TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoTram

InfoAir

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia oferuje gminom wsparcie w projektowaniu dróg rowerowych
PAP InfoBike.pl - Opublikowano: 21.06.2020 16:35:25
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia oferuje gminom wsparcie w projektowaniu dróg rowerowych

Konsultacje eksperckie przy projektowaniu dróg rowerowych zaoferowała swoim gminom członkowskim Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. To efekt wciąż powstających inwestycji rowerowych w regionie, niespełniających standardów i niefunkcjonalnych.

Zrzeszająca 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego GZM angażuje się w rozwój infrastruktury rowerowej, m.in. opracowała i przyjęła w 2018 r. opracowanie "Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej", koordynuje też przygotowanie międzymiastowych połączeń rowerowych, które nazywa velostradami.

"Przy projektowaniu dróg rowerowych gminy będą mogły skorzystać z konsultacji eksperckich, które oferuje Metropolia. Będą one dotyczyć zgodności inwestycji ze standardami kształtowania infrastruktury rowerowej, aby powstające nowe trasy były jak najlepiej dostosowane do potrzeb użytkowników" - przekazał PAP Witold Trólka z biura prasowego GZM.

"Zaproponowaliśmy wsparcie samorządom, które zamierzają korzystać z dofinansowania GZM i zobowiązują się tym samym do stosowania +Standardów i wytycznych kształtowania infrastruktury rowerowej+. Rekomendujemy również angażowanie strony społecznej w proces konsultowania projektów" - dodał cytowany przez Trólkę oficer rowerowy Metropolii Marcin Dworak.

"W ostatnich miesiącach dostaliśmy sygnały, że w wielu gminach taka pomoc jest pożądana i na pewno wpłynie na poprawę jakości i właściwy rozwój infrastruktury rowerowej. To ważne, aby rowerzyści w przyszłości mogli korzystać z ujednoliconego systemu w 41 gminach" - uznał wiceszef departamentu projektów i inwestycji w urzędzie metropolitalnym Bartosz Rozpondek.

W ostatnich dniach oburzenie środowisk rowerowych z GZM wzbudził projekt przebudowy przestrzeni przed Miejskim Centrum Kultury im. H. Bisty w Rudzie Śląskiej w centralnej dzielnicy miasta – Nowym Bytomiu. Jak podał miejscowy samorząd miejsce, które służyło do tej pory jako parking, "będzie teraz przyjazne dla pieszych i rowerzystów".

Warte ok. 1,2 mln zł prace, do których miasto pozyskało 0,3 mln zł dotacji z GZM mają objąć przestrzeń wzdłuż ul. Niedurnego, od skrzyżowania z ul. Markowej do skrzyżowania z ul. Hallera. Jak podała po analizie projektu Śląska Koalicja Rowerowa, "w ramach inwestycji powstanie 115 m drogi dla rowerów, która nie będzie połączona z żadną inną infrastrukturą rowerową".

"Pomimo iż inwestycja obejmuję przebudowę 160 m odcinka zachodniej strony ul. Niedurnego, nowa droga dla rowerów powstanie tylko na około dwóch trzecich przebudowywanego odcinka. W praktyce będzie to oznaczać, że nowa droga nigdy nie zostanie połączona z zaczynającym się kawałek dalej w stronę Chebzia ciągiem pieszo-rowerowym" - zaznaczyli rowerowi aktywiści.

Jak dodali, "wydawałoby się, że tak krótkiego odcinka nie da się zrobić źle". "Niestety, już na początku widzimy wykonany +od ekierki+ wjazd na nową drogę dla rowerów i informację o krawężniku najazdowym o wys. 2 cm. Metrostandardy rowerowe jasną mówią, jak powinien wyglądać wjazd na drogę dla rowerów i jakiej wysokości krawężniki stosować (a właściwie to, że w ogóle ich nie powinno być)" - zastrzegli.

Odnosząc się do zaprojektowanej nawierzchni, Śląska Koalicja Rowerowa przypomniała, że dotąd władze Rudy Śląskiej na drogach rowerowych stosowały niezgodną ze standardami kostkę betonową, jednak nowy odcinek ma mieć nawierzchnię mineralno-żywiczną. "Nawierzchnia taka jest ok. dwa razy droższa niż zwykły asfalt, który zgodnie ze standardami powinien się tutaj pojawić" - zastrzeżono.

Aktywiści przyznali, że projekt przebudowy miejsca powstał w 2016 r., czyli przed powstaniem metropolitalnych wytycznych. "Natomiast nie może to w żaden sposób usprawiedliwiać tego, że takie projekty nie są przed realizacją dostosowywane do standardów" - ocenili. Dodali, że z wyjaśnień GZM wynika, że Ruda Śląska otrzyma wsparcie tylko dla części prac obejmującej ruch pieszych.

W reakcji m.in. na to wystąpienie Rozpondek potwierdził, że warunkiem dofinansowania z budżetu Metropolii jest zgodność inwestycji ze "Standardami i wytycznymi kształtowania infrastruktury rowerowej". "Zależy nam, aby wsparcie eksperckie pojawiło się na etapie projektowania, gdy można wprowadzić ew. poprawki, ale pomocą chcemy służyć również w fazie realizacji" - wskazał.

Z tego doradztwa mogą skorzystać wszystkie gminy GZM – zarówno w zakresie inwestycji dofinansowywanych przez GZM, ale też w każdym innym projekcie dotyczącym infrastruktury rowerowej. Gminy mogą prosić też Metropolię o weryfikację czy planowane rozwiązania wpisują się w standardy kształtowania infrastruktury rowerowej.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia daje możliwość dotowania gminnych inwestycji w ramach dwóch mechanizmów: "Funduszu Solidarności" oraz "Programu działań na rzecz Ograniczania Niskiej Emisji". Obecnie na listach rowerowych projektów do dofinansowania w pierwszym z nich są dwie inwestycje na blisko 0,5 mln zł wsparcia, a w drugim – 10 inwestycji na blisko 13 mln zł.

Metropolitalne "Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej" w formie zarządzeń prezydentów przyjęły dotąd m.in. Będzin, Dąbrowa Górnicza, Czeladź, Mikołów, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Tarnowskie Góry, Tychy oraz Zabrze. Dokument został również przyjęty uchwałą zarządu woj. śląskiego.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
metropolia
GZM
droga
rower
infrastuktura

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....