Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wrocław – wypożyczalnia rowerów ruszy z opóźnieniem

infobike
28.02.2019 17:29
0 Komentarzy

Wrocławski Rower Miejski wróci doWrocławia 25 marca. Operator systemu, firma Nextbike, oferujerekompensatę. Przez tydzień będzie można korzystać z rowerów zadarmo przez godzinę.

Wrocławski Rower Miejski powróci w nowej,większej odsłonie. Nowe będą rowery i sposób korzystania. Wpierwszym etapie dostępnych będzie 100 stacji i 1000 rowerów, wdrugim – od czerwca – udostępnionych zostanie kolejnych 100stacji i 1000 rowerów. Na ostatniej prostej przed uruchomieniemNextbike napotkał na opóźnienia w dostawie podzespołów systemuwypożyczania rowerów, w związku z tym start Wrocławskiego RoweruMiejskiego został przesunięty na 25 marca 2019 roku.

Rekompensata za opóźnienie

Operator dłuższe oczekiwanie wynagrodziużytkownikom wydłużeniem czasu bezpłatnego wypożyczenia do 60minut (zamiast 20 min) przez pierwszy tydzień funkcjonowaniasystemu. Dodatkowo wszystkie rowery zostaną wyposażone w 7-biegowąprzerzutkę (większość rowerów miała mieć tylko 3 biegi).Ponadto już na pierwszym etapie nie 20, jak wcześniej planowano,ale aż 40 stacji będzie wyposażonych w terminal umożliwiającyrejestrację w systemie i wypożyczenie roweru. Ale to nie wszystko.Nextbike przez pierwszy tydzień zrezygnował także z naliczaniadodatkowych opłat przy dostarczaniu rowerów niestandardowych nadedykowane stacje.

Poza standardowymi rowerami IV generacji mieszkańcyWrocławia będą mogli skorzystać z 65 rowerów niestandardowych(rowery familijne typu cargo, tandemy, rowery elektryczne, rowerytypu składak i handbike), w tym 35 rowerów dziecięcych. Abykrzewić wśród naszych najmłodszych aktywny tryb życia, rowerydziecięce będzie można wypożyczyć bez rezerwacji i dodatkowejopłaty.

Oczywiście wszystkie rowery niestandardowe w tymdziecięce po wcześniejszej rezerwacji przez użytkownika zostanądostarczone do wybranej stacji w centrum oraz we wschodniej,południowej, północnej i zachodniej części Wrocławia. Doceloworezerwacja będzie wiązała się z dodatkową opłatą.

Wrocławski Rower Miejski jest jednym znajpopularniejszych systemów Nextbike w Polsce. Zależy nam nasatysfakcji dotychczasowych użytkowników i na pozyskaniu tych,którzy do tej pory z rowerów nie korzystali. Dlatego wydłużamyczas bezpłatnego korzystania z rowerów i rezygnujemy z pobieraniaopłat za rezerwację rowerów specjalnych. Zwiększymy równieżliczbę rowerów z 7-biegową przerzutką, a na startsystemu uruchomimy terminale przy 40 stacjach wypożyczeń. Liczymyna to, że przekonamy kolejnych wrocławian do korzystania zWrocławskiego Roweru Miejskiego„– mówi MarekPogorzelski,rzecznik prasowy Nextbike Polska.

Ponadto od 25marca pilotażowoweWrocławiu będzie można zwrócić rower poza stacją WRM, zadodatkową opłatą 3 zł. W ten sposób operator chceumożliwić rowerzystom korzystanie z użyteczności, jaką daje IVgeneracja roweru, a jednocześnie promować zwracanie rowerów wobrębie stacji wypożyczeń. Dodatkowo użytkownik, który wypożyczyrower poza stacją i odda go w jej obrębie, otrzyma bonus wwysokości 2 zł.

Podczas miesiąca funkcjonowania tej usługi, Miastobędzie monitorować zachowania użytkowników a także operatora.Jeżeli nowa funkcjonalność będzie wpływała niekorzystanie naprzestrzeń publiczną, regulamin zostanie zmieniony poprzezwycofanie możliwości pozostawiania rowerów poza stacją.

Wdrażamy system oparty na standardowychstacjach. To jest podstawowa funkcjonalność, której wymagamy wramach umowy. Technologia cały czas rozwija się, dlatego teżprzyglądamy się światowym trendom. W Łódzkiem czy też Krakowieużytkownicymogą pozostawić rower poza stacjami i nie rodzi to negatywnychkonsekwencji. Dodatkowa opłata za pozostawienie roweru poza stacjąrównież i u nas powinna przynieść pozytywne rezultaty„– powiedział DanielChojnacki,oficer rowerowy we Wrocławiu.

Rowery będzie możnawypożyczyć korzystając z aplikacji, terminala lub sparowanej zkontem karty RFID. Wszystkie instrukcje można znaleźć na stacji ina każdym rowerze oraz na stronie internetowej. Po dokonaniuwypożyczenia system otwiera zamek O-Lock blokujący tylne kołoroweru i można rozpocząć przejażdżkę. Po jej zakończeniuwystarczy ręcznie, za pomocą dźwigni, zablokować zamek O-Lock.Rower jest wtedy zwrócony.

