Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Operator miejskich rowerów w Chinach z rekordowym dofinansowaniem

infobike
07.07.2017 17:00
0 Komentarzy

Chińska firma Ofo, startup oferującywynajem rowerów miejskich, uzyskał 700 mln dol.dofinansowania, o 100 mln dol. więcej niż rywal, firma Mobike -poinformował w czwartek ekonomiczny serwis „Caixin”.

Chiński rynek usług rowerów miejskich rozwijasię bardzo szybo. Ofo oraz Mobike to liderzy oferujący roweryw odpowiednio żółtym oraz pomarańczowym kolorze. Ofo w ciąguostatniego roku pozyskało inwestycje od Alibaby, chińskiego gigantaIT i jednocześnie najdroższej spółki Azji, należącego dopaństwa funduszu inwestycyjnego Citic, rosyjskiego inwestora DST(Digital Sky Technologies, lider rosyjskiego rynku startupów) orazchińskiego Ubera, firmy Didi Chuxing. Chińska prasa podkreśla, żecharakterystyczne żółte rowery do wynajęcia pojawiły sięjuż w Singapurze, San Francisco, brytyjskim Cambridge oraz 20miastach Chin.

Rynek rowerów do wynajęcia zyskał nowypotencjał wzrostu po tym, jak w ubiegłym roku zezwolono napozostawianie rowerów w dowolnym miejscu w mieście. Firmy niepotrzebują specjalnych stojaków, a każdy z rowerów jestwyposażony w blokadę zdejmowaną odczytaniem przez aplikację wsmartfonie nadrukowanego na ramie kodu QR. Dzięki wbudowanemunadajnikowi GPS rower można także zlokalizować, jeżelizostanie ukradziony. W Pekinie na każdym kroku można spotkaćróżnokolorowe rowery kilku głównych dostawców tej usługi.

W połowie maja br. lokalny serwis „Yunnan.cn”z prowincji Junnan na południu Chin informował o chłopcu, którybył w stanie rozkodować blokadę roweru Ofo w niecałą minutę- jedynie na słuch. Od kilku miesięcy rosnąca popularność firmoferujących rowery do wynajęcia – szacuje się, że w Chinachjest ok. 40 przedsiębiorstw – oraz niewielki koszt korzystaniaz rowerów (średnio 1 juan za godzinę, równowartość 54groszy) – wzbudzają krytykę mediów. Użytkownicy rowerówpozostawiają je byle gdzie, tarasując przejście nachodnikach, rowery są niszczone, a ich pozostałościzaśmiecają ulice.

Badanie blisko 1 tys. rowerów należących do Ofow sześciu głównych miastach Chin: Pekinie, Szanghaju, Kantonie,Shenzhen, Wuhanie i Chengdu pokazało, że, blisko co piąty z nichbył zniszczony, 15 proc. pozostawało niezablokowanych, 12 proc.ukradziono na prywatny użytek, a z 2 proc. korzystały dzieciponiżej 12. roku życia.

Pod koniec czerwca jedna z firm, Wukong, ogłosiłaupadłość po tym, jak 90 proc. z 1200 jej rowerów w mieścieChongqing zaginęło, ponieważ zapomniano zainstalować w nichnadajników GPS. Działalność firmy trwała pięć miesięcy, byłoto pierwsze bankructwo na rynku rowerów do wynajęcia, któregowartość ma osiągnąć 3,5 mld dol. w 2019 r. według szacunkówfirmy badawczej iiMedia Research, cytowanej przez magazyn „Forbes”w czerwcu.

Koszt wytworzenia jednego roweru to z koleiwydatek rzędu 440 dol. – informuje firma iResearch twierdząc, żejeden rower wystarcza średnio na sześć miesięcyfunkcjonowania zanim zostanie popsuty przez użytkowników.

Ofo w oficjalnym komunikacie po uzyskaniu ostatniejrundy dofinansowania oznajmiło, iż stało się tym samym najdroższąfirmą świata wynajmującą rowery miejskie. Nie podano jednakszacowanej wartości przedsiębiorstwa, a informacje z czerwcasugerowały, że Ofo dąży do wyceny na poziomie 3 mld dol.

Konkurencyjny Mobike informował przed kilkoma dniami ouruchomieniu swojej usługi w brytyjskim Manchesterze, a w połowieczerwca wydano komunikat o pozyskaniu 600 mln dol. finansowania m.in.od firmy Tencent (drugiej najcenniejszej w Azji zaraz po Alibabie)oraz banków ICBC i Bank of Communications.

Chiński startup założony przez studentówUniwersytetu Pekińskiego chce, by żółte rowery stały sięwspólnym elementem rozumianym przez ludzi z różnych stron świata.Obecnie chwali się flotą 6,5 mln rowerów w 150 miastach ipięciu krajach (łącznie z Chinami). Docelowo w tym rokuliczba rowerów ma zwiększyć się do 20 mln, a zasięg do 200miast w 20 krajach. Ofo ma 100 mln zarejestrowanych użytkowników,którzy dziennie dokonują 25 mln przejazdów.

Rafał Tomański (PAP)

rto/ amac/

Komentarze