TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoTram

InfoAir

Rowerem przez granicę polsko-ukraińską - raport Fundacji Batorego
INFOBIKE.PL - Opublikowano: 11.02.2020 22:03:26
Rowerem przez granicę polsko-ukraińską - raport Fundacji Batorego

Jak wygląda granica Polski z Ukrainą? Jaka jest jej jakość? Nad zagadnieniem stanu granicy polsko-ukraińskiej pochyla się Fundacja Batorego. A my sprawdzamy, co w raporcie fundacji jest o przekraczaniu granicy rowerem.

Raport Fundacji Batorego

W 2020 roku Fundacja imienia Stefana Batorego wydała publikację pt. "Granica nowoczesnego sąsiedztwa. Jak ją zbudować? Raport z badań jakościowych na granicy polsko-ukraińskiej" autorstwa Marty Jaroszewicz i Krzysztofa Mrozeka.

Autorzy piszą we wstępie: "Granica to szczególne miejsce, będące wizytówką kraju i pokazujące wydolność jego relacji z otoczeniem. Wynika to z dwóch podstawowych przyczyn. Przede wszystkim nic tak dobrze jak granica nie obrazuje w praktyce, na ile państwo umie efektywnie koordynować różne polityki publiczne: w tym politykę zagraniczną, bezpieczeństwa, makroekonomiczną, regionalną itp."

Cel badań

Głównym celem badań jest zidentyfikowanie problemów występujących na granicy polsko-ukraińskiej w 2019 roku oraz zaproponowanie nowych rozwiązań wielopoziomowego zarządzania tą granicą.

Co z rowerami?

Autorzy raportu uwzględniają w raporcie fakt przekraczania granicy rowerem. W raporcie czytamy, że na liczącym 535 kilometrów odcinku granicy Polski z Ukrainą znajduje się 14 przejść granicznych. Osiem z nich to przejścia drogowe (w tym jedno z obsługą ruchu pieszych i rowerzystów), a sześć to przejścia kolejowe. Dwa nowe przejścia samochodowe o bardziej lokalnym charakterze oraz nowe połączenia kolejowe i lotnicze nie równoważą skali wzrostu przekroczeń granicy. Po 2014 roku nie wybudowano ani nie zmodernizowano kompleksowo żadnego przejścia granicznego.

Tylko jedno z przejść granicznych z Ukrainą obsługuje ruch pieszych i rowerzystów. W latach 2019-2024 na granicy polsko-ukraińskiej planowana jest jedna inwestycja z uwzględnieniem rowerzystów. Chodzi i przejście Brebenne-Rawa Ruska, gdzie w latach 2019-2020 zaplanowano dostosowanie przejścia do wprowadzenia ruchu pieszo-rowerowego. Koszt inwestycji to 12,03 mln zł. Źródłem finansowania jest program Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina i budżet państwa.

Fundacja Batorego przyjrzała się zagadnieniu przekraczania granicy rowerem. Co znajdujemy w raporcie na ten temat?

Rowerzystom nie jest łatwo

W raporcie czytamy: "Co do zasady, granicy nie można po prostu przejechać rowerem. Wynika to z przepisów ukraińskich, które nie uznają roweru za pojazd, w związku z czym nie ma możliwości przekroczenia granicy przejściem drogowym, pośród odprawianych samochodów (możliwość taka jest po polskiej stronie, ale ze względu na przepisy ukraińskie pozostaje niewykorzystana).

Jeśli nie używa się innego środka lokomocji w celu przewiezienia roweru, granicę można "na dwóch kołach" przekroczyć wyłącznie przez przejście piesze w Medyce. Należy wówczas skorzystać z wejścia dla osób z niepełnosprawnościami lub z dużym bagażem, gdyż kołowroty wpuszczające większość podróżnych nie są w stanie przepuścić roweru. Podobna możliwość była także w Dołhobyczowie, gdzie w czasie pilotażu przejścia pieszego działała nawet wypożyczalnia rowerów, która cieszyła się sporą popularnością."

Co dalej?

Zdaniem autorów raportu, Marty Jaroszewicz i Krzysztofa Mrozeka, Polsko-ukraińska granica znalazła się w rozkroku pomiędzy dwoma wektorami polityki państwa polskiego. Z jednej strony, mamy do czynienia z działaniami nastawionymi przede wszystkim na bezpieczeństwo rozumiane jako konieczność budowania "zapory" przed ewentualnymi zagrożeniami ze wschodu. Z drugiej – realizowana jest polityka stanowiąca część większego projektu integracji Ukrainy z Unią Europejską, nastawiona na współpracę oraz społeczno-ekonomiczne otwarcie.

Autorzy tego raportu są przekonani, że dylemat między bezpieczeństwem a integracją w znacznym stopniu ma charakter pozorny. Przeprowadzone przez nas badania pokazują, że zagrożenia związane z granicą polsko-ukraińską wynikają nie tyle z jej "nieszczelności", tzn. przenikania z Ukrainy osób i zjawisk niepożądanych, ile z narastających podziałów między społecznościami przygranicznymi. Podziały te częściowo są pochodną procesów w sferze świadomościowej, częściowo zaś stanowią konsekwencję niewydolności zarządczo-infrastrukturalnej na samej granicy. Jeśli zjawiska te będą się pogłębiały i utrudniały obustronnie korzystną współpracę, a także generowały konflikty, to ich konsekwencje mogą wykroczyć poza obszar pogranicza – czytamy w raporcie.

Zobacz cały raport



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Fundacja Batorego
granica polsko-ukraińska
Polska
Ukraina

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....