Wieleosób ma obawy, że rowery będą pozostawiane w chaotyczny sposób.Dlatego też pilotażowo wprowadzamy możliwość pozostawieniaroweru poza stacją WRM za dodatkową opłatą. Takie rozwiązanianależy wprowadzać metodą małych kroków. Liczymy na to, żeużytkownicy będą odpowiedzialnie korzystać z nowejfunkcjonalności WRM„– dodaje Chojnacki.

Od 2011 roku we Wrocławiu można korzystać zWrocławskiego Roweru Miejskiego. Był to pierwszy systemem Nextbikew Polsce. Przez kolejne 4 lata Nextbike Polska będzie operatoremWrocławskiego Roweru Miejskiego. Rok 2018 był rekordowym podwzględem wypożyczeń rowerów – użytkownicy 1,1 mln razyskorzystali z WRM.

Mieszkańcy podczas konsultacji w 2018 rokuwyrazili swoje opinie dotyczące rozwoju systemu WrocławskiegoRoweru Miejskiego. Wrocławianie wskazywali m.in.potrzebę zwiększenia liczby rowerów i stacji, wprowadzeniawypożyczalni na dodatkowe osiedla, funkcjonowanie w okresie zimowym,oraz integracji z węzłami komunikacji miejskiej.

W ankietach mieszkańcy wskazali ponad 13 tys.punktów, w których powinny być zlokalizowane stacje wypożyczeń.W związku z tym do ostatecznej realizacji zostały wytypowane, jakopierwsze, lokalizacje spełniające następujące wymagania:

  • wysoka gęstość zaludnienia;
  • zróżnicowana funkcja obszaru (np. zamieszkanie, praca, usługi, edukacja);
  • integracja z komunikacją zbiorową;
  • dobra współpraca z sąsiadującymi stacjami/systemem;
  • istniejąca infrastruktura rowerowa, umożliwiająca komfortowe poruszanie się.

Dlatego też od 2019 r. na ulicach Wrocławia pojawi się aż 2000 rowerów (do tej pory 820) oraz aż 200 stacji (było 82).


Analiza przestrzenna dostępności nowych lokalizacji stacji wskazuje, że po rozbudowie systemu 67% wrocławian będzie miało z domu do roweru miejskiego nie dalej niż 500 metrów.


Analizując ankiety mieszkańców Wrocławia, które wypełnili podczas konsultacji społecznych, możemy także zaobserwować, że z jednej strony oczekują systemu bardziej elastycznego, tak aby istniała możliwość pozostawienia roweru poza stacją, z drugiej, nie chcą, aby chaotycznie porzucone rowery stanowiły dyskomfort i utrudniały poruszanie się po mieście.

W związku z tym, aby ulepszyć działanie systemu, wychodząc jednocześnie naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, w nowym systemie zostały zaplanowane następujące rozwiązania:

  • Wniosek o dofinansowanie projektu: Budowa dróg rowerowych we Wrocławiu – etap II
  • utrzymanie stacji rowerowych w dwóch standardach – z terminalem umożliwiającym rejestrację i płatność oraz z totemem informacyjnym, obie wyposażone w standardowe stojaki rowerowe,
  • zapewnienie blokowania rowerów bez użycia elektrozamków;
  • uruchomienie wypożyczalni rowerów nietypowych takich jak: rowery typu tandem, cargo, elektryczne, składane, trójkołowe, dziecięce i handbike,
  • przeniesienie obsługi roweru z komputerów z terminali na rowery wyposażone w GPS;
  • utrzymanie stacji rowerowych w dwóch standardach – z terminalem umożliwiającym


Dzisiaj miasto złoży wniosek do konkursu na wdrażanie strategii niskoemisyjnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego.

        Zaplanowano do realizacji:

  • Budowę ponad 8 km dróg rowerowych przy ulicach:
    – Solskiego,
    – Wyszyńskiego,
    – Na Grobli – Walońskiej – pl. Wróblewskiego,
    – al. Karkonoskiej – Powstańców Śląskich,
    – Podwale – Komuny Paryskiej – Krasińskiego,
    – Dworcowej,
    – Piłsudskiego,
    – Swobodnej.

  • Budowę obiektu typu Bike and Ride przy pętli tramwajowej Wrocław Leśnica.

  • Zadania te pozwolą na zintegrowanie transportu rowerowego z komunikacją miejską. Inwestycje będą realizowane głównie w pasie istniejących dróg. Podstawowymi kryteriami wyboru zadań było zapewnienie spójności systemu dróg rowerowych w celu stworzenia alternatywy dla transportu indywidualnego, szczególnie na dystansach do 10 km, łączenie ważnych źródeł i celów podróży rowerowych oraz powiązanie systemu dróg rowerowych z funkcjami miasta i potrzebami użytkowników.

    Projekt będzie realizowany przez Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. oraz Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu. Wszystkie inwestycje posiadają niezbędne decyzje budowlane oraz dokumentacje projektowe.

    Zaplanowane wydatki kwalifikowane w projekcie wynoszą 21 764 705,88 zł, w tym kwota dofinansowania 18 500 000 zł.

    Jeśli projekt otrzyma dofinansowanie, zostanie zakończony 30 września 2021r.

    Komentarze