Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy przetarg na koncepcję Roweru Metropolitalnego

infobike
18.12.2019 18:45
0 Komentarzy

Nowyprzetarg na koncepcję wdrożenia Roweru Metropolitalnego ogłosiłaGórnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. GZM planuje uruchomićsystem, składający się z ok. 10 tys. rowerów elektrycznych, w2021 roku.

Około10 tysięcy rowerów elektrycznych

Skupiająca41 samorządów centralnej części woj. śląskiego GZM chce, abysystem rowerów miejskich opierał się o pojazdy ze wspomaganiemelektrycznym. Przedstawiciele Metropolii sygnalizowali, że może onliczyć docelowo nawet ok. 10 tys. takich rowerów, a na jegopilotażowe wdrożenie założyli kwotę ok. 20 mln zł.

Przetargna wyłonienie autora koncepcji systemu – wydłużający się wobecodwołań – został ostatecznie unieważniony w listopadzie br. Choćodwołania zostały rozpatrzone na korzyść zamawiającego, jedynypozostały w postępowaniu oferent nie przedstawił odpowiednichdokumentów.

Ogłoszenieponownego przetargu

Wśrodę rzeczniczka urzędu metropolitalnego Kamila Rożnowskapoinformowała o ogłoszeniu ponownego przetargu. Przyznała, żenadal zakładany jest system obejmujący 10 tys. rowerów. To conajmniej dwukrotnie więcej od największej wypożyczalni tego typu,jaka dotychczas funkcjonowała w Polsce, czyli Roweru Mevo naObszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot.

Nauczkaz Pomorza

PrzedstawicieleGZM przypomnieli w środę, że pod koniec października br. władzemiast Pomorza, które zaangażowały się w projekt, zdecydowały ojego zawieszeniu. Operator nie był bowiem w stanie zapewnićsprawnego funkcjonowania systemu m.in. ze względu na sprawneładowanie baterii oraz dostarczenie kolejnej transzy rowerów.

Problemy,z którymi mierzy się Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot,tylko potwierdzają z jak niezwykłą precyzją trzeba podejść dotego zagadnienia, aby móc udostępnić rowery elektryczne na takszeroką skalę” – powiedział cytowany przez Rożnowskązastępca dyrektora departamentu projektów i inwestycji urzędumetropolitalnego Paweł Krzyżak.

Nauczenirównież doświadczeniem naszych partnerów z Pomorza, chcemyprzeanalizować różne inne możliwości, które sprawią, żesystem będzie działał sprawnie. Zatem w tej chwili nie myślimytylko o modelu biznesowym przedsięwzięcia – o tym czy kupićrowery, czy je dzierżawić, ale również o tym, w jaki sposóbusprawnić system ładowania baterii” – wskazał Krzyżak.

Wyjaśnił,że jedną z takich możliwości jest stworzenie sieci automatów,skąd będzie można wypożyczać baterie, inną – usługidługoterminowego wydzierżawiania ich użytkownikom, którzysamodzielnie dbaliby o ładowanie. Zagadnienia te będą przedmiotemanalizy, a koncepcja ma przedstawić rekomendacje dotycząceoptymalnego rozwiązania.

Plan– system do 2021 roku

Jeśliteraz wszystko pójdzie zgodnie z planem, to koncepcja powinna byćgotowa w połowie przyszłego roku. System mógłby zostaćuruchomiony najprawdopodobniej w 2021 r.” – oceniła w środęRożnowska.

Podczasostatniej, listopadowej, sesji zgromadzenia GZM, przewodniczący jejzarządu Kazimierz Karolczak deklarował prace nad alternatywnąwersją rozwoju systemu roweru tradycyjnego, działającego obecnie wkilku gminach Metropolii. „Na pewno chcielibyśmy utrzymaćintegrację i być może jeszcze w niektórych miastach, szczególnietego trzonu Metropolii spowodować, by powstały dodatkowe stacjeobecnego systemu” – sygnalizował Karolczak.

Obecniena terenie GZM systemy rowerów miejskich funkcjonują w: Katowicach,Chorzowie, Sosnowcu, Gliwicach, a także w Tychach, SiemianowicachŚląskich i Zabrzu. Wszystkie obsługuje Nextbike Polska. Od wiosnyub. roku, staraniem GZM, systemy te są interoperacyjne, co oznaczamożliwość wypożyczenia roweru w jednym mieście i zwrotu w innym.

Wypożyczalniadla 41 miast GZM

Przygotowującsię do wdrożenia Roweru Metropolitalnego, obejmującego wszystkie41 miast i gmin członkowskich, GZM zamówiła 230 rowerów zewspomaganiem elektrycznym, które trafiły do urzędników samorządówi służb mundurowych. Ideą było upowszechnianie przekonania, żerower to dobry środek transportu – również przy wykonywaniuobowiązków służbowych.

Odbierającpierwszą partię tych jednośladów z końcem sierpnia br.przedstawiciele GZM wskazywali, że są one elementem programu”Metropolia przyjazna rowerom”, w ramach którego uruchomiony mazostać również system wypożyczania elektrycznych rowerówmiejskich. W tym kontekście zakup 230 rowerów elektrycznychpotraktowano jako poprzedzający to test.(PAP)

Komentarze