TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoTram

InfoAir

Rowerowa wizja Rybnika do 2023 roku
InfoBike.pl - Opublikowano: 25.01.2019 10:30:03
Rowerowa wizja Rybnika do 2023 roku; Fot. L. Tyl

W ubiegłym tygodniu w Rybniku odbyło się spotkania poświęconego miejskiej polityce prorowerowej. Zgromadzeni mieli okazję wysłuchać aż trzech rowerowych oficerów.

Swoje prezentacje przedstawili m.in.: Aleksander Kopia - Śląski Oficer Rowerowy, Tobiasz Nykamowicza- inżynier ruchu, a jednocześnie były oficer rowerowy Urzędu Miasta w Dąbrowie Górniczej oraz Jan Fiałkowski, który od 2015 roku pełni funkcję oficera rowerowego w Rybniku. Głos mieli również studenci Wydziału Organizacji i Zarządzania Politechniki Śląskiej w Zabrzu – Michał Gonsior, Maciej Swierczyna i Karol Garbocz – autorzyprojektu sieci dziesięciu parkingów rowerowych, jakie mogłyby stanąć w naszym mieście.

Aleksander Kopia, Śląski Oficer Rowerowy odpowiadający za politykę rowerową naszego województwa, przypomniał korzyści płynące z używania roweru jako codziennego środka komunikacji. Wskazywał przewagę poruszania się rowerem jako przede wszystkim zdrowszego od korzystania z samochodu, efektywniejszego w poruszaniu się po centrum miasta, zajmującego mniej miejsca – nie generującego korków, a jednocześnie znacznie tańszego w eksploatacji i nie przyczyniającego się do zanieczyszczenia powietrza.

Rybnik oczami Śląska

- Rybnik jest znaczącym węzłem ruchu rowerowego w Województwie Śląskim, posiada bezpośrednie połączenie z trasą EuroVelo 4, nadodrzańską trasą BlueVelo oraz Wiślaną Trasą Rowerową. Ponadto znajduje się na planowanym Europejskim Rowerowym Szlaku Zabytków Techniki, który swój początek będzie miał na Górnym Śląsku, zaś kończy się w przemysłowym regionie Wielkiej Brytanii po drodze przemierzając niemiecki i francuskie okręgi przemysłowe – mówił Kopia.

Śląski Oficer Rowerowy zwrócił szczególną uwagę na fakt, że turystyka rowerowa cieszy się coraz większą popularnością, nie tylko wśród Polaków, ale również u naszych zachodnich sąsiadów, dlatego dla miasta taka lokalizacja i dobrze prowadzona polityka rowerowa to bezwzględny dochód i dobry biznes.

Prorowerowy kurs

Organizator spotkania, Jan Fiałkowski, który od 2015 roku pełni funkcję rybnickiego oficera rowerowego, opowiedział o korzyściach płynących ze zwiększenia udziału ruchu rowerowego w mieście.

- Na dzień dzisiejszy w mieście zarejestrowanych ponad 109 tys. samochodów w tendencji wzrostowej. Miasto korkuje się, gdyż nie jest w stanie pomieścić tak dużej ilości pojazdów osobowych zarówno na drogach jak i parkingach - mówił Fiałkowski.

Częściowym remedium na tę sytuację ma być zwiększenie udziału osób, które na co dzień poruszają się rowerem. Dlatego miasto przygotowało kolejno Standardy Projektowe i Wykonawcze Systemu Rowerowego w mieście, wprowadzone w 2016 roku oraz Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej.

Jan Fiałkowski przypomniał też inwestycje rowerowe, które miasto zrealizowało przez ostatnie 4 lata w mieście (to m.in. infrastruktura rowerowa wzdłuż ulicy Rudzkiej, Mikołowskiej, Raciborskiej, Bulwary wzdłuż rzeki Nacyny z przejazdem rowerowym pod ul. Kotucza, ścieżka dookoła Pniowca oraz pasy rowerowe, kontrapasy oraz kontraruch w ścisłym centrum). Wskazywał też na widoczną od kilku lat zmianę podejścia do parkingów rowerowych, poprzez ustawienie na drogach ponad 200 stojaków rowerowych, 35 wiat rowerowych przy szkołach, organizacji kampanii Rowerowy Maj czy wprowadzeniu w mieście systemu roweru publicznego Geovelo.

Rybnicki oficer rowerowy przedstawił planowane oraz bieżące inwestycje rowerowe, m.in. budowaną drogę rowerową wzdłuż ul. Żorskiej, Wielopolskiej, Mikołowskiej, Góreckiego, zaprojektowane Bulwary wzdłuż rzeki Nacyny na odcinkach Górnośląska – Przyjemna oraz Rzeczna – Obwiednia Południowa, leśną drogę rowerową Wielopole- Kamień czy powstające właśnie centra Bike & Ride przy stacjach kolejowych Rybnik Paruszowiec, kolejowym dworcu głównym oraz dworcu komunikacji miejskiej. Mają one w przyszłości umożliwić mieszkańcom wygodny dojazd do pracy transportem publicznym w połączeniu z rowerem. Wśród słuchaczy zainteresowanie wzbudził zaprezentowany projekt tunelu rowerowego pod stacją kolejową Rybnik Towarowy, który docelowo ma połączyć kilka południowych dzielnic z Zamysłowem i dalej centrum miasta.

