Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdynia rowerowo na sezon 2019

infobike
23.03.2019 10:13
0 Komentarzy

Jazda na rowerze w Gdyni jest coraz przyjemniejsza ibezpieczniejsza. Powstają nowe pasy, dzięki którym miłośnicy jazdy na dwóchkółkach mogą swobodnie poruszać się po mieście oraz drogi rowerowe, którestanowią element międzynarodowej trasy R-10, czyli Nadmorskiego SzlakuHanzeatyckiego. Powstają stacje naprawy i ładowania rowerów, prowadnice ipodpórki. Nie tak dawno wprowadzone zostały rowery towarowe cargo, a już 26marca na gdyńskie ulice wyjadą rowery systemu metropolitalnego Mevo.

Rozwój infrastruktury

Obecnie, w trakcie realizacji jest budowa drogi rowerowejpomiędzy ulicą Kościelną a Orłowską w Orłowie. Droga rowerowa na odcinku od ul.Kościelnej do ul. Orłowskiej to jeden z ostatnich brakujących fragmentów trasyrowerowej od granicy Gdyni z Sopotem do Śródmieścia, ale bardzo istotny zpunktu widzenia osób codziennie korzystających z roweru. W ramach budowypowstanie kilometr wydzielonej drogi rowerowej o szerokości 2,5 m wzdłuż aleiZwycięstwa od ulicy Kościelnej do ulicy Orłowskiej.

Powstający fragment drogi rowerowej stanowi elementmiędzynarodowej trasy R-10. Łączna jej w Gdyni wyniesie około 19 km. Projektrealizowany jest w ramach przedsięwzięcia strategicznego Pomorskie TrasyRowerowe. Możliwe jest to dzięki podpisanej w 2017 roku umowie nadofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego nalata 2014-2020. W jej ramach Gdynia otrzymała ponad 8 mln złotych na budowętrasy R-10, czyli Nadmorskiego Szlaku Hanzeatyckiego.

W Redłowie w rejonie skrzyżowania alei Zwycięstwa i ulicyStryjskiej powstanie kolejny odcinek europejskiego szlaku rowerowego R-10.Obecnie trwa przetarg, który wyłoni wykonawcę.

Celem tej inwestycji jest zapewnienie ciągłości ruchurowerowego w rejonie skrzyżowania al. Zwycięstwa i ul. Stryjskiej. Tonewralgiczny fragment, który znacząco usprawni ruch rowerów w pobliżu ŁużyckaOffice Park i Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Długość tego odcinkato 153 metry. Budowa nie dotyczy tylko drogi rowerowej, ale przebudowanyzostanie także chodnik oraz wjazd na stację paliw. Pojawi się próg zwalniającyi nieprzejezdna wyspa, zabezpieczone zostaną kable elektroenergetyczne orazprzebudowane sieci teletechniczne i sieć trakcyjna, zasilająca trolejbusy.

Na ul. Morskiej powstaje pięć odcinków buspasów o łącznejdługości ok. 1,3 km. Są one budowane w ramach projektu współfinansowanego przezUnię Europejską. Oprócz buspasów, inwestycja obejmuje również: modernizacjęchodników, budowę drogi rowerowej, zatoki autobusowe, przebudowę trakcjitrolejbusowej.

Lokalizacja buspasów została zaprojektowana przy założeniumaksymalnego wykorzystania istniejącej nawierzchni jezdni, czyli prawoskrętów ipasa dzielącego. Dodatkowo wykonawca przebuduje chodniki na odcinku ponad 2,5km i ścieżkę rowerową o długości blisko kilometra.

W lipcu zeszłego roku w ramach przebudowy skrzyżowania ulic10 Lutego, Podjazd i Dworcowej, nad ulicą Podjazd zamontowana została kładkapieszo-rowerowa. Połączyła ona tereny zielone przy al. 17 Grudnia z terenamiprzy Dworcu PKP. Długość konstrukcji stalowej kładki wynosi ponad 28 m, aszerokość całkowita w najszerszym jej punkcie 6,37 m. Jej maksymalne obciążenieto 400 kg/m kw.

Planowane jest też wykonanie przejazdów rowerowych przez ul.Morską na wysokości ul. Warszawskiej oraz przez ul. Nałkowskiej wzdłuż ul.Wielkopolskiej.

