Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Opóźnienia w pracach GZM nad Rowerem Metropolitalnym

infobike
13.11.2019 18:04
0 Komentarzy

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia unieważniła przetarg na koncepcjęwdrożenia Roweru Metropolitalnego. Jej przedstawiciele zamierzają ponownieanalizować model przedsięwzięcia, co oznacza opóźnienia wobec planówdotyczących początkowo 2020 r.

Unieważnienie przetargu

Zgodnie z informacjami z końcasierpnia br. skupiająca 41 samorządów centralnej części woj. śląskiego GZMchciała, aby jej system rowerów miejskich opierał się o rowery zewspomaganiem elektrycznym. Przedstawiciele Metropolii sygnalizowali, że może onliczyć docelowo nawet ok. 10 tys. takich rowerów, a na jego pilotażowewdrożenie chcą przeznaczyć ok. 20 mln zł.

We wrześniu br. przewodniczącyzarządu Metropolii Kazimierz Karolczak przypuszczał, że w opóźnionym wobecodwołań przetargu na wyłonienie autora koncepcji systemu wkrótce powinno staćsię możliwe podpisanie umowy.

Jak jednak poinformował podczasśrodowej sesji zgromadzenia GZM, przetarg ten został ostatecznie unieważniony.Choć bowiem odwołania zostały rozpatrzone na korzyść zamawiającego jedynypozostały w postępowaniu oferent nie przedstawił odpowiednich dokumentów.

W tej chwili jesteśmy w punkcie zero. Natomiast, biorąc pod uwagędoświadczenia podobnego projektu roweru elektrycznego w metropoliiGdańsk-Gdynia-Sopot, przyjęty tam model nie sprawdził się. Musimy wziąć na topoprawkę i bardzo precyzyjnie przystąpić do koncepcji, jak to powinno u naswyglądać” – mówił przewodniczący zarządu GZM.

Problem z rowerami elektrycznymi

Interesujący jest projekt, w którym rower mógłby byćtraktowany osobno od systemu ładowania baterii. Bateria być może powinna byćdzierżawiona przez mieszkańców, którzy chcą używać tej elektrycznej opcji, lubwynajmowana w bateriomatach, które ładują automatycznie same baterie” -sygnalizował Karolczak.

Tego typu wątpliwości będą rozstrzygnięte – zarząd zastanawia sięjeszcze, czy próbować samodzielnie, za pomocą ekspertów napisać tę koncepcję,czy powtórzyć przetarg” – zaznaczył.

W przyszłym roku roweru elektrycznego nie ma już szans uruchomić,ale pracujemy nad alternatywną wersją rozwoju systemu roweru tradycyjnego,który państwo posiadają w kilku gminach. Na pewno chcielibyśmy utrzymaćintegrację i być może jeszcze w niektórych miastach, szczególnie tego trzonuMetropolii spowodować, by powstały dodatkowe stacje obecnego systemu” -zapowiedział Karolczak.

Obecnie na terenie GZMsystemy rowerów miejskich funkcjonują w kilku miastach: Katowicach,Chorzowie, Sosnowcu, Gliwicach, a także w Tychach, Siemianowicach Śląskich i Zabrzu.Wszystkie obsługuje Nextbike Polska. Od wiosny ub. roku, staraniem GZM, systemyte są interoperacyjne, co oznacza możliwość wypożyczenia roweru w jednymmieście i zwrotu w innym.

Rower Metropolitalny dla 41 miast i gmin

Przygotowując się dowdrożenia Roweru Metropolitalnego, obejmującego wszystkie 41 miast i gminczłonkowskich, GZM zamówiła 230rowerów ze wspomaganiem elektrycznym,które trafią do urzędników samorządów i służb mundurowych. Ideą byłoupowszechnianie przekonania, że rowerto dobry środek transportu –również przy wykonywaniu obowiązków służbowych.

Odbierając pierwszą partię tychjednośladów z końcem sierpnia br. przedstawiciele GZM wskazywali, że są oneelementem programu „Metropolia przyjazna rowerom”, w ramach któregouruchomiony ma zostać również system wypożyczania elektrycznych rowerówmiejskich. W tym kontekście zakup 230rowerów elektrycznych potraktowanojako poprzedzający to test.

Jak zapowiadali z końcem sierpniaprzedstawiciele Metropolii, ich system miałby być co najmniej dwukrotniewiększy, od obecnie największej tego typu wypożyczalni rowerówelektrycznych w Polsce, czyli Roweru Metropolitalnego Mevo utworzonegoprzez Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot.Rower MetropolitalnyGZM może liczyć nawet ok. 10 tys. e-bików. Według wcześniejszych informacji najego pilotażowe wdrożenie miało trafić ok. 20 mln zł.(PAP)

Komentarze