Kontrapasy w Dąbrowie

Ostatni z prelegentów – Tobiasz Nykamowicz, inżynier ruchu, były oficer rowerowy Urzędu Miasta w Dąbrowie Górniczej, a obecnie projektant drogowy - przedstawił słuchaczom uwarunkowania drogowe ścisłego centrum naszego miasta i zaprezentował pasy rowerowe, kontrapasy podkreślając ich znaczenie w układzie drogowym Rybnika. Podczas prezentacji podkreślił, iż mają one za zadanie przede wszystkim skracać znacznie drogę osobom korzystającym z roweru na drogach jednokierunkowych oraz zwiększać bezpieczeństwo poprzez zapewnienie wzajemnej widoczności rowerzystów i kierowców na drogach.

- Wiele osób wcześniej korzystało nielegalnie z chodników "partyzancko" przemieszczając się między krawężnikami. Dzisiaj mamy sytuację, w której rowerzysta jest równoprawnym ruchu drogowego – mówił Nykamowicz.

Rowerowy głos mieszkańców

Spotkanie było też okazją do wsłuchania się w głosy licznie zgromadzonych mieszkańców. Część z nich wyrażała obawy dotyczące powstałych w śródmieściu kontrapasów. Rybnicki Oficer Rowerowy podkreślał jednak, iż statystki policji wskazują, iż w miejscach, w których powstała nowa infrastruktura rowerowa nie zwiększyła się ilość wypadków ani kolizji drogowych.

Z ust jednego z uczestników spotkania padł prosty apel, aby wzajemnie szanować się na drodze... Zwrócił on uwagę, iż w Rybniku po prostu pojawił się nowy użytkownik, pełnoprawnie wprowadzony na drogi. Podkreślił, iż jeździ dużo rowerem i nie zauważył aby kontrapasy były niebezpieczne. Wspominał natomiast, iż zdarzyło mu się, że gdy jeździł zgodnie z przepisami dwa razy został potrącony przez samochód, ponieważ nie miał na drodze dla siebie miejsca. Mówił, iż kontrapasy uspokajają ruch i nie są szkodliwe dla ruchu ogólnie. W jego ocenie pasy rowerowe na ul. Wodzisławskiej dodają pewności zarówno kierowcom jak i rowerzystom i zwiększają bezpieczeństwo. Padły mocne słowa, dotyczące tego, że musimy jako społeczeństwo nauczyć się koegzystować w różnej formie.

Jeden z mieszkańców osiedla Karolinka poruszył problem z obowiązującą organizacją ruchu na ul. Żwirki i Wigury, w ramach której ulica dwukierunkowa została jednokierunkową, z wyznaczonymi miejscami postojowymi, przy jednoczesnym umożliwieniu rowerzystom jazdy pod prąd na zasadzie kontraruchu. Mieszkańcowi trudno było pogodzić się z argumentem, że taki właśnie był cel tych zmian - by samochodem było dalej niż rowerem.

Głos zabrała również mieszkanka powiatu wodzisławskiego, która podkreślała iż mając 25 km do Rybnika, kocha bardzo to miasto i chce z niego korzystać. Jednocześnie chcąc korzystać z roweru w mieście nie ma gdzie zostawić samochodu… Na sali zawrzało, gdyż inni obecni na sali mieszkańcy podkreślali, iż w mieście mamy zbyt dużo parkingów.

Na koniec słuchaczka zapytała: "czy Rybnik będzie tylko dla Rybniczan?".

- Oczywiście, że Rybnik nie jest tylko dla Rybniczan, czego sam jestem przykładem, codziennie dojeżdżając tutaj z Żor - odpowiedział zastępca prezydenta Rybnika Janusz Koper.

Podkreślił również, że wkrótce, to znaczy po wybudowaniu drogi Racibórz-Pszczyna, ruch tranzytowy będzie omijał centrum miasta.

Podsumowując spotkanie, zastępca prezydenta Janusz Koper przypominał mieszkańcom o wielu możliwościach kontaktu z rybnickim magistratem, m.in. wspominając o aplikacji Akcja-Reakcja czy o konsultacjach Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, które miały miejsce w 2016 roku. Podkreślał, iż niestety niewielu mieszkańców jest zainteresowanych konsultacjami społecznymi, po czym narzekanie pojawia się zwykle po fakcie, kiedy coś zostaje wykonane. Prezydent przypominał iż drzwi rybnickiego magistratu są otwarte dla wszystkich, zachęcając mieszkańców do współpracy i kontaktu.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
konsultacje
Rybnik

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....