samochodowego są wypadkidrogowe. Według szacunków Międzynarodowej Organizacji Zdrowia(WHO, 2016) co roku rannych w nich jest aż 50 milionów ludzi nacałym świcie, a dla ponad miliona z nich wypadki kończą sięśmiercią. W przypadku nastolatków jest to na przykład jedna znajczęstszych przyczyn śmierci.

Według WHO wypadków drogowe to efekt przed wszystkim dwóchrzeczy: nie przestrzeganie przepisów drogowych (w szczególnościograniczeń prędkości) oraz rozproszenia uwagi kierowcy. Na temattej pierwszej kwestii było robionych w przeszłości wiele badań,tym razem norwescy uczeni Ole J. Johanssona i Aslaka Fhyri zInstytutu Ekonomiki Transportu postanowili przyjrzeć się bliżejkorelacji między bezpieczeństwem w ruchu drogowym, a skupieniemuwagi przez kierowców prowadzących samochodów.

Zaczęli od określenia przyczyn, które sprawiają, że kierowcypodczas jazdy przestają zwracać uwagę na to co dziej się wokółnich na drodze. Do tej pory najczęściej były to interakcje zinnymi osobami jadącymi samochodem oraz czynności ustawiania muzykiw samochodzie. Ale wszystko zmienił rozwój technologii i dziśnajwiększym problemem jest używanie w aucie smartfonu. Szczególnieniebezpieczne są sytuacje, kiedy kierowcy próbują coś w nichsprawdzić (na przykłada trasę), wchodzą do internetu alboodpowiadają na SMS-y.

Ale najciekawszy okazał się zupełnie inny aspekt badańrobionych przez norweskich uczonych, odnoszący się do kwestii,którzy kierowcy zwracają większą uwagę do to, co dzieje się nadrodze i nie prowadzą samochodu automatycznie. W tym przypadkuszczególnie duża różnica ujawniła się między kierowcami,którzy oprócz prowadzenia samochodów są też aktywnymirowerzystami i tymi, którzy w ogóle nie używają rowerów do jazdypo mieście. Okazuje się, że ci pierwsi są skoncentrowani o 21proc. dłużej niż ci drudzy. To przekłada się na potem jakośćjazdy samochodem. Kierowcy nie używający rowerów o 14 proc.częściej muszą na przykład wykonywać manewr nagłego hamowania,które jest częstą przyczyną wypadków. Ole J. Johansson i AslakaFhyri tłumaczą to faktem, że rowerzyści będąc bardziej świadomiewentualnych zagrożeń na drodze, przywiązują większą uwagę doprowadzenia samochodu i działają rozważniej.

Źródło

Tekst udostępniony w oparciu o licencję CreativeCommons.


Komentarze