TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoTram

InfoAir

Blisko 10 proc. Polaków korzysta z urządzeń typu elektryczne hulajnogi
PAP, INFOBIKE.PL - Opublikowano: 01.07.2019 17:57:49
Blisko 10 proc. Polaków korzysta z urządzeń typu elektryczne hulajnogi

Prawie 10 proc. Polaków korzysta z urządzeń transportu osobistego typu elektryczne hulajnogi – wynika z badań Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Największa grupa użytkowników to nastolatki; najczęściej są niechętni wprowadzaniu restrykcji, np. zakazu jazdy pod wpływem alkoholu.

"Prawie 10 procent Polaków korzysta z urządzeń transportu osobistego typu elektryczne hulajnogi (...). Większość z nich robi to jednak rzadziej niż raz w tygodniu lub okazjonalnie. Największa grupa, która deklaruje korzystanie z e-pojazdów to nastolatki w wieku nie przekraczającym dwudziestu lat - blisko 30 procent badanych. Z badań UFG wynika, że są oni niechętni wprowadzeniu restrykcji w ruchu tych urządzeń" - napisano w poniedziałkowym komunikacie UFG.

"Nasze badania pokazują, że młode osoby najczęściej korzystające z takich pojazdów są niechętne ograniczeniu prędkości czy znajomości zasad ruchu drogowego, nie mówiąc już o zakazie jazdy pod wpływem alkoholu" - mówi cytowana w informacji prezes UFG Elżbieta Wanat Połeć.

"Przerażające jest to, że nie widać w nich refleksji, tak jakby nie zdawali sobie sprawy z konsekwencji szkód jakie może spowodować jazda takim urządzeniem" – dodaje szefowa UFG.

Brak regulujących przepisów

Fundusz przypomina, że obecnie w Polsce nie ma przepisów, które regulowałyby zasady użytkowania nowych urządzeń transportu, takich jak: elektryczne hulajnogi, deskorolki, segwaye czy jednokołowe skutery. Pojazdy te nie mają obowiązku posiadania numerów rejestracyjnych. Ich użytkownicy nie muszą mieć prawa jazdy czy polisy OC. Brakuje też regulacji w przepisach prawa o ruchu drogowym, które obowiązywałyby osoby poruszające się tymi pojazdami.

Tymczasem, jak zauważa UFG, takich pojazdów przybywa bardzo dynamicznie. Zapytano więc Polaków, czy - ich zdaniem - użytkowników urządzeń transportu osobistego (UTO) powinny obejmować jakieś wymagania i regulacje.

Po alkoholu i bez znajomości przepisów?

Z badań wynika, że blisko 75 proc. Polaków uważa, iż kierujących powinny obowiązywać: ograniczenia prędkości oraz zakaz jazdy pod wpływem alkoholu. Jednak sami użytkownicy hulajnóg w aż 42 procentach są przeciwni wprowadzeniu dla nich ograniczeń prędkości, a 44 proc. z nich jest przeciwna wprowadzaniu zakazu jazdy pod wpływem alkoholu. W tej grupie badanych tylko połowa opowiada się za takimi ograniczeniami, reszta nie ma zdania.

"Korzystający z UTO niechętni są też wprowadzaniu dla nich udokumentowanej znajomości przepisów ruchu drogowego – za takimi regulacjami jest tylko 54 proc. korzystających z tych pojazdów, przeciwnych jest 42 proc. W przypadku ogółu respondentów: 62 proc. chce wprowadzenia udokumentowanej znajomości zasad ruchu drogowego dla kierujących e-pojazdami, 22 proc. jest temu przeciwna, reszta nie ma zdania" - czytamy w komunikacie.

W przypadku pytania o ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC), największa grupa ogółu respondentów jak i samych użytkowników UTO - 45 proc. - opowiedziała się za wprowadzeniem dla kierujących e-pojazdami obowiązku posiadania takiej polisy. Natomiast, o ile 25 proc. ogółu badanych uważa, że ubezpieczenie to powinno być dobrowolne, to w grupie użytkowników tych pojazdów jest ich już 36 proce., reszta – nie ma zdania.

"Może to świadczyć o tym, że pewność otrzymania odszkodowania z polisy OC jest już zakorzeniona w świadomości Polaków, ale nie wiąże się z refleksją, że najpierw trzeba zebrać składkę, żeby było z czego wypłacać odszkodowania" - tłumaczy wiceprezes UFG Sława Cwalińska Weychert. "A przy braku obowiązku rejestracji UTO, a tym samym ewidencji tych pojazdów – zbieranie składek i kontrola spełnienia obowiązku posiadania ubezpieczenia OC - jest co najmniej wątpliwa" – oceniła.

Tymczasem, jak wyjaśnia wiceprezes UFG Hubert Stoklas, bez składek, ale z obowiązkiem wypłaty odszkodowania za wypadki spowodowane przez użytkowników UTO – środki na ten cel musiały by być pozyskane od posiadaczy innych pojazdów, w tym samochodów.

Na hulajnogach po chodniku

UFG informuje, że aktualnie użytkownicy urządzeń transportu osobistego traktowani są jak piesi i zobowiązani do korzystania z chodników. Z badań UFG wynika jednak, że większość Polaków nie chce by poruszały się one po chodnikach (51 proc. badanych). Respondenci najchętniej widzieliby te nowe urządzenia transportu na ścieżkachrowerowych (64 proc.), a w drugiej kolejności, na jezdniach na zasadach obowiązujących pieszych (41 procent).

Z kolei sami użytkownicy elektrycznych hulajnóg są znacznie mniej przychylni ścieżkomrowerowym - za nimi opowiada się już tylko 50 proc. korzystających z e-pojazdów; częściej za to wskazują oni jezdnię – jako ciąg komunikacyjny do poruszania się UTO, przy czym miałby to być na zasadach obowiązujących pieszych – 47 proc. wskazań w tej grupie badanych. W przygotowywanej nowelizacji przepisów, Ministerstwo Infrastruktury proponuje by urządzenia transportu osobistego były traktowane jakrowery, czyli poruszały się przede wszystkim po ścieżkachrowerowych.

Badanie przeprowadzone zostało w dniach 14-19 czerwca 2019 roku metodą wywiadów bezpośrednich, w domach respondentów, w ramach badania omnibus CAPI - na podstawie reprezentatywnej losowej próby Polaków w wieku 15+. Całkowita liczba zrealizowanych wywiadów wynosi 1005. (PAP)





Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
hulajnogi
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....