Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Radom: Trasa N-S. Stanowisko Bractwa Rowerowego

infobike
13.10.2015 22:13
0 Komentarzy

W Radomiu zakończono prace nadkoncepcją przebiegu trasy N-S. Głównym celem budowy trasy ? jakmówi prezydent Radomia ? jest odkorkowanie centrum miasta. BractwoRowerowe przedstawiło uwagi do założeń trasy N-S, które zostaływysłane do MZDiK w ramach konsultacji. 

Jak informuje radomski Urząd Miejskizakończyły się prace nad koncepcją przebiegu trasy N-S na odcinkuod ronda Mikołajczyka do ulicy Żeromskiego. Na tej podstawiezostanie teraz opracowany szczegółowy projekt i już w przyszłymroku rozpoczną się prace budowlane.

Budowa trasy N-S to inwestycjazapowiadana od wielu lat, która teraz doczeka się realizacji. Tobył jeden z punktów mojego programu wyborczego. Głównym celem,jaki przyświeca nowej inwestycji drogowej jest odkorkowanie centrummiasta. Trasa N-S ma stanowić alternatywę dla ulicy 25 Czerwca i mapomóc rozwiązać jeden z najbardziej uciążliwych problemówkomunikacyjnych w mieście ? mówi prezydent RadosławWitkowski

Uwagi Bractwa Rowerowego:

I. Głównym celem trasy N-S jesteliminacja tranzytu samochodowego z ulicy 25 Czerwca, jednak brakbezpośredniego zjazdu z wiaduktu w ulicy Słowackiego w kierunkuulicy Żeromskiego uniemożliwi realizację tego założenia.Nawracanie na rondzie Mikołajczyka wiąże się z nadkładaniemdrogi przez co trasa przestaje być atrakcyjna. Dlatego też wnosimyo zmianę koncepcji zaproponowanej przez firmę Karo. Wydaje się, żeproblem może zostać rozwiązany np. poprzez budowę pod wiaduktemskrzyżowania o ruchu okrężnym, które obsłuży wszystkie relacjeoraz budowę wspomnianego wcześniej zjazdu.  

II. Przy projektowaniu trasynależy wziąć pod uwagę, że nowa droga umożliwi szybkiepołączenie komunikacją zbiorową północno-wschodnich osiedli zdworcem PKP i dalej w kierunku południowo-zachodnim.Jednocześnie w rejonie ulicy Lubelskiej planowana jest budowaprzystanku kolejowego, który należy zintegrować z miejską sieciąkomunikacji zbiorowej. W związku z tym należy przewidziećlokalizację dwóch par przystanków komunikacji  miejskiej:

  • w rejonie przecięcia trasy N-S z ulicą Żeromskiego w celu obsługi planowanego przystanku kolejowego i okolicznych zabudowań osiedla przy wiadukcie;

  • w rejonie przecięcia ulic Prażmowskiego/Słowackiego i Czachowskiego w celu polepszenia obsługi okolicznej szkoły, przychodni oraz zwartej zabudowy mieszkaniowej, które obecnie znajdują się na skraju strefy dojścia.

III. Nie do zaakceptowania jestpomysł na wytyczenie jednostronnego ciągu pieszo-rowerowego nawiadukcie w ulicy Słowackiego. Projektant poruszając się jedynie wgranicach opracowania nie przemyślał w jaki sposób ciąg połączyćz już istniejącymi obustronnymi pasami rowerowymi po stronie Glinicoraz w jaki sposób skierować rowerzystów zjeżdżających zwiaduktu w kierunku ulicy Żeromskiego. Budowa wydzielonej,jednostronnej drogi rowerowej na odcinku Czachowskiego ? 25 Czerwcanie jest możliwa z powodu braku miejsca po stronie zachodniej ulicy,zaś po stronie wschodniej wiązałaby się z kolejnym przekroczeniemjezdni a przede wszystkim z likwidacją wielu miejscparkingowych. Nie bez znaczenia jest też konieczność zapewnienierowerzystom dostępności do lokali usługowych po obu stronach ulicySłowackiego. Jednostronny ciąg pieszy dyskryminuje równieżpreferowany w śródmieściu transport pieszy i w znaczącysposób wydłuży obecnie bezpośrednie relacje np. na trasieGiserska ? Czachowskiego (Prażmowskiego) i tym samym utrudniadostęp do lokali usługowych, placówek służby zdrowie ioświatowych zlokalizowanych w tym rejonie miasta. 

Zuwagi na powyższe Bractwo Rowerowe proponuje dwa alternatywne rozwiązania:

  • przebudowa tunelu pod torami w taki sposób, aby była możliwość pokonania go rowerem (pochylnie);

  • wytyczenie obustronnych pasów rowerowych na wiadukcie z zachowaniem dla pieszych przejścia podziemnego pod torami. 

IV. Negatywnie opiniujemy pomysłna wytyczenie wydzielonej drogi dla rowerów wzdłuż planowanejdrogi odbarczającej tym bardziej, że przewidziano na niej budowęprogów zwalniających. Na tym odcinku rowerzyści powinni poruszaćsię w ruchu ogólnym po jezdni drogi odbarczającej.

V. Zastosowanie 5 wlotu naskrzyżowaniu o ruchu okrężnym wyłącznie dla rowerów uważamy zabardzo dobre rozwiązanie pod warunkiem, że wlot zostanieprzesunięty w kierunku ulicy 25 Czerwca. W przeciwnym wypadkurowerzyści poruszający się w kierunku ulicy Czachowskiegozmuszeni będą skręcać pod prąd w ulicę Prażmowskiego. 

VI. Wnosimy, aby równolegle doprowadzonych prac nad trasą N-S powstał projekt:

  • remontu kładki nad Potokiem Północnym w ciągu ulicy Siennej wraz z przystosowaniem go do ruchu rowerów (kierunek N-S <-> os. Nad Potokiem);

  • skrótu rowerowego na ciągu ulic Czachowskiego ? Batorego (kierunek N-S <-> os. Żeromskiego);

  • pasów rowerowychna ulicy 25 Czerwca.

Oficjalny portal Radomia informuje, żetrasa N-S ma być gotowa do końca 2017 roku. Projektowa wartośćinwestycji to 32 miliony złotych. Pierwsze pieniądze na realizacjęzadania miasto już ma dzięki subwencji drogowej, którą otrzymałona budowę ulicy Młodzianowskiej. Przyznana kwota 13 milionówzłotych pozwala zaoszczędzić sporą sumę w budżecie miasta iprzeznaczyć ją na poprawę sieci drogowej w innym miejscu – czyli wtym przypadku właśnie w śródmieściu. Przetarg na budowę odcinkatrasy N-S, łączącego rejon dworca PKS z ulicami Słowackiego,Żeromskiego i Szklaną zostanie ogłoszony w przyszłym roku.  

Komentarze