Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

NextBike zapłaciło połowę kary za MEVO

infobike
22.11.2019 10:30
0 Komentarzy

Ponad 4 mln złgwarancji bankowej jest już na koncie Obszaru MetropolitalnegoGdańsk-Gdynia-Sopot. To połowa kary, która jest konsekwencją odstąpienia przezwładze Obszaru od umowy na realizację projektu Mevo ze względu na nierzetelnośćwykonawcy i operatora systemu – spółki celowej NB Tricity należącej do NextbikePolska.

Pod koniec października, zaraz po rozwiązaniu umowy zoperatorem Mevo, który nie poradził sobie z pełnym uruchomieniem systemu,władze Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia -Sopot wystąpiły do bankuobsługującego NB Tricity o przelanie należnej gwarancji bankowej. Na kontoObszaru Metropolitalnego w tym tygodniu wpłynęło z tego tytułu 4,02 mln zł.Pieniądze zostaną zabezpieczone na poczet wznowienia systemu.

Gwarancja bankowa była formą zabezpieczenia wykonania umowy.

Wysokość gwarancji ustalono w maksymalnej kwocie dozwolonejprzez polskie prawo zamówień publicznych, czyli w wysokości 10 proc. wartościumowy. Gwarancja działa jak swoista polisa ubezpieczeniowa – przed podpisaniemumowy wykonawca musiał wykupić gwarancję od banku, a prawa do jej uruchomieniaprzysługiwały OM GGS.

Wyśrubowane wymogi

– W przetargu na realizację (systemu roweru metropolitalnego- red.) mogły wziąć udział wyłącznie firmy, które spełniały wyśrubowane wymogi.Potencjalni wykonawcy musieli wykazać m.in. średni przychód za ostatnie trzylata obrotowe na poziomie nie mniejszym niż 3 miliony złotych – przypominaAlicja Mongird, rzeczniczka prasowa OM GGS. – Przetarg wygrała NB Tricity,spółka celowa założona przez największego w Polsce operatora miejskich systemówrowerowych spółkę Nextbike Polska, która gwarantowała wykonanie większościzakresu projektu Mevo. Polskie prawo nie pozwala na wykluczanie z przetarguspółek celowych, które wymagane doświadczenie i obroty finansowe gwarantująpoprzez porozumienie z innymi firmami.

Przypomnijmy: za realizację pierwszego etapu projektu MevoOMGGS zapłacił 9,7 mln zł. Zwrot pierwszej części kar oznacza, że dotychczasowyfaktyczny koszt zakupu elementów Mevo oraz operowania rowerami od marca dokońca października to 5,7 mln zł.

Po odstąpieniu od umowy z NB Tricity własnością OM GGSpozostają 1224 rowery, 660 stacji rowerowych i aplikacja.

Wartość stacjirowerowych szacowana jest na ok. 3,9 mln zł; rowerów na ok. 3,6 mln zł, asystemu IT – na ok. 650 tys. zł.

Wszystkie rowery zostały już zabezpieczone i wkrótcerozpocznie się ich odbiór (m.in. sprawdzenie stanu technicznego). Ponadto, OMGGS ma jeszcze roszczenia wobec NB Tricity o zapłatę kar umownych, ponad kwotęgwarancji bankowej, czyli o kolejne 4 mln zł.

12 listopada 2019 r. biuro Obszaru Metropolitalnego ogłosiłodialog techniczny dotyczący przyszłości systemu Mevo. Do tej pory (20 listopada2019 r.) do dialogu zgłosiło się pięćfirm.

Komentarze