TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoTram

InfoAir

Metropolia idzie za ciosem. Kolejne koncepcje velostrady w opracowaniu.
PAP InfoBike.pl - Opublikowano: 09.04.2020 18:35:32
Metropolia idzie za ciosem. Kolejne koncepcje velostrady w opracowaniu.

Po zamówieniu koncepcji pierwszej velostrady, czyli bezkolizyjnej trasy rowerowej, łączącej Katowice z miastami Zagłębia Dąbrowskiego, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia pracuje nad założeniami podobnych postępowań dla kolejnych takich połączeń.

Poinformował o tym, sprawozdając podczas środowej – zorganizowanej online – sesji zgromadzenia Metropolii prace jej zarządu z ostatniego miesiąca, przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.

Wszystkie drogi prowadzą do Katowic

"Podpisaliśmy umowę z wykonawcą opracowania wielokryterialnej analizy wariantowej koncepcji przebiegu drogi rowerowej – velostrady Metropolia Wschód etap I. W trakcie opracowania są dwa następne zamówienia – przetargi na następne odcinki dróg z pozostałych dużych miast w kierunku Katowic" - powiedział Karolczak.

Umowę z wykonawcą koncepcji pierwszej trasy, firmą doradczo-inżynierską LPW z Katowic, GZM podpisała 13 marca. Opracowanie powinno być gotowe w ciągu siedmiu miesięcy. Głównym założeniem jest, aby velostrada zapewniała rowerzystom szybki i bezpieczny przejazd.

Planowana trasa ma być odseparowana od ruchu samochodowego oraz pieszych systemem bezkolizyjnych zjazdów i skrzyżowań, a także posiadać m.in. dwa wyznaczone pasy ruchu o szerokości minimum 4 metry. Na jej przebiegu powinny pojawić się miejsca obsługi rowerzystów.

Trzy warianty

Metropolia rozważa trzy warianty poprowadzenia trasy. Każdy z nich zaczyna się w Katowicach Zawodziu, w okolicach przecięcia się bulwarów Rawy z ul. Bohaterów Monte Cassino, a kończy w Dąbrowie Górniczej przy ul. Malinowe Górki koło zbiornika Pogoria. O dokładnym przebiegu velostrady zadecydują wyniki przyszłej analizy w oparciu o wyznaczone warianty.

Pierwszy wariant zakłada, że ponad 20-kilometrowa trasa połączy Katowice, Sosnowiec oraz Dąbrowę Górniczą. To plan minimum, zakładający wytyczenie trasy po dowolnym pod względem obecnego przeznaczenia i ukształtowania terenie. Możliwe jest w tej sytuacji jeszcze sprawdzenie dodatkowo możliwości przebiegu trasy przez Będzin lub Czeladź.

Drugi wariant wymaga przygotowania koncepcji przebiegu po śladzie nieczynnej linii kolejowej o długości ok. 30 km, przebiegającej przez Dąbrowę Górniczą, Będzin, Czeladź, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Katowice i Mysłowice. 

Trzeci wariant też dotyczy wykorzystania nieczynnych linii o długości 32 km - przez Dąbrowę Górniczą, Sosnowiec, Mysłowice oraz Katowice.

Infrastruktura

Koncepcja ma zawierać dokładną analizę każdego z wariantów. Wykonawca ma przeanalizować m.in. miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego i pozyskać informacje dot. innych planowanych na tych gruntach inwestycji, określić koszty związane z wykonaniem dokumentacji projektowej, robót budowlanych, pozyskaniem prawa do terenu, a także koszty utrzymania i eksploatacji inwestycji.

Wykonawca ma też zinwentaryzować obiekty na trasach i określić wskazania dot. ich przebudowy bądź budowy nowych. Powstać powinna analiza potencjalnych zmian w organizacji ruchu wraz z określeniem kolizyjności trasy z przeszkodami naturalnymi czy infrastrukturalnymi. Istotna ma być też ocena inwestycji pod względem bezpieczeństwa ruchu, w tym ilości potencjalnych skrzyżowań.

Przygotowując się do realizacji tego przedsięwzięcia, pod koniec 2019 r. Metropolia podpisała dwa listy intencyjne o współpracy z właścicielami sieci gruntów kolejowych na planowanej Velostradzie.

Rower metropolitarny

Planowana budowa velostrad to efekt m.in. założeń powstałego w 2018 r. Studium Metropolitalnych Tras Rowerowych, w którym znajdują się rozwiązania dotyczące wyznaczania tras dla rowerów. Inwestycja ma być realizowana na podstawie przyjętych przez Metropolię "Standardów i wytycznych kształtowania infrastruktury rowerowej". Zawiera on jednolite zalecenia i propozycje rozwiązań technicznych oraz organizacji ruchu na trasach rowerowych.

W środę przewodniczący zarządu GZM poinformował też o wyborze wykonawcy w przetargu na koncepcję tzw. roweru metropolitalnego - systemu roweru miejskiego obejmującego całą GZM. "Niestety są złożone dwa odwołania pozostałych oferentów. Sprawę musi rozstrzygnąć Krajowa Izba Odwoławcza. Ze względu jednak na panującą sytuację, może to być wydłużone" - ocenił Karolczak.

W innym punkcie sprawozdania podał, że zakończony został już projekt "Rowerem, czy na kole" - przekazania miastom i gminom łącznie 230 rowerów elektrycznych – na potrzeby służb miejskich i urzędników.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
droga
Metropolia
Katowice
śląskie
velostrada

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....