TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoTram

InfoAir

Jak Niemcy dbają o pieszych i rowerzystów?
ZIELONE MAZOWSZE Robert Buciak - Opublikowano: 19.09.2016 19:55:33
Jak Niemcy dbają o pieszych i rowerzystów?

Od 16 do 22 września trwa Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu. Warto dowiedzieć się w jaki sposób traktują ruch pieszy i rowerowy nasi zachodni sąsiedzi ? Niemcy. Pisze o tym Robert Buciak z Zielonego Mazowsza.

Wakacje to czas odpoczynku, ale też szansa na obejrzenie miejsc znajdujących się daleko od domu. Pisałem już o rozwiązaniach poprawiających bezpieczeństwo zobacz >>>, dzisiaj o tym jak Niemcy dbają o to by pieszym i rowerzystom było wygodniej. Zapraszam na lekcję zrównoważonego transportu.

Tereny zielone

Rok trwały konsultacje w sprawie Pola Mokotowskiego. Jednym z tematów było pogodzenie potrzeb pieszych i rowerzystów. Park Rotehorn znajduje się blisko centrum Magdeburga na wyspie na Łabie. Dla rowerzystów oferuje szerokie na 5 metrów asfaltowe aleje. Dla pieszych za podwójnym szpalerem drzew alejka szeroka na 3 metry o nawierzchni żwirowej, przy niej ławki i latarnie. Może tak powinno wyglądać też Pole Mokotowskie?

Hamburg szczyci się rewitalizacją terenów poportowych blisko centrum miasta. Powstaje tam dzielnica Hafen City. Jak wygląda nowoczesne budownictwo? Bloki schowane w zieleni, naturalne place zabaw, wygodne ciągi piesze i odsunięte ulice z samochodami.

Dla kontrastu pomysły Hamburga sprzed pół wieku, czyli przecięcie centrum nadziemną linią metra i zero zieleni.

Nad i pod rzeką

Niemcy słyną z dostosowania brzegów rzek dla potrzeb mieszkańców. Na zdjęciu rzeka Ryck w Greifswaldzie, gdzie jest miejsce dla biegaczy, rowerzystów, wędkarzy, a także ławki dla zmęczonych.

W Rendsburgu przeszło pół wieku temu powstał pieszo-rowerowy tunel pod Kanałem Kilońskim. Trójwymiarowa makieta przed windą mówi wszystko. Podobna konstrukcja pod Łabą w Hamburgu liczy sobie już ponad 100 lat.

Centra miast

Rendsburg może się pochwalić tętniącym życiem centrum. Jak to zrobiono? Na głównej ulicy starówki jest miejsce na wszystko. Sklepy międzynarodowych sieci i lokalne punkty usługowe sąsiadują ze sobą. W głębi po lewej jest dom handlowy, zaś po prawej targowisko. Przed 10 rano muzycy rozstawiają swoje instrumenty. Dla turystów wyznaczono szlak oznaczony niebieską linią na środku ulicy. Ruch rowerowy jest dopuszczony od 19 wieczorem do 9 rano.

Jeszcze jedna główna ulica tętniąca życiem. Tym razem Greifswald na Pomorzu Przednim. Źródła sukcesu te same. Ograniczenie ruchu samochodowego i targowisko na rynku. Warto zauważyć, że miasto objęte jest systemem roweru publicznego Wyspy Uznam, choć leży ponad 40 kilometrów od mostu prowadzącego na nią. Udział ruchu rowerowego w tym uniwersyteckim mieście wynosi 51%.

Rynek w Wittenberdze, mieście Lutra. Przez plac biegną dwa, częściowo przykryte, kanały z wodą. Otwarte odcinki są otoczone barierkami, na których od wewnętrznej strony wiszą skrzynki z kwiatami. W środku dnia wokół wszystkich barierek stało po kilka rowerów. Dzięki temu w sercu miasta jednocześnie zapewniono trzy potrzeby ? ważny dla ptaków dostęp do wody, małą architekturę z niską zielenią i miejsca do zostawiania rowerów. Na rynku zachowano historyczny wygląd bruku, ale wprowadzono pasy gładkiej nawierzchni z płyt granitowych, które ułatwiają poruszanie się pieszym.

Za miastem

W Niemczech istnieją miejsca, gdzie ruchu samochodowego nie ma prawie wcale, a mimo to ludzie żyją, chodzą i jeżdżą na rowerach. Dobrym przykładem jest wyspa Hindensee, na której ruch samochodowy jest zakazany. Główna ulica we wsi Kloster (w XIII wieku zbudowano tam klasztor Cystersów) wygląda tak samo jak przed wiekami. Udeptana gruntowa droga wystarcza wszystkim.

Niedawno krytykowaliśmy płyty betonowe nad Zalewem Wiślanym zobacz >>>. W Niemczech wiele rzadko uczęszczanych przez samochody dróg zbudowano z równo ułożonych i dobrej jakości płyt betonowych. Płyty mają szerokość ok. 80 cm i są rozdzielone pasem zieleni o szerokości 1 metra. Po takiej drodze jedzie się rowerem znakomicie. Samochody również jadą wyłącznie po betonie. Zdjęcie zostało zrobione w Hamburgu, 15 km od starówki. Identyczną techniką wykonano też leśne drogi w Saksonii-Anhalt, na całej długości wzdłuż Kanału Kilońskiego czy niedaleko przylądka Arkona na Rugii. Wady widzę dwie. Po pierwsze, taka droga wymaga porządnej podbudowy, aby płyty leżały równo przez wiele lat. Po drugie, przyczepki rowerowe są szersze niż pas betonu, więc jadą po trawie.

Oznakowanie szlaków rowerowych w Niemczech zobacz >>> jest zupełnie inne niż w Polsce zobacz >>> czy Czechach zobacz >>>. W tej kwestii dobrze zrobiliśmy, że nie wzorowaliśmy się na naszych zachodnich sąsiadach! W Niemczech czasami jest 10 szlaków w jednym miejscu. W efekcie trzeba stanąć przed każdym drogowskazem i znaleźć właściwą tabliczkę, aby sprawdzić, czy jedzie się w wybranym kierunku. 


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Zielone Mazowsze
zrównoważony transport
Niemcy
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....