Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Do Rybnika wracają rowery miejskie

infobike
06.03.2019 17:23
0 Komentarzy

Na ulice Rybnika niebawem wyjadą rowery miejskie. Od 7 marca będzie można korzystać z 80 rowerów w 35 stacjach. 

Jak wynika ze środowej informacji rybnickiegomagistratu, chodzi o rozwiązanie czwartej generacji: rowery sąwyposażone w elektroniczny zamek z modułem lokalizacji GPS.Regulamin systemu GeoVelo przewiduje naliczanie kar zapozostawianie rowerów poza wyznaczonymi miejscami. W Rybnikuprzewidziano 35 takich stacji.

W większości miast woj. śląskiego działa systemtrzeciej generacji, bez lokalizatorów, obsługiwany przez spółkęNextbike Polska. Od 1 marca wystartowały już rowery miejskietego operatora w Gliwicach. 21 marca, w pierwszy dzień wiosny, rusząw Chorzowie, a od 1 kwietnia w Katowicach, Częstochowie, Tychach iSosnowcu.

Jak wynika z wcześniejszej informacji gliwickiegomagistratu, tamtejszy system obejmuje podobnie jak w ub. roku 15stacji i 150 rowerów.

W pierwszy dzień wiosny ruszy też drugi podwzględem wielkości system w regionie, czyli Chorzowski RowerMiejski– pod nazwą KajTeroz (gdzie teraz – PAP). O ile w październikuub. roku uruchomiono tam 15 stacji ze 150 rowerami, o tyle od 21marca ma być dostępnych 46 stacji i 460 rowerów.

Największy system rowerowy w woj. śląskimzacznie działać 1 kwietnia w Katowicach. Z końcem 2018 r. liczył54 stacje i 450 rowerów. Stopniowo rozbudowywany, z końcemtego roku ma obejmować już 75 stacji i ponad 600 rowerów.Miasto zapowiada jego dalszy rozwój – docelowo do 150 stacji.

Z początkiem kwietnia ponownie mają ruszyćm.in. rowery miejskie w Częstochowie (podobnie jak w ub. roku20 stacji ze 160 rowerami) i w Tychach (nadal 7 stacji z60 rowerami). Na 1 kwietnia zaplanowano też powrót systemu wSosnowcu. W tym roku wciąż będzie on obejmował 9 stacji ze130 rowerami; w przyszłym miasto chce go rozbudować okolejnych 13 stacji ze 140 rowerami.

W ub. roku w regionie funkcjonowały też pilotażowesystemy (po 4 stacje z 32 rowerami) w Siemianowicach Śląskich,Świętochłowicach, Zabrzu i Jastrzębiu-Zdroju (w dwóch ostatnichmiastach rozbudowane w ciągu roku odpowiednio o 2 stacje z20 rowerami i o 3 stacje z 30 rowerami).

Władze Zabrza poinformowały w ostatnich dniach, żetamtejszy system rowerów miejskich będzie w tym roku obejmował8 stacji; nie podały jednak daty uruchomienia systemu.

Podobnie nie spłynęły jeszcze informacje osystemie w Pszczynie i Goczałkowicach-Zdroju (wspólna sieć dwóchgmin z 8 stacjami i 80 rowerami).

Chociaż sieci rowerów miejskich większościsamorządów woj. śląskiego obsługuje ten sam operator, któryumożliwia posługiwanie się wszędzie jednym kontem użytkownika,dotąd nie było możliwości podróży między miastami.

Z tego względu niezależnie od działańposzczególnych miejscowości prace nad uruchomieniem systemu rowerumetropolitalnego rozpoczęła działająca od ub. rokuGórnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM). Postulowany systemtzw. IV generacji ma być zgodny (lub równoległy) z rozwiązaniami,które wdrożyły lub wdrażają miasta Metropolii, zapewniającm.in. możliwość dowolnego przemieszczania się po całej GZM.

Uruchomienie Roweru Metropolitalnego planowanona wiosnę 2019 r. W ub. roku przeprowadzono procedurę tzw. dialogutechnicznego, której celem miało być znalezienie najlepszegomodelu funkcjonowania systemu roweru miejskiego w Metropolii. Wostatnim czasie Metropolia nie informowała o kolejnych działaniachw tym zakresie.(PAP)

Komentarze