Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Blisko 150 mln zł dotacji z RPO na transport miejski

infobike
19.07.2017 20:38
0 Komentarzy

Czternaście projektów związanych z transportemmiejskim w centralnej części woj. śląskiego otrzyma łącznieblisko 150 mln zł unijnego dofinansowania. Kolejnych 13 mln złzasili tam wymianę oświetlenia ulicznego.

Wśród dofinansowanych projektów są: planowanecentrum przesiadkowe w Pszczynie, zrealizowane już centrumprzesiadkowe na chorzowskim rynku oraz planowane siećdróg rowerowych i system zarządzania ruchem w tym mieście, atakże węzeł przesiadkowy i drogi rowerowe w PiekarachŚląskich czy zakup autobusów w Zawierciu.

O ostatnich decyzjach zarządu woj. śląskiegozatwierdzających dofinansowanie w kolejnym dużym naborze wnioskóww zakresie niskoemisyjnego transportu miejskiego poinformowała PAP wśrodę Beata Goleśna z wydziału rozwoju regionalnego urzędumarszałkowskiego.

Chodzi o nabór do Regionalnego Programu OperacyjnegoWoj. Śląskiego (RPO) dotyczący subregionu centralnego woj.śląskiego (w ramach narzędzia tzw. Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych – ZIT), który trwał od końca września ub. roku dokońca lutego br.

Jego budżet wynosił ponad 282 mln zł. Samorządy iich instytucje zgłosiły do niego jednak tylko 16 projektów ołącznej wartości ponad 205 mln zł i wnioskowanej kwociedofinansowania ponad 160 mln zł. Nie wszystkie zgłoszone projektyprzeszły też etap oceny.

Dofinansowanie otrzymały w nim m.in. powiat pszczyński(na budowę centrum przesiadkowego za 43,6 mln zł, w tym 35,7wnioskowane do RPO), gmina Ciasna (na budowę węzłówprzesiadkowych z budową dróg rowerowych za 13,1 mln zł; w tym10,9 mln zł z RPO) czy Piekary Śląskie (budowa węzłaprzesiadkowego ze ścieżkami rowerowymi za 25,4 mln zł, w tym20,5 mln zł z RPO).

Chorzów dostał w tym konkursie 32 mln zł dotacji zRPO do szacowanego na 38 mln zł projektu pod nazwą „Budowacentrum przesiadkowego chorzowskiego Rynku wraz z infrastrukturątowarzyszącą”. Jak przekazała PAP w środę rzeczniczkachorzowskiego magistratu Karolina Skórka, projekt ten obejmujedofinansowanie do zbudowanego już centrum przesiadkowego, a takżezapowiadanych systemu tras i wiat rowerowych oraz liniowegosystemu zarządzania ruchem (z uwzględnieniem priorytetu komunikacjizbiorowej).

W naborze tym spłynęły tylko dwa kilkunastomilionowewnioski dotyczące zakupu taboru autobusowego – dodatkowo jeden znich nie przeszedł oceny formalnej. Wsparcie 10,2 mln zł z RPOotrzyma więc tylko samorząd Zawiercia do swojego projektuoszacowanego na 14,8 mln zł.

Pozostałe dofinansowane projekty dotyczą centrumprzesiadkowego w Imielinie i Knurowie-Szczygłowicach, centrów tegotypu połączonych z infrastrukturą rowerową w gminach Herby,Koszęcin, Pawonków i Kochanowice, a także w Sączowie. Wsparcie zRPO otrzymają też Będzin na rozwój komunikacji rowerowejoraz Radzionków – na uspokojenie ruchu i budowę tras rowerowych.

Miejskie projekty komunikacyjne w programach obecnejperspektywy unijnej znalazły się w grupach działań dotyczącychefektywności energetycznej, odnawialnych źródeł energii igospodarki niskoemisyjnej. W woj. śląskim te działania zawarte sąw części regionalnego programu operacyjnego, jakimi są tzw.ZIT/RIT, które przygotowują samorządy lokalne. ZIT, czyliZintegrowane Inwestycje Terytorialne dotyczą subregionu centralnegowojewództwa; RIT, czyli Regionalne Inwestycje Terytorialne, dotyczątrzech pozostałych subregionów.

Tego typu projekty komunikacyjne ZIT/RIT mogądotyczyć: zakupu taboru autobusowego, inwestycji w budowę węzłówprzesiadkowych, dróg rowerowych, parkingów Park&Ride iBike&Ride, buspasów, systemów miejskich wypożyczalni rowerówwraz z zakupem rowerów, a także wdrażania inteligentnychsystemów transportowych.

Pierwsza tura naborów takich projektów(koordynowanych przez subregiony woj. śląskiego) ruszyła wpaździerniku 2015 r. i trwała do końca marca 2016 r. W przypadkuZIT do dofinansowania wybrano w niej projekty o łącznej wartości737,6 mln zł (przy wsparciu z RPO 526 mln zł); w przypadku RITsubregionu północnego – 49,6 mln zł (przy wsparciu 34 mln zł),a RIT subregionu południowego – 114,9 mln zł (przy wsparciu 79,5mln zł).

Ponieważ pierwsze nabory dotyczące niskoemisyjnegotransportu miejskiego nie wyczerpały środków na ten cel, urządmarszałkowski przeprowadził kolejne – obecnie zakończony wsubregionie centralnym z alokacją 282,4 mln zł w subregioniepołudniowym – 11,4 mln zł, w zachodnim – 16,8 mln zł, wpółnocnym – 44,3 mln zł (również już zakończone). Do 29września trwa jeszcze jeden nabór wniosków dla subregionuzachodniego – o budżecie 20,2 mln zł.

W ramach działań śląskiego RPO dotyczącychefektywności energetycznej, odnawialnych źródeł energii igospodarki niskoemisyjnej prowadzone są też konkursy dotycząceoświetlenia ulicznego. Jak poinformowała w środę przedstawicielkaurzędu marszałkowskiego, w obecnie rozstrzygniętym konkursie ZIT wtym zakresie – o budżecie 37,7 mln zł – wpłynęło 10 wniosków nałączne dofinansowanie 22,4 mln zł.

Zarząd woj. śląskiego zdecydował o wyborze dodofinansowania pięciu z nich – na łączną kwotę dotacji 13,3 mlnzł. Dofinansowanie otrzymają m.in. największy ze zgłoszonychprojektów – Dąbrowy Górniczej (o wartości 10,1 mln zł, w tym5,9 mln zł z RPO), a także projekt Siemianowic Śląskich (za 4,2mln zł, w tym 3,6 mln zł z RPO).(PAP)

mtb/ je/

Komentarze