Wykonane zostało połączenie istniejących dróg rowerowychpoprzez budowę drogi rowerowej w al. Marsz. J. Piłsudskiego wraz z parkingiemrowerowym i toaletą publiczną przy wjeździe na bulwar nadmorski (ścieżka onawierzchni bitumicznej łączna dł. 281 m, wyznaczone pasy rowerowe w jezdni ołącznej dł. 360 m). Trasa jest elementem przedsięwzięcia strategicznegoPomorskie Trasy Rowerowe.

Nowa ścieżka o łącznej długości 1 km wykonana z równejnawierzchni bitumicznej o szerokości 2 metrów, połączyła m.in. dwa dużeosiedla: Sokółka Zielenisz i Patio Róży ze Szkołą Podstawową nr 37.

Wzdłuż al. Zwycięstwa na wysokości Parku Kolibki nasiedemnastu latarniach zamontowane zostało dodatkowe oświetlenie drogirowerowej i chodnika. Od wiosny do jesieni korony drzew skutecznie ograniczałydopływ światła na ciągu pieszo-rowerowym na odcinku 400 m. Dzięki nowemuoświetleniu, wykonanemu w technologii LED, widoczność i bezpieczeństwo pieszychi rowerzystów znacznie się poprawiła.

W Parku Kolibki rozbudowano drogę rowerową z zastosowaniemnawierzchni wodoprzepuszczalnej. Droga ta powstała w roku 2013. Jestkontynuacją nadmorskiej trasy rowerowej między Orłowem a Gdańskiem. To równieżczęść międzynarodowej trasy R-10 wokół Morza Bałtyckiego. Przebiega przez terenobjęty ochroną konserwatorską. Wcześniej miała nawierzchnię żwirową, jednak tasię nie sprawdziła. Podczas ulewnych deszczy żwir był wypłukiwany, a napowierzchni pozostawały duże kamienie. Poszukano więc innego rozwiązania, którezapewni zarówno komfort jazdy rowerem oraz ochronę środowiska oraz wpasuje sięw parkowe otoczenie i wymagania konserwatorów zabytków, a także będzieprzyjazne roślinności. Postawiono na nawierzchnię mineralno-żywiczną, któraspełnia wszystkie te wymagania. Jest to eksperyment w skali Trójmiasta. Wodanie będzie już spływała wzdłuż drogi, tylko od razu wsiąkała w nawierzchnię.

Gdynia za istniejący fragment drogi rowerowej w Kolibkach zzastosowanie nawierzchni wodoprzepuszczalnej otrzymała w roku 2018 nagrodę”Srebrna Szprycha”.

W Małym Kacku rozszerzona została strefa „Tempo 30”. Objęłaulice: Halicką (od ul. ks. bpa Bernarda Szlagi do ul. Sandomierskiej),Sandomierską, Przemyską, Bielską, Piotrkowską, Wieluńską, Siedlecką, Sieradzką(od ul. Wrocławskiej do ul. Łowickiej), Kurpiowską, Góralską, Żmudzką iMałopolską.

Ulice te posiadają charakter dróg osiedlowych. Rozszerzeniestrefy ograniczonej prędkości do 30 km/h ujednoliciło zasady poruszania się wcałym tym obszarze. Wcześniej wprowadzono w Małym Kacku strefę „tempo 30” na obszarzepomiędzy ulicami: Łowicką i Łęczycką w 2017 roku.

Uspokojenie ruchu sprzyja bezpieczeństwu wszystkichniechronionych uczestników ruchu: pieszych i rowerzystów. Gdy prędkościsamochodów i rowerów są do siebie zbliżone, wówczas maleje ryzyko kolizji. Nowestrefy uspokojonego ruchu powinny zachęcić do jazdy rowerem tych, którzy do tejpory tego się obawiali z uwagi na swoje bezpieczeństwo.

Na długości 950 m, od wiaduktów przy stacji SKM GdyniaStocznia do placu Konstytucji, wytyczone zostały pasy rowerowe o szerokości 1,5m. Wyznaczenie pasów rowerowych przy tak dużej szerokości jezdni jestrozwiązaniem optymalnym – ruch samochodowy został uspokojony a jazda roweremstała się bezpieczniejsza. Wiosną planowane jest wprowadzenie pasów rowerowychna ul. Legionów.

Niebawem ogłoszony zostanie także przetarg na projekt drogirowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej (od ul. Łowickiej do al. Zwycięstwa).Planowana jest również realizacja oznakowania w gdyńskich lasach – modernizacjaistniejącego oraz uzupełnienie o nowe znaki.

