Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia oferuje gminom wsparcie w projektowaniu dróg rowerowych

infobike
21.06.2020 14:35
0 Komentarzy

Konsultacje eksperckie przy projektowaniu dróg rowerowych zaoferowała swoim gminom członkowskim Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. To efekt wciąż powstających inwestycji rowerowych w regionie, niespełniających standardów i niefunkcjonalnych.

Zrzeszająca 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego GZM angażuje się w rozwój infrastruktury rowerowej, m.in. opracowała i przyjęła w 2018 r. opracowanie „Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej”, koordynuje też przygotowanie międzymiastowych połączeń rowerowych, które nazywa velostradami.

„Przy projektowaniu dróg rowerowych gminy będą mogły skorzystać z konsultacji eksperckich, które oferuje Metropolia. Będą one dotyczyć zgodności inwestycji ze standardami kształtowania infrastruktury rowerowej, aby powstające nowe trasy były jak najlepiej dostosowane do potrzeb użytkowników” – przekazał PAP Witold Trólka z biura prasowego GZM.

„Zaproponowaliśmy wsparcie samorządom, które zamierzają korzystać z dofinansowania GZM i zobowiązują się tym samym do stosowania +Standardów i wytycznych kształtowania infrastruktury rowerowej+. Rekomendujemy również angażowanie strony społecznej w proces konsultowania projektów” – dodał cytowany przez Trólkę oficer rowerowy Metropolii Marcin Dworak.

„W ostatnich miesiącach dostaliśmy sygnały, że w wielu gminach taka pomoc jest pożądana i na pewno wpłynie na poprawę jakości i właściwy rozwój infrastruktury rowerowej. To ważne, aby rowerzyści w przyszłości mogli korzystać z ujednoliconego systemu w 41 gminach” – uznał wiceszef departamentu projektów i inwestycji w urzędzie metropolitalnym Bartosz Rozpondek.

W ostatnich dniach oburzenie środowisk rowerowych z GZM wzbudził projekt przebudowy przestrzeni przed Miejskim Centrum Kultury im. H. Bisty w Rudzie Śląskiej w centralnej dzielnicy miasta – Nowym Bytomiu. Jak podał miejscowy samorząd miejsce, które służyło do tej pory jako parking, „będzie teraz przyjazne dla pieszych i rowerzystów”.

Warte ok. 1,2 mln zł prace, do których miasto pozyskało 0,3 mln zł dotacji z GZM mają objąć przestrzeń wzdłuż ul. Niedurnego, od skrzyżowania z ul. Markowej do skrzyżowania z ul. Hallera. Jak podała po analizie projektu Śląska Koalicja Rowerowa, „w ramach inwestycji powstanie 115 m drogi dla rowerów, która nie będzie połączona z żadną inną infrastrukturą rowerową”.

„Pomimo iż inwestycja obejmuję przebudowę 160 m odcinka zachodniej strony ul. Niedurnego, nowa droga dla rowerów powstanie tylko na około dwóch trzecich przebudowywanego odcinka. W praktyce będzie to oznaczać, że nowa droga nigdy nie zostanie połączona z zaczynającym się kawałek dalej w stronę Chebzia ciągiem pieszo-rowerowym” – zaznaczyli rowerowi aktywiści.

Jak dodali, „wydawałoby się, że tak krótkiego odcinka nie da się zrobić źle”. „Niestety, już na początku widzimy wykonany +od ekierki+ wjazd na nową drogę dla rowerów i informację o krawężniku najazdowym o wys. 2 cm. Metrostandardy rowerowe jasną mówią, jak powinien wyglądać wjazd na drogę dla rowerów i jakiej wysokości krawężniki stosować (a właściwie to, że w ogóle ich nie powinno być)” – zastrzegli.

Odnosząc się do zaprojektowanej nawierzchni, Śląska Koalicja Rowerowa przypomniała, że dotąd władze Rudy Śląskiej na drogach rowerowych stosowały niezgodną ze standardami kostkę betonową, jednak nowy odcinek ma mieć nawierzchnię mineralno-żywiczną. „Nawierzchnia taka jest ok. dwa razy droższa niż zwykły asfalt, który zgodnie ze standardami powinien się tutaj pojawić” – zastrzeżono.

Aktywiści przyznali, że projekt przebudowy miejsca powstał w 2016 r., czyli przed powstaniem metropolitalnych wytycznych. „Natomiast nie może to w żaden sposób usprawiedliwiać tego, że takie projekty nie są przed realizacją dostosowywane do standardów” – ocenili. Dodali, że z wyjaśnień GZM wynika, że Ruda Śląska otrzyma wsparcie tylko dla części prac obejmującej ruch pieszych.

W reakcji m.in. na to wystąpienie Rozpondek potwierdził, że warunkiem dofinansowania z budżetu Metropolii jest zgodność inwestycji ze „Standardami i wytycznymi kształtowania infrastruktury rowerowej”. „Zależy nam, aby wsparcie eksperckie pojawiło się na etapie projektowania, gdy można wprowadzić ew. poprawki, ale pomocą chcemy służyć również w fazie realizacji” – wskazał.

Z tego doradztwa mogą skorzystać wszystkie gminy GZM – zarówno w zakresie inwestycji dofinansowywanych przez GZM, ale też w każdym innym projekcie dotyczącym infrastruktury rowerowej. Gminy mogą prosić też Metropolię o weryfikację czy planowane rozwiązania wpisują się w standardy kształtowania infrastruktury rowerowej.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia daje możliwość dotowania gminnych inwestycji w ramach dwóch mechanizmów: „Funduszu Solidarności” oraz „Programu działań na rzecz Ograniczania Niskiej Emisji”. Obecnie na listach rowerowych projektów do dofinansowania w pierwszym z nich są dwie inwestycje na blisko 0,5 mln zł wsparcia, a w drugim – 10 inwestycji na blisko 13 mln zł.

Metropolitalne „Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej” w formie zarządzeń prezydentów przyjęły dotąd m.in. Będzin, Dąbrowa Górnicza, Czeladź, Mikołów, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Tarnowskie Góry, Tychy oraz Zabrze. Dokument został również przyjęty uchwałą zarządu woj. śląskiego.(PAP)


Komentarze