Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

21 razy okrążyli Ziemię. KajTeroz ma 2 lata!

infobike
12.10.2020 18:35
0 Komentarzy

Minęły dwa lata od startu chorzowskiego systemu rowerowego KajTeroz. Od uruchomienia systemu w 2018 operator odnotował 391,1 tys. wypożyczeń. Użytkownicy przejechali łącznie ponad 860,6 tys. kilometrów.

Mieszkańcy Chorzowa rozpoczęli korzystanie z własnego systemu rowerowego 11 października 2018 roku. Użytkownicy mieli do dyspozycji 150 rowerów, które można było wypożyczać na 15 stacjach. Już w marcu kolejnego roku system zyskał nową, o wiele większą skalę. Od tego czasu w mieście dostępnych jest 46 stacji i 460 rowerów, w tym tandemy, rowery familijne typu cargo, rowery z fotelikami dziecięcymi i rowerki dziecięce.

W drugim pełnym już sezonie funkcjonowania chorzowskiego systemu liczba wypożyczeń wzrosła kilkunastokrotnie i rok zakończył się wynikiem ponad 276,4 tys. wynajmów podczas których użytkownicy pokonali ponad 608 tys. kilometrów i spalili ponad 64,5 mln kalorii.

— Mieszkańcy Chorzowa polubili rowery publiczne. Wskazują na to statystyki, które zgromadziliśmy — mówi Tomasz Wojtkiewicz prezes Nextbike Polska. — Z pewnością są osoby, które wypożyczają rowery tylko do celów rekreacyjnych, ale obserwujemy też, że bardzo wielu chorzowian korzysta z nich regularnie dojeżdżając na przykład do szkoły lub do pracy. Użytkownicy przez dwa lata pokonali na rowerach miejskich ponad 860 tys. kilometrów. To tak, jakby 21 razy okrążyli Ziemię.

— Popularność rowerów wynika z łatwego dostępu do nich. Niemal na każdym osiedlu w Chorzowie znajduje się stacja KajTeroz. Dzięki temu chorzowianie w wygodny i ekologiczny sposób mogą przemieszczać się po mieście. Widać, że najpopularniejszą stacją jest ta przy rynku – zaraz obok centrum przesiadkowego, parkingów i ścieżek rowerowych. To pokazuje, że rower miejski w Chorzowie to nie tylko rekreacja, ale też zróżnicowanie transportu do pracy, szkoły czy na zakupy — mówi Andrzej Kotala, Prezydent Chorzowa.

Mimo trudnego okresu pandemii w tym roku rowery wypożyczono już ponad 108 tysięcy razy. Największą przeszkodą w korzystaniu z publicznej wypożyczalni był utrzymująca się pandemia koronawirusa i zakaz korzystania z rowerów wpływające na codzienne zachowania i wybory mieszkańców miasta: nie działały szkoły, uczelnie, wiele zakładów pracy, a z powodu ograniczeń związanych z pandemią mieszkańcy rzadziej podróżowali, unikali przemieszczania się, wiele osób zdecydowała się na pracę zdalną. Wciąż jednak wśród miłośników miejskich dwóch kółek największą grupą są osoby w wieku 18-25 lat – uczniowie i studenci. Stanowią oni prawie 29 procent wszystkich użytkowników. Równie aktywni są mieszkańcy w wieku 30-39, jest ich ponad 27 proc. Statystyczny użytkownik najczęściej podróżuje rowerem miejskim między 17.00 a 19.00 (ok. 20% wszystkich wynajmów), a średni czas jednego wypożyczenia wynosi 27 minut i 29 sekund.

W systemie zarejestrowało się prawie 31 tys. użytkowników, z czego 5,7 w bieżącym sezonie. Najbardziej aktywni tegoroczni użytkownicy systemu mają na swoich kontach: lider – 222 przejazdy, kolejni 205 i 201 wypożyczeń.

Najpopularniejsze stacje wynajmów to:

– Rynek: 6,05%,

– Park Śląski ZOO: 5,77%,

– Park Śląski – Pelikany: 5,57%.

Najczęściej pokonywane trasy to przejazdy pomiędzy stacjami:

– Park Śląski ZOO do Park Śląski – Elka: 5,9 % przejazdów,

– Park Śląski – Elka do Park Śląski ZOO: 5,8%,

– Park Śląski ZOO do Park Śląski – Pelikany:5,5 %.

Na jednośladach KajTeroz można swobodnie przemieszczać się pomiędzy pięcioma miastami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Stacje rowerowe Chorzowskiego Roweru Miejskiego zostały zintegrowane z katowickim City by bike, Siemianowickim Rowerem Miejskim, Sosnowieckim Rowerem Miejskim i Tyskim Rowerem i pojazdy standardowe można wymieniać między nimi.

Rower miejski jest realizowany przez Nextbike Polska w ramach projektu „Budowa centrum przesiadkowego chorzowskiego Rynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą”.


Komentarze