Udogodnienia

Każdy mieszkaniec może w nich serwisować swój rower, dokonaćdrobnych napraw i przystosować go do jazdy. W Gdyni funkcjonuje 11 stacjinaprawy rowerów oraz 1 kompresor rowerowy, zlokalizowany przy wejściu na plażęŚródmieście. Stacje ustawione są w punktach o dużym natężeniu ruchu jednośladów.W tym roku planowana jest realizacja kolejnych 3.

Rowerzyści mają tam do dyspozycji zestaw najpopularniejszychkluczy rowerowych (imbusowych i nastawnych), 2 łyżki do opon oraz wkrętakipłaskie i krzyżowe. Każda ze stacji jest wyposażona w narzędzia do drobnychnapraw takich jak regulacja przerzutek, ustawienie kierownicy lub siodełka.Jeśli wymagana jest bardziej skomplikowana naprawa, przyda się specjalny hakumożliwiający zawieszenie roweru. Zestawy mająpompkę z manometrem i adapterem na najbardziej powszechne rodzajewentyli. Ta przydaje się nie tylko do rowerów. Pasuje również do kół w wózkachinwalidzkich i wózkach dziecięcych. Całość mieści się w eleganckiej obudowie zestali nierdzewnej, przytwierdzonej trwale do podłoża.

Lokalizacje stacjinaprawy rowerów:

– Gdynia InfoBox(ul. Świętojańska 30),

– Centrum NaukiExperyment (al. Zwycięstwa 96/98),

– bulwar Nadmorskiw pobliżu Browaru Port Gdynia,

– bulwar Nadmorskiw pobliżu Polanki Redłowskiej,

– Gdynia Arena(ul. Górskiego 8),

– molo w Orłowie(promenada królowej Marysieńki),

– skrzyżowanieulic Morskiej i Kcyńskiej,

– skrzyżowanieulic Chwarznieńskiej i Staniszewskiego,

– skrzyżowanieulic Chwaszczyńskiej i Małe Karwiny,

– skrzyżowanieulic Rdestowa i Nowowiczlińska,

– Zarząd Dróg iZieleni (na dziedzińcu – ul. 10 Lutego 24).

Prowadnice rowerowe

Prowadnice to elementy infrastruktury rowerowej, po którychmożna wprowadzać i sprowadzać rowery. To znacznie wygodniejsze rozwiązanie oddźwigania i wnoszenia rowerów na rękach. Stosowane są w miejscach o dużychnachyleniach lub tam, gdzie nie ma możliwości podjazdu w łagodniejszy sposób.

Schody i prowadnice rowerowe w parku Kolibki na granicyGdyni i Sopotu, przy ujściu potoku Swelina, przeszły gruntowny remont.Wymienione na nowe zostały również poręcze oraz prowadnice rowerowe. Teostatnie dodatkowo pokryto specjalną żywicą, aby koła rowerów nie ześlizgiwałysię. Ziemia u podnóża schodów została wyprofilowana.

Dla wygody rowerzystów, na wniosek rady dzielnicy Mały Kack,prowadnice zyskały również schody prowadzące od ul. Przemyskiej do SzkołyPodstawowej nr 13. Sa wykonane z metalu z antypoślizgową nawierzchnią imalowane wytrzymałą, trzyskładnikową farbą.

Podpórki i liczniki

Dla wygody rowerzystów oczekujących na przejazdach w Gdynizainstalowanych jest około 150 podpórek.

W Gdyni działa też bez przerwy 10 urządzeń zliczającychautomatycznie ruch rowerowy na sześciu trasach:

– al. Zwycięstwaprzy skrzyżowaniu z ul. Bernadowską (blisko granicy z Sopotem),

– al. Zwycięstwaprzy skrzyżowaniu z ul. Redłowską,

– ul. WładysławaIV przy 10 LO,

– ul. Górskiegoprzy Stadionie Narodowym Rugby,

– ul. JankaWiśniewskiego przy Estakadzie Kwiatkowskiego, przy ul. Gołębiej,

– ul. Morska wrejonie skrzyżowania z ul. Kcyńską (obie strony ulicy),

– ul.Chwarznieńska,

– ul. Wielkopolskaw rejonie skrzyżowania z ul. Strzelców.

