TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoTram

InfoAir

Jaka jest przyszłość inteligentnych rowerów w Polsce?
MIASTO2077.PL - Opublikowano: 23.03.2018 10:11:10
Jaka jest przyszłość inteligentnych rowerów w Polsce?

Rowery czwartej generacji działają w Krakowie, a do kolejnych są przymierzane. Rowery z systemem GPS oraz blokadą otwieraną za pomocą smartfona mają pojawić się niebawem w Trójmieście, a w dalszej perspektywie możliwe, że również we Wrocławiu.

Zaczęło się w Krakowie. Większa część 2016 roku dla miejskich rowerów była stracona, ale od połowy października Krakowianie mogli cieszyć się nowoczesnym systemem Wavelo i od razu pięć razy większym od tego, który był dostępny rok wcześniej. Tak uruchomiony został pierwszy w Polsce system rowerów publicznych czwartej generacji, czyli takich z własną blokadą otwieraną przy pomocy smartfonowej aplikacji (by można było go przypiąć nie tylko na stacji wypożyczeń, ale w każdym miejscu) oraz GPS-em, dzięki któremu można zlokalizować pojazdy stojące poza stacją. Niebawem podobny projekt ruszy w Trójmieście.

System, który obejmie Gdański, Gdynię i Sopot jest bardzo wyczekiwany, bo to jedyna duża polska aglomeracja, która nie dysponowała publicznymi rowerami – a trzeba przy tym pamiętać, że Gdańsk to miasto, które od lat wygrywa European Cycling Challenge. Jego uruchomienie zaplanowano w tym sezonie i to od razu z dużym rozmachem. Jesienią ubiegłego roku odbyły się konsultacje społeczne w sprawie umiejscowienia stacji. Rowerów ma być 3,5 tys., czyli dużo więcej, niż w Krakowie, gdzie jest ich 1,5 tys., mimo że liczba mieszkańców jest nawet odrobinę niższa (748 tys. vs. 765 tys.).

Jak to zwykle bywa z technologią, Trójmiasto przez swoje opóźnienie dokonało przeskoku i od razu mogło wybrać bardziej zaawansowany system. Trudniej w miastach, gdzie rowery publiczne już są i to w dużych ilościach. W Krakowie przejście do rowerów nowszej generacji było ułatwione, bo działający wcześniej system – najstarszy w Polsce – rozwijał się bardzo powoli i wymagał znaczącego powiększenia. Innym miastem, gdzie rowery publiczne już się wysłużyły jest Rzeszów – działają tu już od 2010 roku, a ostatnie powiększenie sieci miało miejsce w 2016 roku. Stąd pomysł Stowarzyszenia Rowery.Rzeszow.pl, aby dokonując modernizacji wysłużonej i wymagającej powiększenia sieci także od razu dokonać przeskoku technologicznego. Pomysł zmian podoba się także przedstawicielom miasta. Perspektywę jego wdrożenia odsuwają jednak w przyszłość ze względu na braki finansowe.

Szansa na generacyjną zmianę pojawiła się za to we Wrocławiu. To kolejny pionier publicznych rowerów (2011), który został daleko w tyleza resztą kraju, jeśli chodzi o rozwój całego systemu. Pojazdów jest tu mniej, niż w Lublinie. Dlatego miasto już na jesieni ubiegłego roku poinformowało, że chce zwiększyć park rowerowy z 810 do 2.000 sztuk. Właśnie zaczynają się konsultacje w sprawie rozmieszczenia nowych stacji, a miasto w internetowej ankiecie, w której mieszkańcy wskazują preferowane przez siebie miejsca, podsunęło dodatkowe pytanie: "Czy w Pani/Pana opinii powinno być możliwe oddanie i wypożyczenia roweru poza stacją?". To właśnie opcja, którą zapewnia rower czwartej generacji (bez GPS-u nie da się ich odnaleźć). Jeśli Wrocławianie jednoznacznie opowiedzieliby się za taką opcją, może miastopotraktowałoby to poważnie i cały system wymieniło na nowocześniejszy. Sytuacja jest podobna do tej z Krakowa, gdzie znaczące powiększenie puli rowerów daje szansę na zmianę jakościową. Inaczej stara generacja zostanie tu na lata, aż się zdekapitalizuje.

Źródło

Tekst udostępniony w oparciu  o licencję Creative Commons.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Trójmiasto
czwarta generacja
Gdańsk
Gdynia
Sopot
Wrocław
Rzeszów
wypożyczalnia rowerów
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....