Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pomorskie – 216 mln zł na infrastrukturę rowerową i kajakową

infobike
11.12.2017 15:09
0 Komentarzy

Ponad 216 mln zł ma być przeznaczone w najbliższych latach na rozbudowęinfrastruktury rowerowej, kajakowej i żeglarskiej w woj. Pomorskim, m.in.na nowe trasy rowerowe, szlaki kajakowe, porty i przystanie żeglarskie.Ponad połowa tej kwoty pochodzi z UE.

W poniedziałek w Gdańskuprzedstawiciele zarządu województwa pomorskiego i samorządów lokalnych, którebędą realizować łącznie 34 projekty podpisali umowy o dofinansowaniu zRegionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.Całkowita wartość umów to ponad 216 mln zł, z czego prawie 133 mln zł stanowidofinansowanie z funduszy unijnych.

Planowane inwestycje wchodzą wskład trzech turystycznych przedsięwzięć strategicznych samorządu województwapomorskiego: „Pomorskie Szlaki Kajakowe”, „Pomorskie trasy rowerowe oznaczeniu międzynarodowym R-10 i Wiślana Trasa Rowerowa R-9” oraz „Rozwójoferty turystyki wodnej w obszarze Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej”.

Dyrektor Departamentu TurystykiUrzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, Marta Chełkowskapoinformowała, że powstanie ponad 600 km tras rowerowych, w tym pomorskatrasa rowerowa o znaczeniu międzynarodowym R-10 (docelowo EuroVelo 10) –wzdłuż morza, od strony Ustki przez Łebę, Władysławowo, Trójmiasto, Nowy DwórGdański oraz Krynicę Morską, aż do wschodniej granicy województwa. R-9 zwanaWiślaną Trasą Rowerową (docelowo EuroVelo 9) ma prowadzić przez ŻuławyGdańskie, Tczew, Gniew i Kwidzyn aż po południową granicę województwa.

W ramach infrastruktury dla rowerzystówmają powstać 73 miejsca wypoczynku ze stołami i ławeczkami, stojakami na roweryi tablicami informacyjnymi. „Nowe trasywpiszą się w europejską sieć długodystansowych szlaków rowerowychEuroVelo, stając się dzięki temu częścią międzynarodowego systemu rowerowego„– podkreśliła Chełkowska. Całkowita wartość projektów to ponad 141 mln zł, zczego ponad 73 mln zł stanowi unijne dofinansowanie.

Na terenie powiatu tczewskiegoWiślana Trasa Rowerowa ma mieć ponad 66 km i kilkanaście miejscpostojowych. Liderem projektu realizowanego przez pięć gmin jest gmina miejskaTczew. Prezydent Tczewa, Mirosław Pobłocki powiedział PAP, że na tereniepowiatu mają być zrealizowane prace o wartości ponad 13 mln zł. Przypomniał, żeTrasa ma prowadzić wzdłuż Wisły (po obu jej stronach), do morza. Zaznaczył, żewojewództwo Kujawsko-pomorskie „ma jużzbudowaną Wiślaną Trasę”. Prezydent Tczewa powiedział, że budowa ścieżek wramach projektu „jest najtańsza„, boponadto ma powstać wiele mostków, wiaduktów, które ułatwią przemieszczanie sięjednośladem. „W Tczewie np. będziemymusieli wyburzyć jeden z mostków i zbudować całkowicie nowy” – dodał.Częścią trasy ma być system informacji i oznaczeń adresowany do rowerzystów.Zwrócił uwagę, że prace związane z budową trasy powiat rozpoczął już dwa latatemu. Najwięcej prac ma być wykonywanych w 2018 i 2019 roku.

Natomiast do 2019 roku mają zostaćzrealizowane projekty w zakresie szlaków kajakowych. Szlaki wodne iinfrastruktura turystyczna dla kajakarzy mają powstać wzdłuż 24 pomorskichrzek, m.in. Czernicy, Brdy, Wdy, Wierzycy, Raduni, Słupi, Motławy, MartwejWisły, Szkarpawy, Nogatu i Tugi. Szlaki mają zostać oznakowane i wyposażone winfrastrukturę turystyczną. m.in. stanice kajakowe, przystanie, pomosty,przenoski. Te miejsca mają być wyposażone m.in. w stojaki na kajaki, wiaty,ławki, kosze na śmieci, paleniska, suszarki do kajaków, stojaki na roweryi lampy solarne. Tylko na szlaku Motławy i Martwej Wisły ma powstać 14przystani kajakowych. W opinii władz Gdańska realizacja projektu przyczyni sięnie tylko do zwiększenia atrakcyjności szlaków Motławy i Martwej Wisły, ale teżwpłynie na zwiększenie dochodów mieszkańców terenów nabrzeżnych z turystyki orazna ograniczenie niekontrolowanego wpływu turystyki na środowisko, głównie wzakresie gospodarki odpadami i nieczystościami. Na rozwój szlaków kajakowych naPomorzu ma być wydane 50 mln zł, z tego 41 mln zł ma pochodzić z UE.

Nowoczesna infrastruktura żeglarska:przystanie żeglarskie, pomosty z trapami i umocnieniami brzegu, drogi zmiejscami postojowymi i monitoringiem ma powstać w ramach projektu „Rozwójoferty turystyki wodnej w obszarze Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej”.Planuje się wykonanie 10 inwestycji, w tym trzy mosty udrażniające ruch żeglugiśródlądowej i pozwalające na dalszy rozwój turystyki wodnej w obszarze DolnejWisły i Zalewu Wiślanego. Przystanie żeglarskie połączą powstałą sieć PętliŻuławskiej z portami Zatoki Gdańskiej. Planowane jest uruchomienie nowej trasyżeglugowej na Tudze poprzez m.in. uruchomienie nieczynnych mostów zwodzonych.Prace mają być zrealizowane najpóźniej do 2022 roku, ale część z nich ma byćzrealizowana już do 2019 i 2020 roku. Całkowita wartość realizowanych projektówto ponad 24 mln zł, w tym 18 mln zł pochodzi z UE. (PAP)

 

Komentarze