Stacje ładowania

Stacja ładowania to miejsce, gdzie można bezpiecznie(miejsca obserwowane przez monitoring) zaparkować rower, przypiąć go do stojakaoraz przy pomocy swojego zasilacza, podłączyć baterię do ładowania. Wszystkie stacje zlokalizowane są w centrum,gdzie można znaleźć ciekawe miejsca na spędzenie czasu podczas ładowaniaroweru. Obecnie istnieją 4 stacje ładowania: Urząd Miasta przy al.Piłsudskiego, budynek PLO przy ul.10 Lutego, InfoBox oraz parking Gdyńskiego CentrumFilmowego.

Śluzy rowerowe

W Gdyni pierwsze śluzy rowerowe pojawiły się przyskrzyżowaniu ul. Świętojańskiej z al. Marsz. Piłsudskiego. Wcześniej osobyjadące rowerem wzdłuż Świętojańskiej od ul. Partyzantów miały obowiązekporuszania się tymi samymi pasami razem z samochodami. Było to mało komfortowe.Zmianie uległa organizacja ruchu w taki sposób, że poprzez nieznaczne zwężeniedotychczasowych pasów umożliwiono wyznaczenie pasa dedykowanego rowerzystom, adzięki śluzom rowerowym rowerzysta ma możliwość zająć miejsce na samym początkui opuścić skrzyżowanie jako pierwszy. Takie rozwiązanie znacznie podnosibezpieczeństwo najsłabszych uczestników ruchu.

Rowery Cargo

Gdynia kupiła 10 elektrycznych rowerów towarowych, tzw.e-cargo bikes. Wszystko dzięki dofinansowaniu z unijnego projektu CoBiUM (CargoBikes in Urban Mobility) z programu Interreg Południowy Bałtyk. Na razie mogą znich korzystać gdyńscy przedsiębiorcy.

Na chętnych kilkaróżnych typów rowerów, które różnią się budową, przeznaczeniem i kształtemprzestrzeni towarowej. Wypożyczyć można je na maksymalnie 28 dni. Jeśliprzedsiębiorca będzie chciał korzystać z nich dłużej, może ponownie się zgłosićdo gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Mevo

Mevo uruchomione zostanie 26 marca 2019 r. I etap zakładauruchomienie 30% floty rowerów (tj. na 660 stacjach znajdzie się 1224 sztuki)oraz całej infrastruktury postojowej oraz zaplecza teleinformatycznego. Wkażdej gminie pojawi się 30% docelowej liczby rowerów. Do dyspozycjimieszkańców Gdyni będzie 340 rowerów, z docelowych ponad 1100. W całym mieścierozstawionych zostało 146 stacji. Do momentu uruchomienia nie będą one jednakjeszcze dostępne do wypożyczenia, a aplikacja pojawi się najpóźniej w dniustartu systemu.

Projekt współfinansowany jest ze środków EuropejskiegoFunduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu OperacyjnegoWojewództwa Pomorskiego na lata: 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnychwynosi 17.218.259 zł.

Imprezy rowerowe

  • Metropolitalny Wielki Przejazd Rowerowy – 9 czerwca 2019 r. Dotej pory odbyły się 22. edycje wydarzenia. W zeszłym roku trasa objęła 10 miastMetropolii Gdańskiej, a w imprezie wzięły udział cztery peletony. Od 2006 roku podczas Wielkiego PrzejazduRowerowego wręczane są nagrody Złotej Szprychy dla instytucji lub osób, którezasłużyły się dla rozwoju komunikacji rowerowej na terenie Gdańska, a od 2014roku przyznawane są również wyróżnienia Srebrne Szprychy. Gdynia za istniejącyfragment drogi rowerowej w Kolibkach z zastosowaniem nawierzchniwodoprzepuszczalnej otrzymała w roku 2018 nagrodę „Srebrna Szprycha”.

  • Gdyński Nocny Przejazd Rowerowy – 22 czerwca i 31 sierpnia2019 r.

  • Gdyński Nocny Przejazd Rowerowy na stałe wpisał się dokalendarza miejskich wydarzeń. Uczestnicy przejazdu podróżują gdyńskimi ulicamii ścieżkami rowerowymi, gdzie w wielu miejscach jedynym źródłem światła sąświatełka ich rowerów.

  • V Ogólnopolski Zlot Rowerów Cargo odbędzie się w Gdyni – 7-8września 2019 r.

Komentarze