Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Berlin – Droga rowerowa pod wiaduktem

infobike
21.11.2017 14:52
0 Komentarzy

Berlinie gotowyjest już projekt Radbahn ścieżkirowerową, która ma biec pod filarami kolejowego wiaduktu.Pomysł fińskiego cyklisty, nagrodzony przez federalne MinisterstwoŚrodowiska to inteligentny sposób na rozwój rowerowejinfrastruktury. Nie dość, że korzysta z istniejących zasobów, tojazda będzie całkiem komfortowa: pod dachem, bez strachu o deszcz.

Martti Mela,fiński projektant-przedsiębiorca,inicjatywę zrobienia nowej drogi rowerowej podjął trzy lata temu.Pomysł przyszedł z ulicy, kiedy jeździł do pracy wzdłużwiaduktu metra linii U1 i obserwował zaparkowane pod nim samochody.Uznał, że jest tam sporo miejsca na całkiem komfortową ścieżkęrowerową. Zebrał kilku znajomych architektów i wspólnieprzedstawili projektRadbahn.

Pomysł został przyjętybardzo entuzjastycznie. W akcji crowdfundingowej inicjatorzy zebrali31 tys. euro na opracowanie szczegółowego projektu trasy. Dowspółpracy zaprosili jedną z czołowych pracowniarchitektonicznych Arup.

Projektanci przygotowalidwa warianty inwestycji, ekonomicznym z niewielką ilościąudogodnień oraz bardziej komfortową – w pierwszym przypadku mamydo czynienia z kosztem rzędu 13 mln euro, a w drugim 26 mln euro. Aż80 proc. trasy jest już właściwie gotowe na przyjęcie rowerzystów– wystarczy wymalować ścieżki. Na pozostałych odcinkach trzebaby położyć nową nawierzchnię, niekiedy dobudować rampy iprzesunąć nieco ulicę. Najpoważniejsze zadanie to wybudować mostnad kanałem Landwehr.

Radbahn przewidujestworzenie całej serii udogodnień. Przy Möckernbrücke znalzałobysię miejsce na miejską plażę. Powstaną też całe hubyprzesiadkowe takiej jak przy Hallesches Tor czy Nollendorfplatz,gdzie przecinają się trzy linie miejskiej kolejki. Będzie tomiejsce na pozostawienie i wypożyczanie nie tylko zwykłych rowerów,ale także cargo oraz elektrycznych. Będą zresztą też stacje doładowania rowerów zasilanych akumulatorami i to energiąodnawialną: nie tylko generowaną przy użyciu paneli słonecznymi,ale także instalowanych na ulicy platform wykorzystujących energiękinetyczną przejeżdżających samochodów.

Trasa przebiegałabywzdłuż biegu naziemnejczęść kolejki linii U1 zcentrum zachodniej części miasta, przy dworcu Zoologische Garten, apóźniej na wschód. Wszystko nieco poniżej głównej osi miasta:kilkaset metrów na południe Postamer Platz, przez Kreuzberg iwzdłuż kanału Lanwehr, aż do Warschauer Strasse.

Nastroje rowerowychaktywistów na szybkie wprowadzenie pomysłu w życie studzi jednaknieco Jens-Holger Kirchner, szef departamentu środowiska, transportui ochrony klimatu w berlińskim senacie. Z jednej strony zapewnia, żejest ogromnym entuzjastą przedsięwzięcia, ale jednocześnietłumaczy, że jego wdrożenie nie będzie proste. „Nawet jeśliwiemy, że projektu nie zrealizujemy jutro, potrzebujemy takich ideiaby posuwać do przodu debatę na temat rozwoju miasta bardziejprzyjaznego do życia„, mów Kirchner.  

Źródło

Tekst udostępniony w oparciu o licencję CreativeCommons.  

Komentarze