Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ponad 30 mln zł na infrastrukturę rowerową w Zielonej Górze

infobike
16.11.2017 15:17
0 Komentarzy

402 mln zł na inwestycje zakłada projekt budżetuZielonej Góry na 2018 r. To rekordowa kwota w historii miasta,stanowiąca 36,6 proc. wszystkich wydatków. Na infrastrukturęrowerową miasto planuje wydać 31,6 mln zł.

W czwartek prezydent Zielonej Góry Janusz Kubickiprzedstawił projekt, który został złożony w RIO i w biurze RadyMiasta Zielona Góra. Na budowę infrastruktury rowerowej naterenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zielonej Góry samorządmiasta planuje przeznaczyć 31,6 mln zł. 

Ten budżet będzie dla nas historyczny, ponieważpo raz pierwszy w historii miasta, województwa przekroczy miliardzł. Będzie to najwyższy budżet w historii Zielonej Góry, myślę,że ten budżet będzie najwyższy w województwie w tym roku. Życzękażdemu, żeby do takiego budżetu doszedł” – powiedziałna konferencji prasowej Kubicki.

Dodał, że generalnie budżet będzie miał ponad 1mld 116 mln zł, z czego dochody będą wynosiły 1 mld 21 mln zł, awydatki 1 mld 98 mln zł. Miasto będzie wspierało się kredytem wwysokości 95 mln zł.

O tyle planujemy zwiększyć zadłużenie wprzyszłym roku, ale jednocześnie planujemy w przyszłym rokuspłacić prawie 18 mln zł kredytów, które posiadamy” –wyjaśnił Kubicki.

Dla porównania, w mijającym roku dochody wynoszą837,6 mln zł, a wydatki 861,4 mln zł; wydatki na inwestycje napoczątku tego roku były szacowane na ok. 214 mln zł.

Zgodnie z zaprezentowanym w czwartek projektem nowegobudżetu na 2018 rok największa część budżetu ma zostaćprzeznaczona na inwestycje – będzie to 402 mln zł.

W zakresie inwestycji największą pozycję stanowiszereg zadań związanych z realizacją projektu dot. niskoemisyjnegosystemu transportu publicznego, obejmującego m.in. zakupelektrycznych autobusów, budowę niezbędnej dla nichinfrastruktury, budowę centrum przesiadkowego, modernizacjęzajezdni autobusowej czy przebudowę układu komunikacyjnego wrejonie dworca PKP. Tutaj w 2018 r. łącznie planowane są wydatkina poziomie ponad 174 mln zł.

Na budowę infrastruktury rowerowej na terenieMiejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zielonej Góry samorząd miastaplanuje przeznaczyć 31,6 mln zł. Inną dużą pozycją inwestycyjnąjest budowa Trasy Aglomeracyjnej – to prawie 20 mln zł. Działaniazwiązane z zagospodarowaniem zdegradowanej przestrzeni publicznejpochłoną 31,6 mln zł.

Na wydatki inwestycyjne na terenie Dzielnicy NoweMiasto, czyli sołectw, które z początkiem 2015 r. zostałyprzyłączone do Zielonej Góry projekt przyszłorocznego budżetuzakłada prawie 27 mln zł. To tylko wybrane zadania z szereguinwestycji, które zaplanowano w 2018 r.

Wydatki na oświatę i edukację określono w projekciena ok. 266 mln zł. Tym samym samorząd będzie musiał z własnychśrodków dołożyć do tego zadania 95 mln zł. Na świadczenia wramach programu 500 plus Zielona Góra otrzyma ok. 66 mln zł.Łącznie na realizację wszystkich zadań własnych w zakresiepolityki społecznej planuje przeznaczyć ok. 188 mln zł.

Udział w podatkach CIT i PIT ma stanowić 25 proc.dochodów miasta. Subwencja ogólna będzie stanowić 18 proc.dochodów. Po 13 proc. to udział wpływów z dotacji, podatków iopłat lokalnych. Z funduszy unijnych samorząd liczy na wsparcie wwysokości 27 proc. dochodów budżetowych, tj. na ok. 272,5 mln zł.

Jeżeli chodzi o podatki, to nie planujemy wprzyszłym roku wzrostu podatków poza jednym elementem, gdzie chcemyje zwiększyć podatki, tj. podatek od sieci handlowych (…) Dlamieszkańców nie planujemy na dziś wzrostu podatków lokalnych„– powiedział prezydent Kubicki.

Obecnie dług Zielonej Góry sięga 264 mln zł.Zgodnie z przyjętymi założeniami, na koniec 2018 roku zadłużeniemiasta ma wynieść 341 mln zł. Deficyt jest planowany na poziomie77 mln zł.

„Zadłużenie wzrośnie nam w tym roku, jest ono napoziomie 30 proc., wzrost jest planowany do 33,4 proc. w rokuprzyszłym. Przypomnę, że maksymalny poziom zadłużenie, którymoże osiągnąć samorząd to jest 60 proc., w związku z tymfinanse miasta są bezpieczne, jeżeli chodzi o te elementy” –zaznaczył na konferencji Kubicki.(PAP)

Komentarze