Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rower drugim najpopularniejszym środkiem transportu

infobike
10.09.2018 12:50
0 Komentarzy

Rower jest drugim najpopularniejszym środkiemtransportu w Polsce. Na pierwszym miejscu jest samochód, a natrzeciej pozycji transport publiczny – wynika z sondażu CBOS.

Badanie dotyczące zachowania kierowców oraz postawywobec uczestników ruchu drogowego przeprowadzono metodą wywiadówbezpośrednich, wspomaganych komputerowo (CAPI), od 16 do 23 sierpnia2018 roku na liczącej 1066 osób reprezentatywnej próbie losowejdorosłych mieszkańców Polski.

Z deklaracji badanych wynika, że najczęściejwybieranym przez Polaków środkiem transportu, niezależnie od celupodróży, jest samochód osobowy. Odpowiedziało tak niemal trzyczwarte (74 proc.) respondentów. Na drugim miejscu wymienianyjest rower (32 proc.), a następnie transport publiczny (28proc.). Nieliczni respondenci podawali m.in. maszyny rolnicze –ciągniki i traktory, samochody dostawcze czy ciężarówki, maszynykolejowe, jak również PKS, samolot, skuter inwalidzki orazelektryczny wózek inwalidzki – łącznie 2 proc.

Kategorią różnicującą odpowiedzi badanych jestpłeć. Mężczyźni częściej niż kobiety jako środek transportu,niezależnie od celu podróży, wybierają samochód osobowy,natomiast kobiety tak samo często korzystają z roweru jak ztransportu publicznego. Najczęściej samochodem poruszają sięmieszkańcy wsi, a najrzadziej mieszkańcy największych miast. Imwiększa miejscowość zamieszkania respondentów, tym częstszewykorzystywanie transportu publicznego. Korzystanie z auta osobowegowiąże się też z wysokością dochodu na osobę w gospodarstwiedomowym – wyższe dochody sprzyjają częstszemu poruszaniu sięautem.

Ankietowani pytani byli m.in. o to, kto, ich zdaniem,gorzej radzi sobie za kierownicą? Ponad trzy czwarte badanych (77proc.) twierdzi, że płeć w tym względzie nie ma znaczenia, 14proc. respondentów uważa, że to kobiety są gorszymi kierowcami, a1 proc. – że mężczyźni. Tylko 2 proc. ankietowanych niepotrafiło odpowiedzieć na to pytanie.

Stosunek osób badanych do rowerzystówporuszających się po ulicach i drogach, po których jeżdżąrównież samochody, jest najczęściej neutralny (odpowiedziało tak44 proc.). Podobny wynik uzyskano w odniesieniu do motocyklistów (40proc.).

Inaczej ma się sprawa w przypadku pozytywnych oraznegatywnych odczuć wobec obu tych środków transportu. Zdecydowaniewiększą sympatią badani darzą rowerzystów (30 proc.) niżmotocyklistów (20 proc.). Jednak pod względem negatywnego stosunkurespondentów do jednośladów występują największe różnice –22 proc. respondentów deklaruje negatywny stosunek do rowerzystów,a do motocyklistów – aż 38 proc.

W badaniu dwie trzecie ankietowanych (67 proc.)podało, że ma prawo jazdy. CBOS podaje, że odsetek kierowcówwśród Polaków ciągle rośnie – w 20 lat wzrósł on o 21punktów procentowych. Prawo jazdy na samochód osobowy majączęściej mężczyźni, a także przedstawiciele kadry kierowniczej,badani z wyższym wykształceniem oraz respondenci mający dochódprzekraczający 2,5 tys. zł na osobę w gospodarstwie domowym.

Porównując aktualne wyniki z ubiegłorocznymi, CBOSpodaje, że osoby mające uprawnienia do prowadzenia samochoduosobowego korzysta z nich coraz częściej. 66 proc. z nich korzystaz samochodu codziennie lub prawie codziennie (wzrost o 4 punktyprocentowe), kolejne 23 proc. – jeden do pięciu razy w tygodniu(wzrost o 5 punktów). Osoby, które jeżdżą okazjonalnie, od czasudo czasu, stanowią 6 proc. ogółu kierowców, a te, które niejeżdżą nigdy bądź prawie nigdy – tylko 5 proc. (spadek o 8punktów).

Do codziennych lub niemal codziennych kierowcówczęściej niż inni należą osoby w wieku 35–44 lata, mieszkańcywsi, badani z wykształceniem wyższym oraz robotnicy. Do kierowcówokazjonalnych częściej zaliczają się kobiety, ludzie młodzi, wwieku od 18 do 24 lat. Do grupy nigdy lub prawie nigdyniekierujących, choć mających takie uprawnienia, częściej należąkobiety niż mężczyźni.

Ponad trzy czwarte kierowców (76 proc.) przyznajesię do przekraczania dozwolonej prędkości na drodze: 11 proc.przyznaje, że często to robi, 38 proc. twierdzi, że czasami im sięto zdarza, a ponad jedna czwarta (27 proc.), że zdarza im się to,ale bardzo rzadko. 24 proc. twierdzi, że nigdy nie przekraczadozwolonej prędkości.

Najczęściej prędkość przekraczają mężczyźni,osoby młode, mieszkańcy największych miast oraz respondenci odochodach na głowę 2,5 tys. zł i więcej. Częściej dozwolonejprędkości przestrzegają kobiety.

94 proc. badanych kierowców zadeklarowało, żenigdy nie wsiadło za kierownicę, będąc pod wpływem alkoholu. Dojazdy „na podwójnym gazie” przyznało się 6 proc. zmających prawo jazdy, z czego 2 proc. stwierdziło, że zdarzyło imsię to kilkukrotnie.

Za kierownicę po spożyciu alkoholu częściej –jak wynika z deklaracji – siadają mężczyźni, osoby w przedzialewiekowym 35–44 lata oraz mające wykształcenie zasadniczezawodowe. (PAP)

Komentarze