TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoTram

InfoAir

GZM pracuje nad systemem roweru metropolitalnego
PAP - Opublikowano: 18.02.2018 18:10:14
GZM pracuje nad systemem roweru metropolitalnego

Prace nad uruchomieniem systemu roweru metropolitalnego prowadzi działająca od stycznia Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. System tzw. IV generacji ma być zgodny (lub równoległy) z rozwiązaniami, które dotąd wdrożyły lub obecnie wdrażają miasta Metropolii.

O pracach nad rowerem metropolitalnym mówił dziennikarzom – po piątkowej sesji zgromadzenia Metropolii – członek jej zarządu Krzysztof Zamasz.

"Chcielibyśmy, aby jednym rowerem można było przemieszczać się na terenie całej Metropolii, także wypożyczając go w jednym mieście i zostawiając w innym. W tej chwili jest to niemożliwe" - zaznaczył Zamasz.

Zasygnalizował, że sprawa miała być jedną z omawianych na piątkowych, zamkniętych dla dziennikarzy warsztatach dla przedstawicieli gmin członkowskich. Zarząd GZM chciałby następnie uzyskać opinie poszczególnych miast zainteresowanych wejściem do systemu.

"Po tych deklaracjach przystąpimy do działań. Pierwsze działanie to powołanie zespołu przedstawicieli miast. Na pewno w tym zespole będą potem uczestniczyły osoby związane ze środowiskami rowerowymi, które już się do nas zgłosiły i wyraziły chęć współpracy. Jesteśmy również w kontakcie z urzędem marszałkowskim" - wskazał członek zarządu GZM.

Efektem ma być wypracowanie modelu biznesowego i technicznego przyszłego systemu. GZM będzie przy tym dążyła do wprowadzenia tzw. IV generacji systemu roweru miejskiego, który dzięki rozwiązaniom opartym o geolokalizację umożliwia pozostawianie wypożyczonych rowerów lub wypożyczanie ich poza stacjami dokującymi.

"To także optymalne rozwiązanie pod względem kosztowym. Chcielibyśmy rozeznać ten rynek, również przy udziale potencjalnych graczy – firm, które będą startowały w naszym postępowaniu. Planujemy, że przeprowadzimy najpierw dialog techniczny, żeby uzgodnić wszystkie te kwestie techniczne i formalne, a potem ruszyć" - zapowiedział Zamasz.

Jak zaznaczył, trudno na razie powiedzieć, czy uda się rozpocząć budowanie systemu roweru już w tym roku. Od piątku natomiast ma ruszać współpraca z gminami i wypracowywanie konkretnych rozwiązań.

Przedstawiciele Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii akcentują, że wdrożenie systemu IV generacji otwiera go m.in. na małe miejscowości, w których będzie można początkowo umieścić np. po kilka rowerów, a które nie mogłyby sobie pozwolić na budowanie własnych systemów.

"Chcielibyśmy również te istniejące systemy rowerowe w miarę możliwości technicznych włączyć do systemu roweru metropolitalnego, aby stworzyć cały wspólny system" - zaznaczył Zamasz. Podkreślił przy tym, że systemy czwartej generacji i dotychczasowe, trzeciej (oparte o stacje dokujące) mogą z technicznego punktu widzenia funkcjonować równolegle.

W tegorocznym budżecie GZM na projekt roweru metropolitalnego przewidziano kwotę 6 mln zł.

Obecnie na terenie GZM funkcjonuje kilka systemów roweru miejskiego (wszystkie obsługuje ten sam operator; jednak roweru wypożyczonego w jednym mieście nie można zwrócić w innym).

Największy dotąd system, w Katowicach, liczył w ub. roku 35 stacji: 16 powstało z inicjatywy miasta, 9 kolejnych było efektem realizacji budżetu obywatelskiego, a 10 zasponsorowały podmioty zewnętrzne. W tym roku system ma powiększyć się o 11 stacji - znów dzięki budżetowi obywatelskiemu.

W poprzednim sezonie systemy rowerów miejskich w centralnej części woj. śląskiego funkcjonowały też, prócz Katowic: w Gliwicach (10 stacji ze 100 rowerami, w tym roku ma zostać rozbudowany o 5 stacji z 50 rowerami) oraz w Pszczynie i Tychach (po 4 stacje z 40 rowerami).

W tym roku w Sosnowcu ma pojawić się 9 zadaszonych wypożyczalni ze 130 rowerami. Ponadto uruchomienie w br. systemu liczącego 46 stacji i 460 rowerów, a do końca 2019 r. też kilkunastu kilometrów nowych dróg dla rowerzystów i parkingu bike&ride przy istniejącym już centrum przesiadkowym, przygotowuje samorząd Chorzowa.

GZM powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej dla tego regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Zajmuje się m.in. transportem.

GZM ma docelowo organizować całość komunikacji publicznej na swoim terenie. Obecnie integruje działanie trzech dotychczasowych tamtejszych organizatorów komunikacji miejskiej; docelowo ma m.in. przejąć ich zadania, a także organizować kolej metropolitalną. (PAP)




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia
rower metropolitarny
Śląsk
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....